Uzura avansată a şinei de cale ferată şi utilizarea acesteia cu mult peste limita sa de funcţionare reprezintă cauzele principale a accidentului feroviar produs în data de 16 ianuarie 2024, când 11 vagoane din compunerea unui tren de marfă încărcat cu cereale au deraiat, iar două vagoane s-au răsturnat, pe secţia de circulaţie Craiova – Caracal, la intrarea în halta de mişcare Leu, potrivit concluziilor raportului Agenţiei de Investigare Feroviară Română (AGIFER).

„Având în vedere constatările şi măsurătorile efectuate la suprastructura căii după producerea accidentului (…) se poate afirma că starea tehnică a suprastructurii căii a cauzat producerea deraierii. (…) Comisia de investigare a stabilit că accidentul s-a produs din cauza mai multor factori cauzali, contributivi şi sistemici”, se precizează în raportul AGIFER publicat luni, potrivit Agerpres.

Astfel, ruperea multiplă şi completă a şinei aflate pe firul din dreapta (în sensul de mers al trenului) a primului panou tampon aferent schimbătorului de cale nr.16 (de la km 186+120,50 până la ultima joantă a acestuia – joanta de la călcâiul inimii de încrucişare), sub acţiunea forţelor dinamice transmise căii de materialul rulant, a fost generată de menţinerea în cale a şinelor mult peste limita lor de funcţionare şi de depăşirea capacităţii de transport reglementate a şinelor respective.

De asemenea, depăşirea termenelor, prevăzute de legislaţia aplicabilă, pentru efectuarea lucrărilor de reparaţii capitale a liniei pe zona producerii accidentului feroviar reprezintă o altă cauză care a dus la producerea accidentului feroviar.

Nu în ultimul rând, asigurarea unui volum inadecvat al resurselor materiale şi umane, în raport cu cel necesar, pentru realizarea mentenanţei corespunzătoarea a liniei şi menţinerea geometriei căii în toleranţele admise, dar şi gestionarea ineficace a riscului asociat pericolului de menţinere în cale a şinelor cu defecte de categoria I sau cu tonaj înmagazinat depăşit de către administratorul de infrastructură sunt alte concluzii din raportul de investigare al AGIFER.

„Cu ocazia investigării acestui accident, pe porţiunea de linie (neafectată de deraiere) premergătoare ruperii multiple şi complete a şinei de pe firul drept de la joanta de la km 186+120,50 au fost identificate mai multe neconformităţi care reprezintă abateri de la codurile de practică (depăşirea toleranţele admise la nivelul transversal, depăşirea valorii admise a torsionării căii, depăşirea valorii admise de 5 mm pentru denivelările
încrucişate, depăşirea variaţiei ecartamentului de cel mult 2 mm/m şi alcătuirea neconformă a joantelor de pe firul stâng de la km 186+121 şi 186+133) (…)”, conform altor observaţii suplimentare din raport.

AGIFER a publicat şi o serie de recomandări de siguranţă care au mai fost emise după un accident feroviar similar care a avut loc pe raza de activitate a SRCF Craiova, la data de 17 februarie 2020, între halta de mişcare Fărcaşele şi staţia CFR Drăgăneşti Olt, prin deraierea a 13 vagoane din compunerea trenului de marfă nr.34372 (aparţinând operatorului de transport feroviar SC Constantin Grup SRL).

Astfel, având în vedere constatările şi concluziile comisiei de investigare menţionate anterior, pentru prevenirea unor accidente care s-ar putea produce în condiţii similare cu cele prezentate în acest raport, AGIFER emite o recomandare de siguranţă care vizează ca administratorul de infrastructură feroviară publică va evalua riscul asociat pericolului generat de neasigurarea resurselor materiale şi umane şi va stabili măsurile de siguranţă viabile pentru ţinerea sub control a acestor riscuri.

La data de 16 ianuarie 2024, ora 01:23, trenul de marfă nr.68322 (aparţinând operatorului de transport feroviar SC Global Rail Solutions SRL), remorcat cu locomotiva EA 389, având în compunere 35 vagoane de tip Uagps, Tagnpps şi Uafoos, încărcate cu cereale (porumb boabe), care circula pe relaţia Arad – Constanţa Port Zona B, a deraiat la intrarea în Hm Leu, în zona schimbătorului de cale nr.16, atacat pe la călcâi, aflat
în capătul Y al staţiei. Urmare a producerii accidentului feroviar, 11 vagoane din compunerea trenului (începând cu cel de-al 20-lea şi până la cel de-al 30-lea vagon de la locomotivă) au deraiat şi două dintre acestea s-au răsturnat, marfa încărcată în vagoane fiind împrăştiată pe terasamentul căii. Suprastructura căii a fost afectată pe ambele fire de circulaţie.

În urma producerii accidentului feroviar nu au fost înregistrate victime omeneşti sau persoane accidentate.

Raportul de Investigare al AGIFER se va transmite Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română – ASFR, administratorului de infrastructură feroviară publică CNCF „CFR” SA şi operatorului de transport feroviar SC Global Rail Solution SRL.

Editor : B.E.

Share.
Exit mobile version