Ei amenință cu blocarea activității și proteste în toată țara, în cazul în care guvernanți nu vor lua măsuri rapide.
„Nu vom permite ca drumurile României să fie distruse, iar angajații care le întrețin să fie transformați în sclavi! Legea nr. 296/2023, OUG 156/2024 si lipsa modificarii legislatiei specifice dupa intrara in Schengen sunt doar parte din problema!”, precizează comunicatul de presă.
„Ca întotdeauna, vecinii noștrii se descurcă mult mai bine: de ex, compania similară maghiară știe să facă control, să încaseze taxe, amenzi (Kozut Nonprofit Zrt). Noi, la o luna și jumătate de la intrarea în Schenghen încă nu știm ce vrem să facem , dar să mai și acționăm: Ministerul Transporturilor tace- degeaba am încercat să ne întâlnim cu reprezentanții lor, nu și -au făcut timp și pentru noi, la C.N.A.I.R. S.A. încercăm de 2 ani degeaba- nicio problema importantă nu se supune dialogului social”, mai spune sursa citată.
C.N.A.I.R.- S.A., în calitate de administrator de infrastructură rutieră, are obligația legală de a menține integritatea drumurilor și siguranța participanților la trafic, precizează drumarii.
„Asigurarea conformității vehiculelor cu standardele de masă și gabarit contribuie la creșterea siguranței rutiere (vehiculele care depășesc limitele pot crea situații periculoase), protecția infrastructurii, reducând costurile de întreținere și reparație a drumurilor. Totuși , această nu vrea să mai presteze o astfel de activitate, ci preferă să desființeze ACI -urile, cu consecință concedierii colective a salariaților săi și a diminuării veniturilor sale și la bugetul de stat! De ce nu vrem să mai controlăm vehiculele și să mai încasăm venituri? Este o întrebare la care fiecare poate să dea un răspuns! Poate fi vorba de încercarea de distrugere a acestei companii? De distrugere infrastructură rutieră? De protejarea transportatorilor? Sau de pierdere forței de muncă calificată?”, afirmă sursa menționată.
Blocarea negocierilor libere la contractele colective de muncă, printre reproșurile angajaților CNAIR
Drumarii mai spun că „statul lovește în plus prin emiterea de ordonanțe cu impact asupra negocierii colective și a contractelor colective de muncă deja încheiate.
„După ce inițial a fost adoptată Legea nr. 296/2023 prin care au fost impuse norme de personal în mod aleatoriu, fără să se țină cont de nivelul companiei, structura sa teritorială, care au dus la anomalii în cadrul sau , a fost adoptată și OUG 156/2024 care introduce derogări permanente de la Legea 367/2022, blocând negocierile libere la contractele colective de muncă”, susțin ei
Astfel, statul intervine abuziv în relațiile de muncă, distrugând autonomia negocierilor, acuză angajații CNAIR și „în acest context, salariile nu se mai pot adapta la inflație, afectând nivelul de trăi , angajații pleacă în privat, iar calitatea serviciilor publice scade”.
În CNAIR există oricum un deficit acut de salariați calificați, ingineri, tehnicieni, mecanici de utilaje, șoferi, etc., mai susțin ei.
„S-a ajuns în situația în care salariații existenți au concedii de odihnă de luat pe doi-trei ani de zile și nu pot să plece în concedii. Acumularea excesivă de ore suplimentare se face în perioada de iarnă. Acest deficit de personal se regăsește în special la nivelul districtelor. De ex, în cadrul Districtului Feleac ( din cadrul DRDP Cluj) sunt doar 2 muncitori, ceea ce face imposibilă asigurarea permanenței și intervențiilor la accidente . Salariații sunt chemați la muncă suplimentară , deși acordarea de timp liber trebuie să se facă în termen de 60 de zile, acest lucru nu este posibil ,nu sunt plătite aceste ore suplimentare, de multe ori fiind nevoiți să promovăm acțiuni în instanța”, mai arată sindicatul drumarilor „Elie Radu”.
„Au fost decese ale muncitorilor din cauza lipsei de personal și a echipamententelor adecvate”, atenționează drumarii
Angajații CNAIR mai declară că „muncitorii sunt expuși accidentelor din cauza lipsei de personal și de echipamente adecvate pentru semnalizare și protecție în zona drumului și spun că au fost situații în care „salariații au fost spulberați de pe partea carosabilă în timp ce executau activitățile de serviciu din cauza lipsei și dotărilor cu echipamente și utilaje de protecție a acestora (CIC Săliște 4 muncitori, DRDP Craiova – deces, DRDP București – deces, etc)”.
Editor : Ana Petrescu