Actuala lipsă a unui sistem centralizat de programări, la nivel național, gestionat de către Casa de Asigurări de Sănătate, ca furnizor de servicii, ca plătitor al acestor servicii, concretizată în numeroase probleme pentru pacienți, va fi rezolvată în curând, promite președintele CNAS, Horațiu Moldovan. Acesta a anunțat, într-o intervenție la Digi 24, că CNAS va pune la dispoziția populației, la dispoziția pacienților, o astfel de platformă, foarte simplă, de programări.
El a vorbit și despre măsurile avute în vedere de planul de eficientizare a cheltuielor prezentat de Guvern. În opinia sa, o bună parte dintre măsurile care sunt avute în vedere în vedere în acest plan de măsuri de eficientizare a cheltuielilor sistemului sanitar sunt, de fapt, măsuri de reorganizare din temelii mai ales a activității spitalicești.
„Noi ceea ce putem să facem ca și plătitor, ca și finanțator, asigurator casa de asigurări de sănătate, putem și facem noi mecanisme financiare în special pentru spitale, astfel încât să stimulăm concurența reală între spitale inclus”, a spus Horațiu Moldovan.
Președintele CNSAS a vorbit, printre altele, și despre măsurarea gradului de satisfacție a pacientului pe care îl avem la ora actuală în România la nivelul spitalelor. La externare, în prezent, unii pacienți primesc câte un SMS, prin sondaj, astfel încât să poată oferi un feedback referitor la condițiile din spital, în legătură cu eventualele foloase necuvenite care le-ar fi putut fi cerute, și altele.
Horațiu Moldovan a spus că acest mecanism de feeedback al pacientului va fi extins la absolut toate categoriile de asistență medicală. Și la medicul de familie, și la medicul din ambulatoriul de specialitate, cât și la farmacie, astfel încât în momentul în care se va valida un serviciu de către medic, de către farmacist, la eliberarea rețetei sau acordarea dispozitivului medical, pacientul va primi un SMS sau un e-mail, în care va avea și un link prin care poate să-l acceseze și să dea un feedback să completeze un scurt formular, un scurt chestionar, care poate să ajungă atât la Casa de Asigurări de Sănătate, sau pe nivele de competență sau de respectare a secretului, și la furnizorul de servicii medicale și poate să ajungă și la medic.
„Sunt formulare care au întrebări foarte simple legate de complianța la tratament, de aderență la tratament, astfel încât să transparentizăm acest aspect din relația medic-pacient, iar acesta nu este singurul lucru de ordin general pe care pe care-l facem”, a precizat Moldovan.
„Am discutat în spațiul public, pentru că am lansat de câteva săptămâni această idee și mă bucur tare mult că avem un grad foarte mare de acceptare în general a tuturor măsurilor, dar această măsură e una foarte ieftină e și o măsură care pune ordine sau să spunem rânduială în sistemul sanitar”.
În momentul de față, pacientul navighează foarte greu de la un specialist la altul, de la un spital la altul, de la medicul de familie la ambulator, nu găsește loc la laboratorul de analize, la laboratorul de imagistică, a recunoscut președintele CNAS.
„Dacă vă puteți imagina la sfârșitul anului trecut am avut peste 110.000.000 de lei necheltuiți pe laborator, pe analiză medicală și imagistică tocmai din aceste considerente, pentru că fiecare furnizor are propriul sistem de programări”, a afirmat acesta.
Tocmai din aceste considerente, pentru că fiecare furnizor are propriul sistem de programări, și nu există un sistem centralizat la nivel național gestionat de către Casa de Asigurări de Sănătate ca furnizor de servicii ca plătitor al acestor servicii.
„Vom pune la dispoziția populației la dispoziția pacienților o astfel de platformă foarte simplă de programări.
Sper să fie gata la început la începutul anului următor. Noi ne propunem trimestrul patru al acestui an, cel puțin cu modulul de programare la laborator de analiză și imagistică pentru că aici este necazul cel mai mare al pacienților, dar la începutul anului viitor, cu toate modulele dorim să fie funcționale, inclusiv programare la medicul de familie, la ambulatorul de specialitate la spital”, a promis președintele CNAS.
Multe spitale, mulți furnizori, mai ales privați, dar și în spitalele publice, o mare parte din spitale au în momentul de față propriile sisteme de programare inclusiv pentru internernări, dar nu le nu le folosesc majoritatea dintre ei.
„Va deveni o obligație de lucrul acesta ca un gest de transparență mare din partea Casei de Asigurări de Sănătate, pentru că această instituție este principalul reprezentant al asiguratului și tot ceea ce face trebuie să facă în interes”, a mai spus Horațiu Moldovan.
Editor : Marina Constantinoiu