Cumpărăturile online sunt o obișnuință de mult timp, potențate în special de perioada pandemiei, însă noi platforme controversate, din China, zguduie piața mondială. Prin urmare, Germania și alte țări europene nu contenesc în formularea de cereri către Comisia Europeană, scrie publicația germană Tagesspiegel. Pe scurt, se așteaptă la o stăvilire a avântului chinezilor cu marfă ieftină, care concurează produsele occidentale, care sunt obligate să respecte anumite standarde.
Guvernul german, împreună cu alte state UE, militează pentru un control sporit al comercianților cu amănuntul online, cum sunt companiile chineze Temu și Shein. „Nu mai putem accepta ca sute de mii de colete să ajungă în fiecare zi cu produse care nu respectă standardele europene”, a declarat secretarul de stat german Sven Giegold, la Bruxelles.
Să se impună sancțiuni, dacă nu se respectă standardele
Împreună cu Austria, Polonia, Danemarca, Țările de Jos și Franța, Guvernul german îndeamnă Comisia Europeană să impună în mod consecvent sancțiuni în cazul în care comercianții cu amănuntul online nu respectă normele aplicabile și, de exemplu, nu fac nimic atunci când produsele de pe site-urile lor sunt catalogate ca fiind nesigure.
Shein și Temu sunt foarte populare în Germania, ca de altfel în multe alte țări europene, ca și în România. Acest lucru se datorează în principal prețurilor lor scăzute. Cu toate acestea, portalurile sunt controversate.
CITIȚI ȘI: Giganții comerțului online pentru „săraci” se războiesc pe drepturile de autor. „Este un comportament nerușinat”
Reprezentanții din domeniul comerțului, politicienii și apărătorii consumatorilor critică, printre altele, calitatea produselor, lipsa controalelor și condițiile concurențiale neloiale. „Acest lucru afectează dreptul mediului, dreptul consumatorilor și, bineînțeles, aspecte precum protecția datelor și drepturile de proprietate intelectuală”, a declarat Giegold. Platformele cu „prețuri pentru săraci” resping astfel de acuzații.
Statele federale propun recunoașterea și pedepsirea încălcărilor prin colectarea cuprinzătoare de date și o cooperare mai strânsă între autorități.
Potrivit institutului german de cercetare a comerțului cu amănuntul IFH, 43% dintre consumatorii din Germania cumpără de pe platforme precum Temu și Shein. Potrivit asociației industriale BEVH, cei doi furnizori reprezintă cinci la sută din comenzile din comerțul cu amănuntul online german. Ei și-au dublat cota de piață în decurs de un an.
Anchetă și în Italia
Agenţia antitrust din Italia a lansat o investigaţie asupra unei companii cu sediul în Dublin care operează Shein și acuză că site-ul şi aplicaţia că încearcă „să transmită o imagine a producţiei şi sustenabilităţii comerciale a articolelor sale de îmbrăcăminte prin afirmaţii de mediu generice, vagi, confuze şi/sau înşelătoare”.
Autoritatea italiană a spus că unele informaţii pe care site-ul web le oferă despre colecţia „evoluSHEIN” a Shein ar putea induce în eroare consumatorii cu privire la cantitatea de ţesături „verzi” utilizate, fără să îi informeze în acelaşi timp că articolele de îmbrăcăminte nu sunt reciclabile.
Editor : Marina Constantinoiu