Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) lansează marţi Caravana naţională de consultare privind planurile cadru pentru liceu, care va ajunge în Bucureşti şi în 19 municipii reşedinţă de judeţ, urmând să se încheie în 27 februarie, când FSLI va centraliza toate sugestiile colectate din ţară şi va înainta Ministerului Educaţiei şi Cercetării un document detaliat cu recomandările profesorilor. ”Orice reformă din educaţie trebuie să ţină cont de părerea cadrelor didactice. Nu putem să facem schimbări din pix, din faţa unui birou, dacă nu mergem direct în faţa profesorilor, pe care trebuie să îi ascultăm, să îi consultăm şi să îi implicăm într-un demers de o aşa amploare”, afirmă preşedintele FSLI, Simion Hancescu.
”Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ lansează, pe 11 februarie 2025, CARAVANA NAŢIONALĂ DE CONSULTARE PRIVIND PLANURILE-CADRU PENTRU LICEU! Un demers fără precedent în sistemul de educaţie, în care invităm la aceeaşi masă profesorii, directorii de licee şi inspectorii şcolari să analizeze şi să îşi exprime, în baza experienţei profesionale, punctul de vedere, oferindu-le astfel posibilitatea să aibă un rol activ în ceea ce înseamnă structurarea noului învăţământ liceal”, anunţă luni FSLI.
Caravana ajunge în următoarele oraşe:
- Cluj-Napoca – 11 februarie 2025
- Zalău – 12 februarie 2025
- Baia Mare – 12 februarie 2025
- Oradea – 13 februarie 2025
- Suceava – 18 februarie 2025
- Botoşani – 18 februarie 2025
- Bucureşti – 18 februarie 2025
- Iaşi – 19 februarie 2025
- Vaslui-19 februarie 2025
- Piatra Neamţ– 20 februarie 2025
- Focşani – 20 februarie 2025
- Drobeta-Turnu Severin – 24 februarie 2025
- Bacău-24 februarie 2025
- Tg. Jiu- 25 februarie 2025
- Braşov – 25 februarie 2025
- Piteşti – 26 februarie 2025
- Târgovişte – 26 februarie 2025
- Slobozia – 26 februarie 2025
- Constanţa – 27 februarie 2025
- Ploieşti – 27 februarie 2025
”Caravana se adresează profesorilor, directorilor de licee şi inspectorilor şcolari care doresc să se implice activ în definirea unui sistem de învăţământ adaptat nevoilor actuale. Dezbaterile vor fi un prilej de schimb de idei, analiză critică şi propuneri concrete pentru reformarea planurilor-cadru. La finalul evenimentelor, FSLI va centraliza toate sugestiile colectate din ţară şi va înainta Ministerului Educaţiei şi Cercetării un document detaliat cu recomandările profesorilor, asigurând astfel că deciziile privind planurile-cadru reflectă realitatea din sălile de clasă”, precizează FSLI.
“Orice reformă din educaţie trebuie să ţină cont de părerea cadrelor didactice. Nu putem să facem schimbări din pix, din faţa unui birou, dacă nu mergem direct în faţa profesorilor, pe care trebuie să îi ascultăm, să îi consultăm şi să îi implicăm într-un demers de o aşa amploare. Modificarea planurilor-cadru pentru liceu reprezintă o iniţiativă menită să aducă îmbunătăţiri procesului instructiv-educativ, cu centrare pe nevoile reale ale elevului, viitorul adult care trebuie să îşi construiască o carieră. Avem nevoie de o viziune clară, inspirată din realităţile momentului, dar şi din ceea ce se prefigurează în viitor în plan social şi pe piaţa muncii. Putem să construim ceva solid, împreună, dacă avem răbdare, dacă ne implicăm, dacă suntem cerebrali şi dacă ascultăm toate punctele de vedere”, a declarat preşedintele FSLI, Simion Hancescu.
Anul şcolar ar urma să fie organizat în cinci module, cu câte 36 de săptămâni de şcoală pentru elevii din clasele IX-XII şi 34 pentru elevii din clasele a XII-a, potrivit proiectelor de Planuri-candru pregătite de specialiştii Ministerului Educaţiei. În aceste săptămâni vor continua programele Săptămâna altfel şi Săptămâna verde. Elevii vor avea materii obligatorii pentru toate tipurile de liceu, aşa-numitul trunchi comun, dar şi materii de specialitate, în funcţie de filieră, şi materii la decizia elevului din oferta şcolii. Materiile obigatorii, în procent de 65% în primii doi ani de liceu, vor scădea, în timp ce cursurile la alegerea elevului cresc. În ultimii ani de liceu acestea ar urma să ajungă la 75%, conform planurilor-cadru pentru liceu prezentate la sfârşitul lunii ianuarie.
Ministrul Educaţiei, Daniel David, a afirmat că, atunci când a pus în dezbatere planurile-cadru pentru învăţământul liceal, a declarat că i se pare că în România se predă ”mult, prost şi foarte centralizat”. ”Este inacceptabil în clasa XII-a să ai spre 50% oameni care au această formă de analfabetism funcţional în zona numeraţiei. Este ceva de neacceptat pentru o şcoală. Te şi întrebi: ce face şcoala?”, a adăugat el.
Ministrul Educaţiei, Daniel David, a afirmat, referindu-se la planurile-cadru pentru liceu, că toată lumea a rămas fixată să dezbată numărul de discipline şi de ore, însă nu aceasta este miza. El a explicat că este anormal să fie ”nu ştiu câte” laboratoare de fizică la toţi elevii, când acestea ar trebui să fie mai multe pentru elevii de la profilul real. ”Istoria naţională pentru clasa XII-a la real e ok să o avem acolo, când copiii nu mai sunt focalizaţi pe Istoria românilor? Ei vor să facă mate, info, bio, chimie”, a precizat el.
Reprezentanţi ai sindicatelor din sistemul de învăţământ au reclamat „o secretomanie” legată de componenţa grupurilor de lucru constituite la nivelul Ministerului Educaţiei pentru a lucra la elaborarea noilor planuri-cadru pentru liceu. În plus, sindicatele au fost nemulţumite că nu au fost solicitate să participe la elaborarea documentelor. În replică, oficialii Ministerului Educaţiei au explicat motivele pentru care numele membrilor grupului de lucru nu au fost făcute publice şi au arătat că există o etapă de consultări care include şi sindicatele.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].