„Nu voi ataca personal” niciun alt contracandidat, afirma, recent, Victor Ponta. Candidatul independent la alegerile prezidențiale din mai este contrazis, însă, de o rețea de pagini de Facebook în care au fost investiți aproximativ 30.000 de euro pentru a propaga atacuri la adresa contracandidaților. Datele analizate de Digi24.ro indică faptul că această rețea are legături cu campania lui Victor Ponta. Candidatul independent susține, însă, într-o reacție acordată Digi24.ro, că gestionează „doar paginile lui oficiale”. Una dintre pagini, în care au fost investiți zeci de mii de euro, a fost ștearsă după ce Digi24.ro a solicitat puncte de vedere.
Digi24.ro a scris aici că Victor Ponta a investit aproximativ 70.000 de euro în promovarea postărilor de pe rețelele de socializare ce aparțin de Meta (Facebook și Instagram).
CITEȘTE ȘI: Sute de mii de euro investiți de principalii candidați la prezidențiale în promovarea online. Nicușor Dan și Victor Ponta sunt în top
Pagină ștearsă după ce Digi24.ro a cerut reacție
Pe lângă contul lui oficial, există o altă pagină denumită „România pe primul loc” (poartă numele sloganului cu care Victor Ponta candidează), creată în luna ianuarie, și în care s-au băgat 162.000 de lei (aproximativ 30.000 de euro) pentru a promova postări în care este promovat candidatul independent.
După ce Digi24.ro le-a solicitat lui Victor Ponta și reprezentanților campaniei candidatului independent un punct de vedere, pagina respectivă a fost ștearsă.
În articolul care viza sumele investite de candidați pentru promovarea postărilor pe Meta există un link care trimitea direct la acea pagină. În prezent, acel link nu mai funcționează.
Reclamele plătite pentru „România pe primul loc” au rămas, însă, în arhivele Meta.
E important de menționat că există o altă pagină denumită la fel, care conține însemnele campaniei lui Victor Ponta. Nu are, însă, și același număr de interacțiuni cu pagina ștearsă (154 de aprecieri pentru pagina existentă versus peste 22.000 de aprecieri pentru pagina ștearsă).
Victor Ponta: Gestionez doar paginile mele oficiale
Analiza Digi24.ro indică faptul că cele mai multe postări promovate de „România pe primul loc” se regăseau și pe pagina oficială a lui Victor Ponta.
Pentru a înțelege legătura dintre această pagină de Facebook și alte pagini care propagă știri false sau atacuri la adresa contracandidaților, e important de menționat următorul lucru:
Pentru reclamele politice din Uniunea Europeană, Meta obligă paginile să furnizeze datele (printre care număr de telefon, mail, site și adresă) celor care au plătit pentru promovare.
Însă datele care se regăsesc pe paginile amintite („România pe primul loc” și cele care conțin atacuri la adresa contracandidaților lui Victor Ponta) nu duc către nicio persoană sau vreo companie identificabilă.
Pentru reclamele paginii „România pe primul loc” (cea ștearsă între timp) a fost introdus un număr de telefon (pe care nu îl vom publica, din rațiuni ce țin de protecția datelor cu caracter personal).
Același număr de telefon apare în datele introduse pentru reclamele care rulează pe paginile: Toți pentru unul, România în focus, Diaspora Conectată și Pulsul României.
Cele patru pagini se concentrează mai degrabă pe atacuri la adresa lui Nicușor Dan, însă există atacuri și la adresa lui George Simion sau Crin Antonescu. Postările de pe cele patru pagini sunt, de cele mai multe ori, identice.
În total, au fost cheltuiți cel puțin 126.000 de lei (adică aproximativ 30.000 de euro) pentru promovarea postărilor.
„Cred că ați găsit greșit. Nu am altă pagină decât cea oficială. Eu gestionez doar paginile mele oficiale. Nu cunosc altceva”, a fost reacția lui Victor Ponta pentru Digi24.ro, furnizată înainte ca pagina „România pe primul loc” să fie ștearsă.
Analiza paginilor care îi atacă contracandidații lui Ponta
Toți pentru unul este o pagină creată pe 31 decembrie 2024 sub denumirea de „Ora de Moldova”. Pe 27 martie a primit denumirea actuală și se concentrrează mai degrabă pe postări împotriva lui Nicușor Dan.
14 postări au fost promovate pe această pagină, iar din datele Meta reiese că au fost cheltuiți cel puțin 18.800 de lei.
Pagina are 1.700 de aprecieri, însă a strâns peste două milioane de vizualizări doar la clipurile video postate (reeluri).
România în focus a fost creată pe 28 ianuarie 2025 sub denumirea de „Kurățenie Generală” (sintagmă folosită mai degrabă de susținătorii lui Călin Georgescu).
Pe 27 martie a primit denumirea actuală. La fel ca în cazul anterior, 14 postări au fost promovate pe această pagină. Numai că suma cheltuită a fost de cel puțin 48.900 de lei.
Pagina are 2.600 de aprecieri, însă a strâns (datorită promovării) peste două milioane de vizualizări doar la clipurile video postate (reeluri).
Diaspora Conectată este o altă pagină pe care Digi24.ro a găsit-o în aceeași rețea.
A fost creată pe 31 decembrie 2024 sub denumirea de Ora de Oltenia, iar pe 27 martie a primit denumirea actuală.
La fel ca în cazurile expuse mai sus, au fost promovate 14 postări cu cel puțin 16.000 de lei.
Pagina are 4.600 de aprecieri, însă a strâns peste 3.5 milioane de vizualizări la clipurile video promovate.
Pulsul României este o altă pagină care face parte din această rețea.
A fost creată pe 10 noiembrie 2024 sub denumirea de Ora de Constanța, ulterior a avut numele de Ora de standby, iar pe 27 martie a primit denumirea actuală.
Au fost promovate pe această pagină 17 postări cu cel puțin 42.000 de lei.
Pagina are 1.900 de aprecieri, însă a strâns peste 10 milioane de vizualizări la clipurile video promovate.