Fondul de burse din anul şcolar şi universitar 2025-2026 va fi mai mare decât cel din anul 2022-2023, însă nu se poate compara cu creşterile din perioada 2023-2024 şi din acest an, a declarat ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David.
„În anul şcolar şi anul universitar 2025-2026, fondul de burse va fi mai mare decât în 2022-2023, dar nu ne putem compara – este drept – cu creşterile din perioada 2023-2024 şi 2024-2025. În zona studenţilor, modificarea este una temporară, până ne mai stabilizăm financiar. Modificarea prin raportare la salariul minim net şi nu la salariul minim brut este o modificare corectă, fiindcă bursele sunt neimpozitate, dar împreună cu studenţii voi încerca să caut soluţii pentru a compensa această scădere în aceşti trei ani şi a gândi un alt mecanism de finanţare, atunci când situaţia financiară a ţării se stabilizează”, a scris Daniel David marți, într-un mesaj pe Facebook, potrivit Agerpres.
El a reiterat că au fost regândite şi bursele din învăţământul preuniversitar.
„Trebuie să mergi cu plăcere la şcoală şi trebuie să vezi şcoala ca o cale bună pentru succesul social iar bursele reprezintă mecanismul de excepţie pe care şi le permite un stat la un anumit nivel. (…) În acest moment, propunerile pe care le-am făcut sunt legate de faptul că meritul trebuie să fie merit. Altfel spus, bursele de merit vor viza maximum 15% dintr-o clasă, nota minimă 9, astfel încât meritul să fie merit”, a susţinut ministrul.
Potrivit acestuia, unele mecanisme pe care România le are sau le-a avut în sistemul educaţional nu sunt sănătoase. Daniel David consideră că prin măsurile care se vor lua nu se distruge educaţia din România, ci „se distrug mecanismele proaste”.
„Chiar dacă nu era această situaţie de criză, unele mecanisme pe care le avem sau pe care le-am avut nu sunt mecanisme sănătoase. Şi cu ocazia asta putem să şi însănătoşim sistemul. Am văzut că unii colegi vorbeau despre faptul că se distruge educaţia – nu se distruge educaţia, se distrug mecanismele proaste din educaţie, se distruge ideea de bursiadă, se flexibilizează ideea că norma este un scop. Norma nu este un scop, este un mijloc, scopul este o bună educaţie pentru copii. Sigur că trebuie protejată în acest proces, dar când normele devin blocaje pentru bună educaţie, acest lucru nu este normal şi sănătos”, a mai explicat ministrul Daniel David.
Editor : B.P.