Guvernul României este compus dintr-un lider, denumit prim-ministru, și un număr variabil de miniștri, care conduc ministere specializate pe anumite domenii, cu numeroase agenții și instituții ce au diferite grade de subordonare în cadrul executivului. Numirea Guvernului se face de către președintele României, pe baza „votului de încredere” acordat de către Parlament.

În momentul în care Parlamentul acordă „votul de încredere”, Programul de guvernare devine oficial, iar membrii își încep mandatul, conform legii, după depunerea jurământului de loialitate (promisiunea solemnă făcută în public, printr-o formula fixă) față de țară în prezența președintelui României.

Ce este Constituția României

Constituția României este a șaptea constituție permanentă din istoria modernă a țării naostre. Reprezintă documentul fundamental de guvernare care stabilește structura Guvernului, drepturile și obligațiile cetățenilor, dar și modul de adoptare a legilor.

Mai exact, Constituția țării noastre oferă un cadru pentru dezvoltarea societății românești și ghideză guvernarea în slujba interesului public, în respect față de lege și de drepturile democratice.

Consituția a fost adoptată la 21 noiembrie 1991, aprobată (de o Adunare Constituantă, printr-un vot de 414 la 95) prin referendum national pe data de 8 decembrie 1991 și promulgată în aceeași zi. Până acum, Constituția României a fost modificată o singură dată, printr-un referendum desfășurat pe 18 octombrie 2003.

Ce este Parlamentul României

Parlamentul României este legislativul național bicameral al României, alcătuit din Senat și Camera Deputaților. Fiecare Cameră are domeniile desemnate pentru a delibera, înaintea celelilalte, în calitate de cameră decizională. Spre exemplu, dacă prima camera adoptă o propunere de lege, aceasta este transmisă către cealaltă camera, care poate aproba ori respinge propunerea.

Membrii celor două camere ale Parlamentului (Senat și Camera Deputaților) sunt desemnați în urma alegerilor parlamentare în România.

Locurile din cele două Camere sunt oferite în funcție de proporția de voturi pe care fiecare partid politic participant a obținut-o în fiecare circumscripție electorală.

Numărul total al circumscripțiilor electorale este de 43 (41 de județe ale României, o circumscripție în Municipiul București și o circumscripție pentru cetățenii cu domiciliul sau reședința în afara țării/diaspora românească).

Senatul este una dintre cele două camere ale Parlamentului României, care se alege prin vot universal, liber și secret direct de cetățenii cu drept de vot ai țării.  Camera Senatului este formată din 137 senatori. Alegerea senatorilor se face în baza Legii 2028/2015.

Camera Deputaților este cealaltă adunare reprezentativă a Parlamentului României, care este aleasă prin vot universal, liber, secret și direct de către cetățenii cu drept de vot ai României.

Camera Deputaților, la fel ca Senatul, este condusă de un Birou Permanent format din președinte, vicepreședinți, secretari și chestori, și este formată din 332 deputați.

Parlamentul României reprezintă singura instituție a statului roman care exercită control asupra Guvernului prin intermediul unui mecanism de întrebări, interpelări și comisii de anchetă parlamentare.

Care este structura Guvernului în România

Guvernul este numit printr-o procedură care implică atât președintele României, cât și Parlamentul. Mai exact, președintele țării numește un candidat pentru funcția de prim-ministru, persoană care, ulterior, formează Guvernul. Parlamentul acordă “votul de încredere” Guvernului, iar președintele îl numește în mod oficial.

Guvernul României, în mod normal, nu elaborează legi, ci doar poate propune noi legi către Parlament. De asemenea, poate adopta hotărâri conforme cu legea.

În situații extraordinare, Guvernul poate emite “ordonanțe de urgență”, care au putere de lege, însă acestea pot fi valabile doar cu aprobarea Parlamentului.

Parlamentul României monitorizează întreaga activitate a Guvernului și poate iniția o “moțiune de cenzură” pentru a-l demite.

Care este rolul Guvernului 

Rolul Guvernului este reglementat de Constituție și de legi relevante. Pentru a atinge obiectivele prevăzute în programul de Guvernare, administrația îndeplinește funcții de consolidare, reglare și administrare reprezentând și exercitând autoritatea statală.

De asemenea, Guvernul exercită conducerea generală a administrației publice, elaborează strategii pentru a implementa platforma guvernamentală, exercită inițiativa legislativă, negociază tratate internaționale și reprezintă statul românt atât intern, cât și extern;

Guvernul României numește prefecții (prefectul este un oficial care poate îndeplini diferite funcții administrative ori politice) și prezintă informații și documente Camerelor Parlamentului, la cerere;

Instituția asigură funcționarea echilibrată și dezvoltarea sistemului national economic și social;

Poate propune președintelui țării înființarea, desființarea sau schimbarea rangurilor misiunilor diplomatice, dar și acreditarea și chemarea reprezentanților diplomatici ai României.

Secretariatul General al Guvernului

Secretariatul General al Guvernului este condus de persoana desemnată „secretar general” al administrației, care are rang de ministru, numit prin decizie a prim-ministrului.

Secretarul general al Guvernului este ajutat de unul sau mai mulți secretari generali adjuncți care au rang de secretar de stat, numiți prin decizie a prim-ministrului, precum și, după caz, de unul sau mai mulți secretari de stat, numiți, respectiv eliberați din funcție, prin decizie a prim-ministrului.

Organizarea și atribuțiile Secretariatului General se stabilesc prin hotărâre a Guvernului. Secretarul general desemnat este ordonator principal de credite pentru aparatul de lucru al Guvernului, precum și pentru instituțiile care se finanțează prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.

Secretariatul General al Guvernului are dreptul de a iniția proiecte de acte normative pe domeniile aflate sub incidența atribuțiilor sale și ale autorităților și instituțiilor publice aflate în subordinea sa ori a Guvernului, potrivit gov.ro.

Câte ministere sunt în prezent în România

Ministerele sunt organe de specialitate ale administrației publice centrale, care realizează politica guvernamentală în domeniile de activitate ale acestora. Numărul de ministere pe care îl are Guvernul țării noastre nu este unul fix de la un Executiv la altul.

Guvernul actual al României este format din 18 ministere, astfel:

  • Ministerul Afacerilor Interne;
  • Ministerul Finanțelor;
  • Ministerul Transporturilor și Infrastructurii;
  • Ministerul Justiției;
  • Ministerul Apărării Naționale;
  • Ministerul Educației;
  • Ministerul Culturii;
  • Ministerul Afacerilor Externe;
  • Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului;
  • Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene;
  • Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației;
  • Ministerul Sănătății;
  • Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale;
  • Ministerul Energiei;
  • Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării;
  • Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor;
  • Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse;
  • Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.

Ședințele Guvernului sunt convocate și conduse de prim-ministrul României. Întreg Guvernul se întrunește săptămânar sau mai des dacă este nevoie, pentru a dezbate problemele politicii interne și externe, ori aspecte ce țin de conducerea generală a administrației publice.

Editor : C.S.

Share.
Exit mobile version