Pantofii sport, blugii şi tricourile noi ale copiilor vor costa probabil familiile americane mult mai mult în această toamnă dacă tarifele pe care preşedintele Donald Trump le-a impus principalilor exportatori intră în vigoare conform planului, avertizează grupurile industriale americane, scrie AP.
Aproximativ 97% din hainele şi încălţămintea achiziţionate în SUA sunt importate, predominant din Asia, a declarat American Apparel & Footwear Association, citând cele mai recente date ale sale. Walmart, Gap Inc., Lululemon şi Nike sunt câteva dintre companiile care îşi fabrică majoritatea hainelor în ţări asiatice.
Aceleaşi centre de fabricare a articolelor de îmbrăcăminte au fost puternic afectate de planul preşedintelui de a pedepsi fiecare ţară în parte pentru dezechilibrele comerciale. Pentru toate mărfurile chinezeşti, aceasta a însemnat tarife de cel puţin 54%. Preşedintele a stabilit rate ale taxelor de import pentru Vietnam şi Cambodgia vecină la 46% şi 49%, iar pentru produsele din Bangladesh şi Indonezia la 37% şi 32%.
Colaborarea cu fabricile străine a menţinut costurile forţei de muncă la un nivel scăzut pentru companiile americane din domeniul modei, dar nici acestea, nici furnizorii lor de peste mări nu sunt în măsură să absoarbă noi costuri atât de ridicate. India, Indonezia, Pakistan şi Sri Lanka au fost, de asemenea, lovite cu tarife ridicate, astfel încât nu sunt alternative imediate de aprovizionare.
„Dacă aceste tarife vor persista, în cele din urmă vor ajunge la consumatori”, a declarat Steve Lamar, preşedinte şi director general al American Apparel & Footwear Association.
Un alt grup comercial, Footwear Distributors and Retailers of America, a furnizat estimări ale creşterilor de preţuri care ar putea apărea pentru încălţăminte, menţionând că 99% din perechile vândute în SUA sunt importate. Cizmele de lucru fabricate în China, care în prezent se vând cu 77 de dolari, ar creşte la 115 dolari, în timp ce clienţii ar plăti 220 de dolari pentru pantofii de alergare fabricaţi în Vietnam, care în prezent costă 155 de dolari, a declarat grupul.
Preşedintele FDRA, Matt Priest, a prezis că familiile cu venituri mici şi locurile în care îşi fac cumpărăturile vor resimţi cel mai mult impactul. Potrivit calculelor grupului său, o pereche de încălţăminte pentru copii fabricată în China, care costă 26 de dolari în prezent, va avea probabil un preţ de 41 de dolari până în sezonul de cumpărături pentru începerea şcolii.
Tarifele impuse principalilor producători nu numai de produse finite de modă, ci şi de multe dintre materialele utilizate pentru fabricarea încălţămintei şi a hainelor au şocat comercianţii cu amănuntul şi mărcile americane. Înainte de primul mandat al lui Trump, companiile americane începuseră să se diversifice departe de China ca răspuns la tensiunile comerciale, precum şi la preocupările legate de drepturile omului şi de mediu.
Acestea au accelerat ritmul atunci când Trump a ordonat impunerea de tarife la mărfurile chinezeşti în 2018, transferând mai multă producţie în alte ţări din Asia. Lululemon a declarat în ultimul său raport anual că 40% din articolele sale de îmbrăcăminte sport au fost fabricate anul trecut în Vietnam, 17% în Cambodgia, 11% în Sri Lanka, 11% în Indonezia şi 7% în Bangladesh.
Nike, Levi-Strauss, Ralph Lauren, Gap. Inc., Abercrombie & Fitch şi VF Corporation, care deţine Vans, The North Face şi Timberland, au raportat, de asemenea, o dependenţă mult redusă de confecţionerii şi furnizorii din China.
Brandul de încălţăminte Steve Madden a declarat în noiembrie că va reduce importurile din China cu până la 45% în acest an din cauza promisiunii electorale a lui Trump de a impune un tarif de 60% pentru toate produsele chinezeşti. Marca a declarat că a petrecut deja mai mulţi ani dezvoltând o reţea de fabrici în Cambodgia, Vietnam, Mexic şi Brazilia.
Potrivit unui raport al băncii britanice Barclays publicat vineri, câştigătorii în războiul tarifelor sunt comercianţii cu amănuntul care au cel puţin unul dintre aceste atribute: putere mare de negociere cu furnizorii lor, un nume de marcă puternic şi aprovizionare limitată în Asia.
În domeniul vestimentar şi al încălţămintei, printre aceştia se numără retailerii cu preţuri reduse Burlington, Ross Stores Inc. şi TJX Companies, care operează T.J. Maxx şi Marshalls, precum şi Ralph Lauren şi Dick’s Sporting Goods, potrivit raportului.
Companiile care vor trece prin momente mai dificile sunt cele care au o putere de negociere limitată, o putere de stabilire a preţurilor limitată şi o expunere ridicată a produselor în Asia, o listă care include Gap Inc., Urban Outfitters şi American Eagle Outfitters, potrivit raportului.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].