Ministerul Educaţiei a finalizat un proiect aşteptat de câţiva ani. Este vorba despre aplicaţia Edulib, care este gratuită pentru elevii şi profesorii care vor să aibă acces digital la materia predată. O echipă Digi24 a mers să vadă cum arată digitalizarea într-o şcoală din mediul rural, o școală din comuna Floreşti, în judeţul Giurgiu, şi a găsit clase moderne şi copii fericiţi să meargă la şcoală.
Adriana Catrina este profesoară de biologie la Școala Generală din Florești, județul Giurgiu. Deși ora de biologie este departe de a fi plictisitoare, asta pentru că are un laborator plin de microscoape și schelete în miniatură, acum ea are la dispoziție și o platformă online pe care să facă exerciții. Darius este cel mai curajos din clasa lui și este dornic să încerce un exercițiu contracronometru.
,,Să citim exerciţiul!” îi cere profesoara de biologie lui Darius și până aici nimic nu pare să fie diferit de un exercițiu pe care l-ar fi rezolvat din manualul de biologie. Darius citește cu entuzisam cerința, de data asta și cu ceva emoții: ,,Trasează etichetele cu elementele componente ale scheletului pe imaginile corespunzătoare”. Dacă din manual ar fi trebuit să transcrie în caiet, aplicația îi dă voie să potrivească o căsuță cu desenul cu descrierea corespunzătoare. Pentru că vrea să îl ajute, profesoara îi cere să aranjeze imaginile pe primul rând și descrierile pe cel de-al doilea rând. Primul desen pe care Darius îl recunoaște și îl suprapune cu descrierea este craniul. Desigur, aplicația este de acord cu el și îi dă un semnal verde la potrivire. Dacă ar fi suprapus imaginea craniului cu descrierea ,,stern” sau ,,torace”, ambele ar fi vibrat pe ecran și aplicația i-ar fi cerut să mai încerce o dată.
Darius are 13 ani şi visează să fie inginer agronom când va fi mare. Biologia este materia lui preferată, iar lecţiile au devenit fascinante datorită digitalizării: ,,Interesant, deoarece mă descurc foarte bine”. Iar bucuria lui este împărtăşită şi de ceilalţi elevi din şcoală: ,,Îmi place, mi se pare interesantă” spun cei mici. Pentru ei nu există niciun dubiu între ce ar alege dacă sunt puși să decidă între manualul tradițional și aplicație: ,,cred că aplicaţia” spune Ioana. Asta spun și ceilalți elevi: ,,Mie mi se pare că această aplicaţie este foarte folositoare pentru fiecare oră”.
Şi nu doar copiii au îmbrăţişat tehnologia. Profesorii spun că era nevoie ca și învățământul românesc să se adapteze cerințelor actuale pentru că elevii de astăzi vin la școală așteptându-se ca școala să fie mai aproape de realitatea lor.
Nicoleta Peliu, profesor de Limba şi Literatura Română, nu are nicio îndoială asupra faptului că exercițiile interactive i-au făcut pe elevi să fie mai interesați de pronumele reflexiv și că acolo este o implicare mai mare: ,,Cu siguranţă pe platforma Edulib, deoarece începe cu partea teoretică, urmând cele trei aplicaţii care vin la fix pentru a le consolida cunoştinţele despre pronumele reflexiv”.
Cei aproape 200 de elevi ai şcolii gimnaziale din Floreşti au acum posibilitatea să înveţe fie din manualele tradiţionale, fie direct din aplicaţia digitală a Ministerului Educaţiei, o aplicaţie ce le oferă acces la mai multe lecţii şi exerciţii, explică Ana-Cristina Micu, jurnalist Digi24.
Sorin Ion, secretar de stat Ministerul Educaţiei pentru învățământul preuniversitar spune că nu doar entertainmentul este scopul acestei platforme: ,,Există două posibilităţi de utilizare a platformei: stil expunere, profesorul prezintă la tabla interactivă. Elevii pot veni la tablă, pot interacţiona. Dar există şi posibilitatea conectării elevilor de pe dispozitivele proprii, atunci când ele există, astfel încât şi activitate elevilor să fie înregistrată”.
Pentru a se putea conecta pe platformă, fiecare elev și profesor primește un nume de utilizator și o parolă. Profesorii, spre deosebire de elevi, au conturi speciale care le permit să vadă ce și cât lucrează elevii lor. Pot da teme din aplicație și pot înlocui, cel puțin parțial, manualul sau auxiliarele tipărite.
Editor : A.D.V.