Close Menu
Gardianul Zilnic
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Trending

Cum se apără Europa de navele-spion, atacurile cibernetice și flotele fantomă ale Rusiei și ale Chinei

iunie 24, 2025

Ionuț Costea, cumnatul lui Mircea Geoană, condamnat la 6 ani pentru mită, a fost extrădat din Turcia

iunie 24, 2025

Primele acte normative adoptate de guvernul Bolojan. Care vor fi atribuțiile vicepremierilor fără portofoliu

iunie 24, 2025

Cumnatul lui Mircea Geoană, Ionuţ Costea, condamnat la 6 ani de închisoare pentru mită, urmează să fie adus în ţară

iunie 24, 2025

Liderul democraţilor din Senatul american cere răspunsuri după ce Trump a ordonat atacul asupra Iranului fără aprobarea Congresului

iunie 24, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Povești Web
Facebook X (Twitter) Instagram
Gardianul Zilnic
Abonati-va
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Gardianul Zilnic
Home » De ce strâmtoarea Ormuz, pe care Iranul amenință că o va închide, este vitală pentru comerțul mondial
Afaceri

De ce strâmtoarea Ormuz, pe care Iranul amenință că o va închide, este vitală pentru comerțul mondial

By Sala de Presăiunie 24, 2025
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram Tumblr WhatsApp Copy Link
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Decizia fără precedent a preşedintelui american Donald Trump de a bombarda trei instalaţii nucleare iraniene a adâncit temerile privind extinderea conflictului din Orientul Mijlociu. Alăturându-se Israelului în cea mai mare acţiune militară occidentală împotriva Republicii Islamice de la revoluţia din 1979, lumea se pregăteşte acum pentru răspunsul Iranului, se arată într-o analiză The Guardian.

Una dintre modalităţile prin care Iranul ar putea riposta este închiderea strâmtorii Ormuz, o rută comercială vitală, prin care trec zilnic peste o cincime din rezervele mondiale de petrol, adică 20 de milioane de barili, şi o mare parte din gazul lichefiat, informează news.ro.

Iranul a mai ameninţat în trecut că va închide strâmtoarea, ceea ce ar restricţiona comerţul şi ar afecta preţurile mondiale ale petrolului, dar nu a pus niciodată în aplicare această ameninţare.

Ce este strâmtoarea Ormuz și de ce este ea importantă mai ales pentru China

Fiind unul dintre cele mai importante puncte de trecere pentru transportul petrolului din lume, strâmtoarea Ormuz are o importanţă geostrategică pentru Statele Unite şi nu numai, întrucât puterea economiei mondiale depinde în mare măsură de fluxul de petrol.

Strâmtoarea se află între Oman şi Iran şi leagă Golful Persic, la nord, de Golful Oman, la sud, şi de Marea Arabiei, mai departe.

Ormuz Are o lăţime de 33 km în punctul său cel mai îngust, iar banda de navigaţie are doar 3 km lăţime.

Guvernul chinez a cerut luni evitarea unei escaladări care ar putea afecta economia globală, după ce senatorul american Marco Rubio a solicitat intervenția Beijingului pentru a preveni închiderea Strâmtorii Ormuz de către Iran, un punct strategic pentru exporturile mondiale de petrol și gaze.

Purtătorul de cuvânt al Ministerului de Externe chinez a evitat să menţioneze în mod specific declaraţia secretarului de stat al SUA, Marco Rubio, care a cerut Chinei să intervină pentru ca Iranul să nu închidă Strâmtoarea Ormuz.

„Îi încurajez pe cei din guvernul chinez de la Beijing să îi îndemne în acest sens, deoarece depind într-o mare măsură de Strâmtoarea Ormuz pentru petrolul lor”, declarase Rubio într-un interviu pentru Fox News.

Închiderea Strâmtorii Ormuz ar afecta comerţul global şi, în special, China, partener al Iranului şi ţară considerată a fi cel mai mare importator de ţiţei iranian.

De ce este atât de importantă această strâmtoare: 20% din consumul global de petrol trece pe aici

Strâmtoarea Ormuz leagă Golful Persic de Marea Arabiei şi este considerată una dintre cele mai critice „gâturi de sticlă” pentru comerţul cu petrol.

În 2023, fluxul zilnic de petrol prin această zonă a fost de 20,9 milioane de barili, adică 20% din consumul global de lichide petroliere, conform datelor EIA (Agenţia pentru Informaţii Energetice a SUA). În paralel, zona are o importanţă vitală pentru traficul global de containere, mai ales datorită porturilor Jebel Ali şi Khor Fakkan, care funcţionează ca huburi regionale pentru Dubai, Asia de Sud şi Africa de Est. Orice deviere de la această rută poate cauza întârzieri majore în lanţurile de aprovizionare şi creşteri de costuri.

Astfel, pe fondul intensificării conflictului militar dintre Israel şi Iran, tot mai multe companii de transport maritim încep să evite Strâmtoarea Ormuz, una dintre cele mai importante rute strategice pentru comerţul mondial cu petrol şi mărfuri containerizate,

Aproximativ o cincime din consumul mondial de petrol trece prin strâmtoare. Între începutul anului 2022 şi luna trecută, aproximativ 17,8 milioane până la 20,8 milioane de barili de ţiţei, condensat şi combustibili au trecut zilnic prin strâmtoare, potrivit datelor firmei de analiză Vortexa.

Membrii Organizaţiei Ţărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) – Arabia Saudită, Iran, Emiratele Arabe Unite, Kuweit şi Irak – exportă cea mai mare parte a ţiţeiului prin strâmtoare, în principal către Asia.

Flota a V-a a SUA, cu baza în Bahrain, are sarcina de a proteja transportul comercial în zonă.

Ce s-ar întâmpla dacă ar fi închisă strâmtoarea Ormuz

Închiderea strâmtorii are avantajul de a fi un mijloc de a impune un cost direct lui Trump, deoarece ar declanşa o creştere a preţului petrolului cu un efect inflaţionist aproape imediat în SUA şi în întreaga lume.

Dar ar fi, de asemenea, un act de autovătămare economică dramatică. Petrolul iranian foloseşte aceeaşi poartă de acces, iar închiderea Ormuz riscă să atragă în război statele arabe din Golf, care au criticat dur atacul israelian, pentru a-şi proteja propriile interese.

În special, închiderea strâmtorii ar afecta în mod semnificativ China. A doua economie mondială cumpără aproape 90 % din exporturile de petrol ale Iranului, care fac obiectul sancţiunilor internaţionale.

Secretarul de stat american Marco Rubio a solicitat Chinei să contribuie la împiedicarea Iranului să închidă strâmtoarea, declarând pentru Fox News: „Încurajez guvernul chinez de la Beijing să îi contacteze în acest sens, deoarece depind în mare măsură de strâmtoarea Ormuz pentru petrolul lor”.

„Dacă vor face acest lucru, va fi o altă greşeală teribilă”, a adăugat el, „Este sinucidere economică pentru ei dacă o fac”.

Există deja informaţii conform cărora unele superpetroliere au făcut cale întoarsă în această cale navigabilă strategică în urma atacurilor americane.

Ce a spus Iranul despre strâmtoarea Ormuz

Postul de televiziune iranian Press TV a relatat că parlamentul iranian a aprobat o măsură de închidere a strâmtorii Ormuz, dar că decizia finală va aparţine liderilor de vârf ai Iranului.

Duminică, ministrul de externe al Iranului, Seyed Abbas Araghchi, a făcut aluzie la ceea ce ar putea fi un răspuns fără termen limită, afirmând că decizia lui Trump de a bombarda Iranul „va avea consecinţe veşnice”.

În primele sale comentarii de la aderarea SUA la războiul Israelului împotriva ţării sale, liderul suprem al Iranului, ayatollahul Ali Khamenei, a declarat că Israelul a comis o „greşeală gravă” şi „trebuie pedepsit”, dar nu a făcut nicio referire la strâmtoarea Ormuz.

Editor : M.L.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Continua să citești

Prețurile la energie, sub lupa ANRE. Gabriel Andronache: „Analizăm cu mare atenţie ieşirea din perioada aceasta de semireglementare”

Video Bogdan Ivan preia portofoliul Energiei: „Prioritatea zero este protejarea consumatorilor vulnerabili”

ECOFIN: România ar trebui să pună capăt situaţiei de deficit excesiv până în 2030. CE solicită raportări la fiecare șase luni

Comisia Europeană: România trebuie să limiteze creşterea cheltuielilor la 2,8%, în acest an, şi la 2,6% în anul următor

Avertismentul Fondului Monetar Internațional: Atacurile SUA asupra Iranului ar putea afecta creșterea economică globală

BNR reacționează în urma acuzațiilor din online: Nu cheltuim bani publici, nu ascundem salarii

Drumul Expres Craiova – Pitești este aproape gata. Când va fi dat în circulație

Degajări de fum la automotorul unui tren care circula către Aeroportul Henri Coandă. Circulaţia a 3 trenuri de călători a fost afectată

BNR a făcut un profit de 3,8 miliarde de lei anul trecut, cu 58% mai mare decât în 2023

Alegerile Editorului

Ionuț Costea, cumnatul lui Mircea Geoană, condamnat la 6 ani pentru mită, a fost extrădat din Turcia

iunie 24, 2025

Primele acte normative adoptate de guvernul Bolojan. Care vor fi atribuțiile vicepremierilor fără portofoliu

iunie 24, 2025

Cumnatul lui Mircea Geoană, Ionuţ Costea, condamnat la 6 ani de închisoare pentru mită, urmează să fie adus în ţară

iunie 24, 2025

Liderul democraţilor din Senatul american cere răspunsuri după ce Trump a ordonat atacul asupra Iranului fără aprobarea Congresului

iunie 24, 2025

Parlamentul îşi alege azi preşedinţii celor două Camere, după învestirea Guvernului Bolojan. Propunerile PSD și PNL

iunie 24, 2025

Cele mai recente știri

Ce nume se sărbătoresc în ziua de Sânziene. Cui poți să îi urezi „la mulți ani” pe 24 iunie

iunie 24, 2025

Volei masculin: Brazilianul Marcelo Fronckowiak este noul antrenor al echipei Steaua

iunie 24, 2025

Anunțul Agenţiei Internaţionale pentru Energie Atomică despre nivelul de radiații în zona Iranului

iunie 24, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Gardianul Zilnic. Toate drepturile rezervate.
  • Politica de Confidențialitate
  • Termeni și Condiții
  • Contactează

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.