Escrocii care trimit mesaje pe WhatsApp sau prin SMS pretinzând că sunt copiii persoanelor pe care încearcă să le înșele folosesc acum metode tot mai sofisticate, inclusiv tehnologia AI pentru imitarea vocii, prin care își păcălesc victimele. Doar în Marea Britanie, acest tip de fraudă a produs pagube de peste 200.000 de lire sterline în perioada 2023-2025, potrivit autorităților britanice citate de The Independent.
„Bună, mama”, începe primul mesaj. „Mi-am pierdut telefonul.” Dintr-un motiv sau altul, persoana care se presupune că a trimis mesajul nu își mai poate accesa contul bancar.
Din fericire, un „prieten” este mereu gata să ajute – așa justifică escrocii faptul că trimit mesaje de pe un număr necunoscut victimei pe care încearcă să o păcălească.
Mesajele vin de obicei prin WhatsApp sau prin SMS. Escrocii, care nu stau prea mult pe gânduri înainte să ceară de urgență niște bani, pretind de obicei că sunt copiii victimei. Alteori, însă, se prefac că sunt prieteni cu victima sau părinții acesteia.
Datele publicate de banca Santander UK arată că escrocii se prefac cel mai des că sunt fiii victimei, apoi fiicele sau mamele lor, potrivit The Guardian.
Escrocheriile de acest tip evoluează cu o viteză fulgerătoare, potrivit lui Chris Ainsley, șeful departamentului pentru managementul riscului de fraudă de la Santander UK. „Am auzit de cazuri în care este folosită tehnologia AI de imitare a vocii pentru a crea mesaje vocale prin WhatsApp sau SMS, ceea face înșelătoria să pară încă și mai reală.”
Cum încearcă escrocii să își păcălească victimele
Mai întâi, primești un mesaj „prietenos” din partea unui număr necunoscut, dar care pretinde că este o rudă foarte apropiată.
Bună, mama, am încercat să te sun, dar microfonul meu nu mai merge, salvează numărul ăsta și scrie-mi înapoi când primești mesajul ăsta, te rog. Sunt foarte stresat.
Dacă nu răspunzi, o să primești mai multe mesaje înainte ca escrocul să se dea bătut. Dacă răspunzi, el va fi dispus de multe ori să poarte o conversație cu tine, dar nu va intra prea mult în detalii.
Escrocul îți va cere de urgență bani, încercând să te facă să acționezi cât mai rapid. Îți va cere să transferi banii într-un cont pe care nu îl recunoști pentru că, dintr-un motiv sau altul, contul său obișnuit nu mai poate fi accesat.
Scuze că îți cer, mama, dar sunt în încurcătură pentru că nu pot plăti nimic pentru că banca mea îmi trimite un cod pe numărul vechi și nu mă lasă să îmi accesez contul bancar timp de 24 de ore pentru că mi-am schimbat numărul de telefon.
Escrocul va cere mereu bani pentru un telefon nou sau pentru alte tipuri de plăți și îți va cere să îi transferi fondurile cât mai repede.
Detaliile bancare pe care ți le va trimite vor fi în numele unei alte persoane. Escrocul va spune că este contul unui „prieten” sau al persoanei căreia îi datorează banii. Suma de bani este de obicei una foarte exactă, nu este rotunjită. Contul aparține de fapt escrocului sau unui intermediar.
Experții îi sfătuiesc pe oameni ca atunci când primesc un mesaj de acest gen să contacteze persoana cunoscută direct pe un număr de telefon deja salvat și să nu trimită bani în conturi necunoscute.
Pentru a preveni alte înșelătorii, poți crea o parolă de familie pentru verificarea identității persoanei cu care comunici sau poți pune o întrebare la care numai persoana respectivă ar ști să răspundă.
Mesajele suspecte de pe WhatsApp pot fi raportate direct prin aplicație.
Editor : Raul Nețoiu