Close Menu
Gardianul Zilnic
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Trending
Avertisment de la Copenhaga: Donald Trump nu a renunțat la Groenlanda

Avertisment de la Copenhaga: Donald Trump nu a renunțat la Groenlanda

octombrie 10, 2025
Video  Avarie majoră în Capitală: aproape 1.900 de blocuri nu au apă caldă. Cei mai afectați sunt bucureștenii din Sectorul 2

Video Avarie majoră în Capitală: aproape 1.900 de blocuri nu au apă caldă. Cei mai afectați sunt bucureștenii din Sectorul 2

octombrie 10, 2025
Trei tineri au încercat să intre pe un şantier din Sectorul 4 – Observaţi, doi au fugit cu o maşină şi unul pe câmp / Cei din maşină au fost prinşi, deşi au refuzat să oprească şi au lovit autospeciala care le bloca drumul / Al treilea, căutat – VIDEO

Trei tineri au încercat să intre pe un şantier din Sectorul 4 – Observaţi, doi au fugit cu o maşină şi unul pe câmp / Cei din maşină au fost prinşi, deşi au refuzat să oprească şi au lovit autospeciala care le bloca drumul / Al treilea, căutat – VIDEO

octombrie 10, 2025
Un rus care s-a întors acasă după ce a fost prizonier în Ucraina a fost trimis la închisoare pentru un interviu acordat la Kiev

Un rus care s-a întors acasă după ce a fost prizonier în Ucraina a fost trimis la închisoare pentru un interviu acordat la Kiev

octombrie 10, 2025
România ajută economia lui Putin: a importat cu 57% mai multă energie rusă în 2025. Ce au făcut ceilalți aliați ai Ucrainei (Reuters)

România ajută economia lui Putin: a importat cu 57% mai multă energie rusă în 2025. Ce au făcut ceilalți aliați ai Ucrainei (Reuters)

octombrie 10, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Povești Web
Facebook X (Twitter) Instagram
Gardianul Zilnic
Abonati-va
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Gardianul Zilnic
Home » Ce activități sunt propuse pentru elevi în programele „Școala altfel” și „Săptămâna verde”. În ce perioadă se vor desfășura
Educație

Ce activități sunt propuse pentru elevi în programele „Școala altfel” și „Săptămâna verde”. În ce perioadă se vor desfășura

By Sala de Presăoctombrie 10, 2025
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram Tumblr WhatsApp Copy Link
Ce activități sunt propuse pentru elevi în programele „Școala altfel” și „Săptămâna verde”. În ce perioadă se vor desfășura
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Potrivit Ordinului privind structura anului școlar 2025-2026, programele „Școala altfel” și „Săptămâna verde” sunt prevăzute să se desfășoare în perioada 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026, pe durata a cinci zile lucrătoare consecutive, iar momentul exact este stabilit de fiecare unitate de învățământ. În intervalul alocat acestor programe naționale nu se desfășoară cursuri conform orarului obișnuit. Participarea este obligatorie atât pentru copii și elevi, cât și pentru toate cadrele didactice.

Programele naționale se desfășoară în baza unei planificări, la decizia fiecărei unităţi de învăţământ, conform prevederilor ordinului ministrului educaţiei privind structura anului şcolar. Programul „Săptămâna verde” nu se derulează simultan cu Programul național „Școala altfel”.

Programele „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se concentrează pe activități educaționale

La clasele din învățământul liceal – filiera tehnologică și din învățământul profesional, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică, urmărind și scopul acestor programe.

La clasele din învățământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică.

Ce înseamnă Programul „Săptămâna verde”

Potrivit Ministerului Educației și Cercetării: „Săptămâna verde” este un program național, în acord cu prevederile raportului „Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile”, elaborat de către grupul de lucru de la nivelul Administrației Prezidențiale, ale Strategiei naționale privind educația pentru mediu și schimbări climatice 2023-2030, aprobată prin HG nr.59/2023 și ale Strategiei naționale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030, aprobată prin HG nr. 877/2018.

Programul „Săptămâna verde” are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului şcolar și se desfășoară în baza unei planificări, la decizia fiecărei unităţi de învăţământ, conform prevederilor ordinului ministrului educaţiei privind structura anului şcolar, valabil în anul şcolar respectiv.

Activitățile planificate și derulate în cadrul programului reflectă atât prioritățile de învățare pentru vârsta antepreșcolară cât și preocupările și interesele preșcolarilor și elevilor. În implementarea programului „Săptămâna verde” este esențială asigurarea unui grad ridicat de implicare a elevilor în proiectarea, derularea și evaluarea activităților de învățare.

Evaluarea/Autoevaluarea învăţării în cadrul programului „Săptămâna verde”

Evaluarea programului „Săptămâna verde” și a modului în care activitățile derulate au contribuit la dezvoltarea capacităților antepreșcolarilor/ preșcolarilor/elevilor de investigare inter- şi transdisciplinară a realităţii înconjurătoare şi formarea unui comportament responsabil faţă de mediul înconjurător, se va realiza prin două modalităţi:

  • preșcolarii/elevii îşi autoevaluează implicarea în activităţi şi reflectează asupra învăţării/activității, fie oral, prin discuții libere, reflecţii de grup, focus grup, fie în scris, prin chestionare, mesaje scrise, ghidaţi de educatorul/învăţătorul/dirigintele clasei;
  • cadrele didactice evaluează comportamentele de învăţare individuale şi de grup, precum şi schimbările de atitudini şi/sau preocupări ale antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor față de natură, schimbări climatice, explorarea resurselor naturale, investigarea mediului înconjurător, relaționare cu mediul social și natural, protejarea mediului înconjurător, atât pe parcursul programului „Săptămâna verde”, cât şi după încheierea acestuia.

Activităţile propuse pentru „Săptămâna verde”

În cadrul Programului „Săptămâna verde” se realizează activităţi educaționale care contribuie la prevenirea schimbărilor climatice şi la protejarea mediului. Programul contribuie la dezvoltarea competențelor antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor de investigare inter-şi transdisciplinară a realităţii înconjurătoare şi formarea unor comportamente responsabile faţă de mediul înconjurător, prin dezvoltarea capacității acestora de a:

  • înțelege și utiliza noțiuni elementare referitoare la mediu și la schimbările climatice pentru a conștientiza faptul că schimbările climatice sunt o problemă emergentă a omenirii, precum și a înțelege măsurile de combatere a acestora;
  • înțelege legislația de mediu și rolul autorităţilor, instituţiilor, companiilor, organizaţiilor nonguvernamentale și altor actori în combaterea schimbărilor climatice și protejarea mediului;
  • înțelege schimbările climatice în context global, sistemic și în conexiune cu alte domenii/probleme (teme precum: exploatarea iresponsabilă a resurselor naturale, poluarea, risipa alimentară, managementul deșeurilor, consumul și producția sustenabile etc);
  • explora/investiga mediul înconjurător și a relaționa pozitiv cu mediul natural; e) lua decizii și de a acționa zi de zi ținând seama de impactul asupra planetei, adoptând un comportament de protejare și îmbunătățire a calității mediului, inclusiv de utilizare responsabilă a resurselor naturale;
  • se adapta la fenomene meteo extreme și a răspunde la potențiale dezastre naturale;
  • iniția și desfășura acțiuni civice individuale şi/sau în echipă, de combatere a schimbărilor climatice și protecția mediului;
  • participa, în viitor, la elaborarea de politici publice și la dezvoltarea de noi tehnologii care să contribuie la combaterea schimbărilor climatice și protecția mediului.

Ce se poate face concret în programul „Săptămâna verde”

În perioada alocată programului „Săptămâna verde” se pot desfășura activități educaționale precum: lecții în natură, dezbateri, jocuri de rol, fotografie vorbită, exerciții de construcție participativă a unor scenarii de viitor, vizionări de documentare, experimente, biblioteci vii, teatru forum, teatru legislativ, proiecte de servicii în folosul comunității, voluntariat, expediții și excursii în parcuri naturale și arii protejate, fără a se limita la acestea.

Activitățile propuse pentru „Săptămâna verde” trebuie să se poată desfășura fără contribuții financiare din partea antepreșcolarilor/ preșcolarilor/elevilor, a părinților/reprezentanților legali, a cadrelor didactice și a unităților de învățământ preuniversitar.

Ce înseamnă Programul „Școala altfel”

Potrivit Ministerului Educației și Cercetării: „Școala altfel” este un program național al cărui scop este să contribuie la dezvoltarea competenței de învățare și a abilităților socio-emoționale în rândul copiilor preșcolari/elevilor. Cadrele didactice vor proiecta, testa și evalua abordări eficiente pentru dezvoltarea acestor competențe și abilități.

Programul național oferă un spațiu de experimentare în care atât cadrele didactice, cât și elevii sunt încurajați să își manifeste creativitatea și să îmbine într-un mod atractiv teoria cu aplicațiile ei din viața de zi cu zi, învățarea cu preocupările individuale într-un context favorabil dezvoltării socio-emoționale.

În perioada alocată programului national vor fi facilitate activități educaționale având una sau mai multe dintre următoarele caracteristici:

  • Transdisciplinaritate;
  • experiențiale/de învățare prin experiență;
  • proiectate în parteneriat cu elevi, părinți, instituții, organizații non-guvernamentale și/sau operatori economici;
  • inovatoare pentru contextul în care sunt derulate;
  • bazate pe constatările unor cercetări și bune practici recente din domeniul educațional.

Obiectivele și activitățile proiectate și derulate în cadrul Programului „Școala altfel”

Potrivit metodologiei de organizare, educatorul/ învățătorul/profesorul îi implică pe copiii preșcolari/elevi în experiențe directe și procese de reflecție (analiză) pentru a crește nivelul de cunoștințe, a dezvolta abilități, atitudini și capacitatea acestora de contribui la binele comunității.

Abilitățile socio-emoționale includ 5 arii de dezvoltare ale copiilor preșcolari/elevilor:

  • autocunoaștere (abilitatea de a-și recunoaște emoțiile, gândurile și influența asupra comportamentului, de a auto-evalua punctele tari și de creștere precum și de a manifesta un nivel optim de încredere personală);
  • autogestionare/autoreglare (abilitatea de a gestiona eficient propriile emoții, gânduri și comportamente incluzând managementul stresului, impulsurilor precum și auto-motivarea pentru îndeplinirea unor obiective personale și/sau de învățare);
  • abilități sociale (înțelegerea perspectivei celuilalt, empatizarea cu persoane din diferite culturi, înțelegerea normelor sociale, cetățenești, comunitare și etice, valorizarea resurselor și sprijinului familiei, școlii și comunității);
  • abilități de relaționare (abilitatea de a stabili și menține relații sănătoase și satisfăcătoare cu indivizi și grupuri, inclusiv abilitățile de comunicare clară, ascultare activă și de a cere și oferi sprijin);
  • abilitatea de a lua decizii într-un mod responsabil (abilitatea de a face alegeri personale și privind interacțiunile sociale pe baza unor standarde etice, de siguranță, sociale, precum și evaluând realist consecințele diverselor acțiuni asupra bunăstării personale, a celorlalți și asupra mediului).

Învățarea experiențială/prin experiență reprezintă o modalitate de învățare în care educatorul/învățătorul/profesorul îi implică pe copiii preșcolari/elevi în experiențe directe și procese de reflecție (analiză) pentru a crește nivelul de cunoștințe, a dezvolta abilități, atitudini și capacitatea acestora de contribui la binele comunității.

În filozofia învățării prin experiență, prelegerea pe o anumită temă poate fi înlocuită cu experiențe diverse, spre exemplu: jocuri de rol, vizite, interviuri, teatru forum, interacțiuni cu un anumit mediu/persoane/probleme, rezolvarea de probleme) și analiza/reflecția asupra comportamentelor și sentimentelor avute, asupra lecțiilor învățate și aplicațiilor în viața de zi cu zi (Ce s-a întâmplat? Cum v-ați simțit? Ce ați observat? Ce înseamnă asta? Cum se aplică în viața de zi cu zi? Ce comportament nou ați vrea să adoptați?).

Editor : C.S.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Continua să citești

De ce profesorii nu pot anunța notele elevilor în fața clasei ori în ședințele cu părinții. Rezultatele se comunică doar individual

De ce profesorii nu pot anunța notele elevilor în fața clasei ori în ședințele cu părinții. Rezultatele se comunică doar individual

Vacanța de schi 2026: Când sunt programate zilele libere pentru elevi în fiecare județ

Vacanța de schi 2026: Când sunt programate zilele libere pentru elevi în fiecare județ

Video  Anunțul ministrului Educației privind școlile închise din Capitală și cinci județe. De când se pot întoarce elevii la ore

Video Anunțul ministrului Educației privind școlile închise din Capitală și cinci județe. De când se pot întoarce elevii la ore

Exclusiv  Ce spune ministrul Educaței despre recuperarea cursurilor la școlile închise din cauza ploilor

Exclusiv Ce spune ministrul Educaței despre recuperarea cursurilor la școlile închise din cauza ploilor

O universitate din București își suspendă miercuri cursurile cu prezenţă fizică din cauza codului roșu de ploi

O universitate din București își suspendă miercuri cursurile cu prezenţă fizică din cauza codului roșu de ploi

Pichet al sindicaliștilor din educație la sediul Ministerului Finanțelor: „Investiţi în betoane, dar lăsaţi minţile goale!”

Pichet al sindicaliștilor din educație la sediul Ministerului Finanțelor: „Investiţi în betoane, dar lăsaţi minţile goale!”

Liderul sindicatului FSLI: Şcoala românească s-a transformat într-un sistem dezorganizat şi demotivant

Liderul sindicatului FSLI: Şcoala românească s-a transformat într-un sistem dezorganizat şi demotivant

Exodul studenților români. De ce aleg tinerii sa studieze în străinătate: „Posibilitățile de angajare sunt mult diferite”

Exodul studenților români. De ce aleg tinerii sa studieze în străinătate: „Posibilitățile de angajare sunt mult diferite”

Vacanță pentru toți elevii în octombrie. Când se termină primul modul de cursuri din anul școlar 2025-2026

Vacanță pentru toți elevii în octombrie. Când se termină primul modul de cursuri din anul școlar 2025-2026

Alegerile Editorului

Video  Avarie majoră în Capitală: aproape 1.900 de blocuri nu au apă caldă. Cei mai afectați sunt bucureștenii din Sectorul 2

Video Avarie majoră în Capitală: aproape 1.900 de blocuri nu au apă caldă. Cei mai afectați sunt bucureștenii din Sectorul 2

octombrie 10, 2025
Trei tineri au încercat să intre pe un şantier din Sectorul 4 – Observaţi, doi au fugit cu o maşină şi unul pe câmp / Cei din maşină au fost prinşi, deşi au refuzat să oprească şi au lovit autospeciala care le bloca drumul / Al treilea, căutat – VIDEO

Trei tineri au încercat să intre pe un şantier din Sectorul 4 – Observaţi, doi au fugit cu o maşină şi unul pe câmp / Cei din maşină au fost prinşi, deşi au refuzat să oprească şi au lovit autospeciala care le bloca drumul / Al treilea, căutat – VIDEO

octombrie 10, 2025
Un rus care s-a întors acasă după ce a fost prizonier în Ucraina a fost trimis la închisoare pentru un interviu acordat la Kiev

Un rus care s-a întors acasă după ce a fost prizonier în Ucraina a fost trimis la închisoare pentru un interviu acordat la Kiev

octombrie 10, 2025
România ajută economia lui Putin: a importat cu 57% mai multă energie rusă în 2025. Ce au făcut ceilalți aliați ai Ucrainei (Reuters)

România ajută economia lui Putin: a importat cu 57% mai multă energie rusă în 2025. Ce au făcut ceilalți aliați ai Ucrainei (Reuters)

octombrie 10, 2025
Video  Viktor Orban a petrecut într-un local din Cluj. Liderul maghiar a cântat alături de orchestră

Video Viktor Orban a petrecut într-un local din Cluj. Liderul maghiar a cântat alături de orchestră

octombrie 10, 2025

Cele mai recente știri

Reguli noi în UE pentru publicitatea electorală. Facebook și Instagram renunță la reclamele politice în Europa

Reguli noi în UE pentru publicitatea electorală. Facebook și Instagram renunță la reclamele politice în Europa

octombrie 10, 2025
UE amenință statele membre cu acțiuni în instanță pentru încălcarea drepturilor persoanelor LGBTQ+. „Acest lucru trebuie să înceteze”

UE amenință statele membre cu acțiuni în instanță pentru încălcarea drepturilor persoanelor LGBTQ+. „Acest lucru trebuie să înceteze”

octombrie 10, 2025
Selecţionata Romanian Wolves debutează sâmbătă în noul sezon Rugby Europe Super Cup. Echipa Lupilor pentru meciul cu Delta

Selecţionata Romanian Wolves debutează sâmbătă în noul sezon Rugby Europe Super Cup. Echipa Lupilor pentru meciul cu Delta

octombrie 10, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Gardianul Zilnic. Toate drepturile rezervate.
  • Politica de Confidențialitate
  • Termeni și Condiții
  • Contactează

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.