Europa a cumpărat, anul trecut, o cantitate record de gaz natural lichefiat din Rusia, arată datele publicate de Rystadt Energy, în ciuda eforturilor UE de a renunța la combustibilii fosili care finanțează mașinăria de război a lui Putin, informează The Guardian.

Nave care transportau 17,8 milioane de tone de gaz rusesc ultra-rece au andocat în porturile europene în 2024, în creștere cu peste 2 milioane de tone față de anul precedent, potrivit analiștilor Rystad Eenergy. Jan-Eric Fähnrich, analist al companiei, a spus că fluxurile de GNL nu numai că au crescut, ci au ajuns „la niveluri record”.

Europa și-a redus importurile mari de gaz rusesc de la începutul războiului din Ucraina, dar a cumpărat din ce în ce mai mult transporturi de GNL din mai multe țări, inclusiv Rusia. Anul trecut, Rusia a depășit Qatarul ca al doilea cel mai mare furnizor de GNL din Europa, după SUA.

În 2024, Europa a adus 49,5 miliarde de metri cubi (bcm) de gaz rusesc prin conducte și încă 24,2 miliarde de metri cubi în formă lichidă rece pe nave, potrivit lui Fähnrich. O parte din GNL avea să fie revândut în alte țări, a adăugat el.

Cifrele au fost dezvăluite la câteva zile după ce Ucraina a oprit fluxurile de gaz rusesc prin conductele sale, punând capăt unei rute energetice din era sovietică care supraviețuise la trei ani de război la scară largă între vecini.

Activiștii susțin că UE își subminează sprijinul pentru Ucraina și propriile obiective climatice, continuând să plătească Rusiei pentru combustibili fosili. De la război, UE a redus cererea de energie și a relaxat regulile pentru a construi turbine eoliene și panouri solare, dar oamenii de știință spun că încă nu își curăță economia atât de repede pe cât ar trebui, pentru a împiedica planeta să se încălzească până la 1,5 grade Celsius, până la sfârşitul secolului.

Datele Centrului de Cercetare pentru Energie și Aer Curat (Crea), ale cărui cifre diferă ușor de cele ale lui Rystad, au arătat că importurile UE de GNL rusesc s-au ridicat la 7,32 miliarde de euro în 2024. Acesta a constatat o creștere de 14% a volumului de la al la an, care a adus importurile la 17,5 milioane de tone.

„Motivul creșterii este destul de simplu”, a spus Vaibhav Raghunandan, analist la Crea. „GNL-ul rusesc este oferit cu reducere furnizorilor alternativi… Fără sancțiuni impuse mărfii, companiile operează în propriul interes și cumpără cantități tot mai mari de gaz de la cel mai ieftin furnizor.”

UE intenționează să oprească importul de combustibili fosili din Rusia până în 2027, dar a fost reticentă să interzică gazul, așa cum a făcut în cazul cărbune lui și petrolului. În iunie, statele membre au convenit să interzică „transbordarea” de GNL rusesc care merge în țări din afara UE începând cu martie 2025. Creșterea recentă a importurilor de GNL din Rusia ar fi putut fi stimulată de eforturile de a livra volume mari înainte de aplicarea sancțiunilor, a explicat Fähnrich.

Activiștii ucraineni susțin că regimul de sancțiuni este subminat de „lacune flagrante” care încă permit Rusiei să își finanțeze mașina de război cu venituri din combustibili fosili.

„Nivelurile record ale importurilor rusești de GNL în 2024 reprezintă o reamintire clară a faptului că UE trebuie să acționeze decisiv pentru a înlătura lacunele rămase în regimul său de sancțiuni”, a declarat Svitlana Romanko, fondatoarea Razom We Stand, un grup ucrainean de campanie pentru climă. „Acum avem până la 15 pachete de sancțiuni, iar interzicerea totală a importurilor de GNL din Rusia este necesară urgent pentru a opri finanțarea cufărului de război al lui Putin”.

Ea a cerut, de asemenea, UE să reprime „flota din umbră” a Rusiei de petroliere vechi și insuficient asigurate și să închidă o breșă de rafinare care permite Europei să importe produse fabricate din țiței rusesc din țări precum Turcia și India.

Editor : Ș.R.

Share.
Exit mobile version