Autoritatea pentru Concurenţă şi Pieţe (CMA) din Marea Britanie a deschis marţi o investigaţie asupra serviciilor de căutare Google, marcând prima anchetă majoră sub noile reguli stricte ale ţării privind concurenţa digitală, relatează CNBC.
CMA evaluează dacă Google are ”un statut strategic de piaţă” (SMS) conform Legii privind pieţele digitale, concurenţa şi consumatorii (DMCC), care a intrat oficial în vigoare la 1 ianuarie 2025.
Atribuirea acestui statut ar permite autorităţii să impună modificări pentru a preveni comportamentele anticoncurenţiale.
Sarah Cardell, directorul executiv al CMA, a declarat că ancheta analizează dominaţia Google pe piaţa de căutare, pentru a asigura ”condiţii echitabile”, în special într-un moment în care inteligenţa artificială transformă modul în care oamenii caută informaţii online.
”Rolul nostru este să ne asigurăm că oamenii beneficiază pe deplin de opţiuni şi inovaţie în serviciile de căutare şi că primesc un tratament echitabil, de exemplu, în ceea ce priveşte modul în care datele lor sunt colectate şi stocate”, a spus Cardell.
Pentru companii, fie că este vorba despre motoare de căutare concurente, agenţi de publicitate sau organizaţii media, CMA doreşte să creeze un teren de joc echitabil, care să permită tuturor afacerilor, mari şi mici, să prospere.
Dominaţia Google, în centrul atenţiei
Google deţine peste 90% din totalul căutărilor generale în Marea Britanie, iar peste 200.000 de agenţi de publicitate din ţară utilizează instrumentele de publicitate ale gigantului tehnologic, potrivit CMA.
”Căutarea online este vitală pentru creşterea economică, iar rolul său în conectarea companiilor cu alte afaceri, investitori şi clienţi înseamnă că este crucial ca concurenţa să funcţioneze bine”, a afirmat CMA.
Un purtător de cuvânt al Google a declarat pentru CNBC că gigantul tehnologic va colabora cu CMA pentru a asigura implementarea unor reguli care să beneficieze toate tipurile de website-uri şi utilizatori din Marea Britanie.
Într-o postare pe blog publicată marţi, Google a făcut apel la un regim ”pro-inovaţie, bazat pe dovezi” în Marea Britanie, avertizând că reguli excesiv de restrictive ar putea reduce opţiunile şi oportunităţile pentru consumatori şi afaceri.
Concurenţa şi inovaţia în era AI
CMA şi-a exprimat, de asemenea, preocuparea că poziţia dominantă a Google pe piaţă ar putea dezavantaja noi actori inovatori, cum ar fi OpenAI şi Perplexity, care dezvoltă metode de căutare bazate pe inteligenţă artificială.
”Concurenţa eficientă în serviciile de căutare este esenţială pentru a asigura un tratament corect al editorilor de ştiri, în ceea ce priveşte utilizarea conţinutului lor”, a adăugat CMA.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].