Belgia a comandat treizeci și patru de avioane de vânătoare-bombardament F-35A de la Lockheed-Martin, deoarece face parte din planurile nucleare ale NATO și, ca atare, forțele sale aeriene trebuie să dispună de avioane capabile să transporte bombe nucleare tactice B-61 puse la dispoziția sa de Statele Unite, în conformitate cu așa-numitul principiu dual-key.
Perioada actuală, totuși, poate da naștere unor declarații surprinzătoare, scrie Zone Militaire.
Săptămâna trecută, în timp ce Statele Unite și-au reafirmat recent sprijinul pentru NATO prin Marco Rubio, șeful diplomației sale, ministrul belgian al apărării, Theo Francken, a pus sub semnul întrebării „durabilitatea” „umbrelei nucleare” de care se bucură țara sa datorită americanilor.
„Dacă președintele Trump decide mâine să retragă armele nucleare americane din Europa, iar amenințarea rusă persistă, atunci va trebui să ne adaptăm”, a declarat dl Francken la televiziunea Play 4. El a subliniat că Franța este singura țară din Uniunea Europeană care dispune de arme nucleare.
„Va trebui atunci să batem la ușa Franței pentru a beneficia de o umbrelă nucleară? Vor fi de acord Italia și Germania să își încredințeze securitatea nucleară exclusiv Franței? „Cred că Germania își va lansa atunci propriul program nuclear. Iar în acel moment, belgienii vor spune probabil: noi avem expertiză în acest domeniu”, a afirmat el.
Citește și
Friedrich Merz avertizează că Ucraina ar putea folosi rachete Taurus pentru a ținti Crimeea și podul Kerci
Cu toate acestea, lansarea unui program nuclear cu vocație militară nu se improvizează: trebuie să aduni competențele, să dezvolți tehnologiile (ceea ce implică teste…) și să faci eforturi financiare uriașe. În plus, există considerații diplomatice care trebuie luate în considerare, cum ar fi Tratatul de neproliferare.
Indiferent de scenariu, rămâne Belgia spune că va avea, oricum, nevoie de avioanele F-35A. Cu toate acestea, numărul de aeronave pe care le așteaptă este insuficient. În 2020, se vorbea despre achiziționarea a încă paisprezece aeronave pentru a permite forțelor aeriene să își îndeplinească angajamentele față de NATO. Dar, în lipsa unei creșteri suficiente a cheltuielilor militare, de atunci nu a mai fost plasată nicio comandă suplimentară.
Cu toate acestea, la scurt timp după preluarea mandatului, guvernul de coaliție numit „Arizona” și-a anunțat intenția de a crește bugetul belgian al apărării la 2% din PIB, față de 1,3% în iunie. Acest lucru va face posibilă achiziționarea mai multor avioane de luptă. Și, prin urmare, F-35A.
Cu toate acestea, dl Francken ar dori ca aceste aeronave să fie produse în Italia, mai precis la Cameri, unde Leonardo și Lockheed-Martin au inaugurat în 2013 o fabrică de asamblare dedicată F-35 (FACO – Final Assembly and Check Out).
Iată ce a declarat el ziarului Laatste Nieuws pe 14 aprilie.
„L-am întrebat pe ministrul italian al apărării [Guido Crosetto] dacă am putea să le producem în Italia și nu în Statele Unite. Acest lucru ar crea, de asemenea, locuri de muncă în Europa”, a spus Francken.
Potrivit presei de peste Canalul Mânecii, „nu este clar dacă F-35 construite în Europa sunt considerate o achiziție europeană”, chiar dacă aceasta este o cerință stabilită de Comisia Europeană pentru ca o țară membră să fie autorizată să împrumute mai mulți bani pentru a-și finanța apărarea.
Acestea fiind spuse, ministrul belgian nu este primul care a avut această idee. Cel puțin douăzeci și patru din cele treizeci și șase de F-35A comandate de Elveția vor fi asamblate la Cameri, primele opt urmând să fie asamblate la Fort Worth (Texas). „Sunt în curs clarificări pentru a stabili dacă asamblarea finală a altor 4 aeronave ar putea avea loc în Elveția în cadrul unui proiect de compensare”, a explicat Berna în 2022.
Editor : S.S.