CFR Călători va primi 12 trenuri electrice noi, care vor circula pe patru rute rute de serviciu public: București Nord – Suceava, București Nord – Iași, București Nord – Galați și Iași – Cluj Napoca. Aceste trenuri fac parte dintr-un contract cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară și vor contribui la îmbunătățirea serviciilor de transport feroviar din România.

Într-un mesaj postat pe pagina sa de Facebook, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a transmis că, din cele 37 de rame electrice contractate cu Alstom, alte 12 unități vor fi livrate CFR Călători și vor deservi patru rute importante între București, Suceava, Iași și Galați.

„Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că, azi, 15 ianuarie 2024, a primit, de la Bursa Română de Mărfuri, Hotărârea nr. 1/15.01.2025, privind ofertele înaintate de cei doi operatori feroviari – SNTFC ‘CFR Călători’ SA şi SC Transferoviar Călători SRL, cu rezultatul procedurii PR 161/2024 de achiziţie ‘Servicii publice de transport feroviar de călători prin punerea la dispoziţie a materialului rulant nou achiziţionat de ARF, respectiv a trenurilor electrice inter-regionale, denumite RE-IR, destinate transportului interregional feroviar de călători’- CSP-L3”, spune ARF.

Potrivit ARF, Comisia de analiză şi evaluare, desemnată prin decizia preşedintelui BRM, a acceptat valoarea cea mai bună obţinută în urma licitaţiei electronice şi a hotărât adjudecarea şi acordarea dreptului de a semna contractul operatorului economic CFR Călători, la valoarea compensaţiei unitare exprimată în lei/tren-km de 31,96 lei.

De asemenea, ARF a acceptat şi nominalizat cu statut de rezervă oferta societăţii Transferoviar Călători, la valoarea compensaţiei unitare exprimată în lei/tren-km de 32,00 lei.

În cadrul CSP-L3, vor fi alocate 12 rame electrice (11+1 rezervă), din cele 36 ce urmează a fi livrate de Alstom, care vor fi utilizate de CFR Călători pentru prestarea serviciului de transport feroviar public de călători, distribuite pe cele patru rute ale pachetului. Anual, aceste rame vor efectua 11.680 de rute (dus-întors), cu un total de 4.585.532.89 tren-km.

Serviciile prevăzute în CSP-L3 vor acoperi rute magistrale electrificate din nord-estul, centrul şi sud-estul ţării, contribuind la îmbunătăţirea serviciilor feroviare ce deservesc municipiile Bucureşti Nord, Iaşi, Cluj Napoca, Galaţi, Brăila, Ploieşti, Bacău, Buzău, Suceava şi Focşani.

Acest contract are prevăzută o valabilitate de maximum 38 de luni şi vizează patru rute de serviciu public (prestate cu 12 rame RE-IR1), respectiv Bucureşti Nord – Suceava, Bucureşti Nord – Iaşi, Bucureşti Nord – Galaţi, Iaşi – Cluj Napoca.

„Pachetele de servicii publice incluse în cele trei licitaţii vor fi implementate cu cele 37 de trenuri electrice Alstom Coradia Stream (RE-IR1), materialul rulant nou achiziţionat de ARF în baza contractului nr. RUIC 257/2022, cu finanţare asigurată din fonduri europene nerambursabile. Finalizarea celor trei proceduri pilot – derulate de ARF – în cadrul acestor contracte de servicii publice atribuite competitiv reprezintă o premieră pentru piaţa feroviară de călători din România şi deschide drumul spre o piaţă concurenţială a contractelor atribuite exclusiv prin licitaţii. Acest demers va genera efecte pozitive la nivelul întregii reţele feroviare, prin îmbunătăţirea calităţii serviciilor de transport şi va permite, atât o monitorizare mai eficientă a costurilor contractuale, cât şi un nivel de compensaţie care să asigure sustenabilitatea financiară pe termen lung a serviciului de transport public de călători”, transmite sursa citată.

În urmă cu o lună, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anunţat finalizarea procedurii de evaluare tehnică şi economico-financiară a ofertelor depuse de CFR Călători şi Interregional Călători în cadrul procedurii de achiziţie CSP – L2. În urma acestei proceduri, Interregional Călători şi-a „adjudecat” 13 trenuri noi cu care va acoperi rute magistrale electrificate din nord-vestul şi centrul ţării, contribuind la îmbunătăţirea serviciilor feroviare ce deservesc municipiile Bucureşti, Cluj-Napoca, Braşov, Arad, Timişoara, Alba Iulia, Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc şi Deva.

Primele 12 rame RE-IR1 vor fi utilizate în cadrul primului contract de servicii publice de transport feroviar din România atribuit CFR Călători prin procedură competitivă, procedură finalizată prin adoptarea HG nr. 1.328/2023.

Începând cu 24 decembrie 2023, la nivelul tuturor statelor membre ale Uniunii Europene, contractele de servicii publice pentru transportul feroviar de călători se atribuie prin proceduri competitive, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007. Licitaţia a fost derulată prin intermediul platformei electronice independente de licitaţii a Bursei Române de Mărfuri.

Editor : Ș.A.

Share.
Exit mobile version