România a fost ținta perfectă pentru a aplica o operațiune de manipulare a informațiilor de pe rețelele de socializare, este concluzia lui Marc Antonie Brillant, directorul Serviciului de supraveghere și protecție împotriva ingerințelor digitale străine (VIGINUM) din Franța. Declarația a fost făcută în cadrul dezbaterilor din comisia Parlamentului European care discută anularea scrutinului prezidențial.

Comisia specială „Scutul european al democrației” a discutat luni, 17 februarie, concluziile raportului VIGINUM. Concluziile raportului pot fi citite aici. 

Marc Antonie Brillant, directorul serviciului francez, a punctat că România a fost o țintă perfectă pentru manipularea opiniei publice.

În acest sens, Brillant a subliniat că în țara noastră sunt 9 milioane de conturi de TikTok și că o mare parte dintre români aleg să obțină informații de pe rețelele de socializare. 

„România este un caz particular din acest punct de vedere (…) Foarte mulți români folosesc TikTok și foarte mulți români se folosesc de rețelele de socializare pentru a primi informația. A fost ușor, astfel, ca o operațiune de acest tip să aibă loc pe TikTok”, a subliniat directorul VIGINUM la dezbaterea organizată de europarlamentari.

Oficialul francez a reluat concluziile raportului și a reamintit că ingerința străină la alegerile din noiembrie 2024 s-a produs pe două paliere interconectate: manipularea algoritmului rețelei de socializare și folosirea influencerilor pentru promovarea unor mesaje ascunse.

În ceea ce privește manipularea algoritmului TikTok, directorul VIGINUM susține că „este ușor să faci acest lucru, atât timp cât știi cum funcționează platforma”.

CITEȘTE ȘI: Ilie Bolojan, despre anularea alegerilor prezidențiale: O situație excepțională, gestionată cu instrumente democratice

Cum a fost manipulat algoritmul TikTok

În cazul alegerilor din toamnă, după cum exemplifică raportul, schema a fost următoarea:

Conturi TikTok, coordonate în special pe grupuri de Telegram și Discord (cu administratori necunoscuți), au publicat pe rețeaua de socializare postări pro-Georgescu. Pe lângă postări, conturi TikTok au publicat și comentarii pro-Georgescu.  Comentariile și postările conțineau hashtaguri („#…”) și cuvinte cheie. 

„Această manipulare informațională s-a bazat în primul rând pe mobilizarea coordonată a câtorva mii de conturi, pentru a crește artificial popularitatea cuvintelor-cheie asociate candidatului și a manipula astfel algoritmul de recomandare TikTok, astfel încât acestea să apară în feed-urile utilizatorilor”, arată raportul serviciului francez.

Pe canalele Discord și Telegram, administratorii trimiteau videoclipuri sau poze „gata de publicare”, dar îi sfătuiau pe „voluntari”, așa cum erau numiți utilizatorii din acele grupuri, să le editeze în așa fel încât TikTok să perceapă postările drept originale, potrivit sursei citate. 

Aceiași administratori le cereau „voluntarilor” să caute postări populare în România (în special ale altor candidați) și să comenteze cu „hashtaguri sau emoji specifice”. 

„Menționarea masivă și pozitivă a numelui Georgescu, asociat cu anumite cuvinte-cheie în comentarii, a contribuit la evidențierea conținuturilor legate de candidat în algoritmul de recomandare, care se află la baza funcționării TikTok”, se arată în raportul VIGINUM.

SRI a arătat în documentele declasificate care au stat la baza deciziei CCR de a anula alegerile că 25.000 de conturi TikTok pro-Georgescu au fost „deosebit de active” cu două săptămâni înainte de primul tur.

În ianuarie, TikTok susține că a descoperit o rețea de aproximativ 30.000 de conturi care operau din Turcia și care îl promovau pe Călin Georgescu, dar și pe AUR.

„Conturile false se foloseau de personalități fictive pentru a publica mai degrabă comentarii legate de alegerile din România, decât videoclipuri. Analiza noastră relevă că aceste o terță entitate a fost plătită pentru a posta aceste comentarii. Locația și identitatea este necunoscută”, potrivit unui comunicat transmis în ianuarie de TikTok.

„Se pune problema identificării comanditarului din spatele acestei operațiuni coordonate, autoritățile române sugerând doar implicarea unui actor străin”, arată și raportul serviciilor franceze. 

E important de menționat că la promovarea lui Georgescu au contribuit, pe lângă conturile false și „voluntari”, și influenceri. 

„Influencerii sunt din ce în ce mai importanți”

Operațiunea a avut și un al doilea palier, după cum a arătat și directorul VIGINUM în cadrul dezbaterilor din Parlamentul European. Este vorba de folosirea creatorilor de conținut pentru a promova „mesaje ascunse”. 

„Influencerii și creatorii de conținut sunt din ce în ce mai importanți în campaniile electorale. Ei au un rol de jucat, sunt folosiți pentru a promova diverse subiecte. Pot fi manipulați, însă, de actori străini care încearcă să livreze un anumit mesaj prin intermediul lor”, a menționat Brillant.

În cazul României, dar nu numai, au fost preferați „micro-influencerii”, după cum a subliniat și Marc Antonie Brillant. Aceștia „se adresează unor comunități mici”, „sunt mai ieftini” și nici nu țin cont de regulile aplicate în timpul campaniilor electorale, potrivit oficialului francez.

Un exemplu în acest sens a fost campania „#echilibrusiverticalitate”. În jur de 100 de influenceri, cu aproximativ 8 milioane de urmăritori adunați în total, au fost „manipulați fără știrea lor”, iar la rândul lor au manipulat pro-Georgescu, a fost concluzia autorităților române, prezentă inclusiv în raportul serviciilor franceze. 

„Mecanismul a constat în publicarea de către micro și macro-influenceri a unor mesaje aparent inofensive referitoare la alegerile prezidențiale, ceea ce a dat naștere apoi, în mod artificial, tot prin intermediul comentariilor, unei mobilizări coordonate de promovare a candidatului GEORGESCU”, potrivit raportului citat care subliniază că acest mecanism a contribuit „masiv” la manipularea algoritmului TikTok. 

Influencerii respectivi au fost plătiți prin intermediul platformei FameUP să difuzeze clipuri prin care le cereau alegătorilor să meargă la vot și să aleagă un „lider potrivit”, dar fără să menționeze numele unui candidat. 

La aceste videoclipuri, însă, conturile coordonate postau comentarii pro-Georgescu, ceea ce, pe de-o parte, creștea vizibilitatea lui Georgescu pe aplicație, dar și crea aparența că despre el e vorba, mai arată sursa citată.

Referitor la campania #echilibrusiverticalitate, care ajunsese la un moment dat pe locul 9 la nivel mondial în topul tendințelor TikTok, o investigație Snoop arată că a fost plătită din banii Partidului Național Liberal. În replică, reprezentanții companiei de marketing cu care PNL colaborează susțin că această campanie ar fi fost deturnată de echipa lui Călin Georgescu.

Pe lângă această campanie, Călin Georgescu a mai fost promovat de influenceri plătiți prin „metode opace”, cum ar fi cazul Bogpr și al companiei din Africa de Sud, menționați în documentele CSAT.

Reamintim că, în motivarea deciziei prin care a anulat alegerile prezidențiale, Curtea Constituțională făcea referire și la „manipularea votului alegătorilor și distorsionarea egalității de șanse a competitorilor electorali, prin utilizarea netransparentă și cu încălcarea legislației electorale a tehnologiilor digitale și a inteligenței artificiale în desfășurarea campaniei electorale, precum și prin finanțarea din surse nedeclarate a campaniei electorale, inclusiv online”. 

Raportul VIGINUM a fost realizat cu ajutorul informațiilor declasificate din ședința CSAT care a stat la baza deciziei CCR de anulare a alegerilor, cu rapoarte ale observatorilor și structurilor specializate în lupta împotriva dezinformării, rapoarte furnizate de TikTok, dar și anchete din presa română și franceză. 

Editor : M.G.

Share.
Exit mobile version