Forțele Aeriene ale SUA anunță că „Frankenjet”, un avion de vânătoare stealth reciclat din piesele a două aeronave F-35 distruse în accidente, este acum operațional și pregătit pentru luptă, informează CNN.
„’Frankenjet’ este complet operațional și gata să sprijine luptătorii din linia întâi”, a declarat un raport al Biroului Programului Comun F-35 al Forțelor Aeriene (JPO) miercuri.
Povestea avionului reciclat a început în 2014, când un F-35A, aflat pe cale să decoleze într-o misiune de antrenament de la Baza Aeriană Eglin din Florida, a suferit o „defecțiune catastrofică a motorului”, potrivit unui raport al Forțelor Aeriene privind incidentul. Avionul, cunoscut sub numele de AF-27, a suferit și daune majore la partea din spate.
Piese dintr-un rotor de motor fracturat „au tăiat prin carcasa ventilatorului motorului, compartimentul motorului, un rezervor intern de combustibil, linii hidraulice și de combustibil înainte de a ieși prin fuselajul superior al aeronavei”, a concluzionat o investigație. Focul rezultat a ars două treimi din partea din spate a avionului de vânătoare, se arată în raport.
Apoi, pe 8 iunie 2020, trenul de aterizare frontal al altui F-35A, cunoscut sub numele de AF-211, a cedat la aterizarea pe Baza Aeriană Hill din Utah, provocând daune severe acelui avion de război, conform rapoartelor despre incident.
Astfel, Forțele Aeriene au rămas cu două bucăți utilizabile de avioane de vânătoare de 75 milioane de dolari – nasul avionului AF-27 și spatele avionului AF-211.
Cum a fost construit „Frankenjet” cu piese reciclate
„În loc să înregistreze ambele avioane ca pierdere echipele au luat o decizie îndrăzneață în 2022 de a îndepărta nasul de la AF-27 și de a-l monta pe AF-211 pentru a maximiza economiile și a adăuga înapoi un avion operațional în flotă”, a spus un raport al Biroului F-35 JPO.
Scott Taylor, inginerul mecanic principal la producătorul Lockheed Martin, a explicat ce se va întâmpla într-un comunicat din 2023. „Toate secțiunile aeronavei pot fi demontate și remontate teoretic, dar nu a fost făcut niciodată până acum”, a spus Taylor. „Acesta este primul F-35 „Frankin-bird” până în prezent. Este istorie.” „Frankin-bird” este un joc de cuvinte pe baza numelui „Frankenstein” (personajul principaldin romanul lui Mary Shelley) și „bird” (slang pentru „aeronava”).
Lucrările au fost realizate la Baza Aeriană Hill, cu „unelte, fixaje și echipamente complet noi și specializate”, potrivit unui comunicat de presă al Forțelor Aeriene din 2023. După aproape doi ani și jumătate de reparații, „Frankenjet” a zburat pentru prima dată în ianuarie, de la Baza Aeriană Hill la fabrica Lockheed Martin F-35 din Fort Worth, Texas.
„Primul zbor al aeronavei reconstruită a fost realizat la limitele envelopei de performanță, iar aceasta s-a comportat ca și cum ar fi fost proaspăt ieșită de pe linia de producție inițială”, a spus Jeffrey Jensen, inginerul principal pentru varianta F-35A, într-un comunicat de presă.
Cât a costat proiectul „Frankenjet”
La sfârșitul lunii trecute, „Frankenjet” a fost pilotat înapoi către Baza Aeriană Hill și a fost repartizat la unitatea de care aparținea inițial AF-211.
Costul proiectului „Frankenjet” a fost estimat la 11,7 milioane de dolari, comunicatul spunând că a economisit 63 de milioane de dolari din banii Pentagonului și contribuabililor, față de costul unui avion nou.
Forțele Aeriene ale SUA au 383 de F-35A în flotă, conform Institutului Internațional pentru Studii Strategice. F-35A este una dintre cele trei versiuni ale avionului de vânătoare stealth al armatei SUA. Corpul Marinei zboară cu F-35B – un avion cu decolare scurtă și aterizare verticală – iar Marina SUA folosește F-35C, destinat operațiunilor de pe portavioane.
Aeronavele F-35 au devenit, de asemenea, o alegere populară pentru aliații și partenerii SUA, 17 alte țări achiziționând aceste aeronave, conform Lockheed Martin.
Editor : M.I.