Platformele digitale vor fi obligate să plătească pentru ştirile australiene, indiferent dacă încheie sau nu noi acorduri cu editorii, împiedicând companii precum Meta să ocolească codul de negociere pentru presă.
Joi, guvernul Albanese şi-a prezentat „stimulentul de negociere a ştirilor”, o taxă aplicată platformelor digitale care sunt efectiv rambursate printr-o compensare dacă plătesc direct companiile de ştiri, scrie The Guardian.
Guvernul nu intenţionează să obţină venituri prin această măsură, deoarece taxa va fi stabilită la un nivel mai ridicat decât cel pe care platformele digitale l-ar plăti în cadrul contractelor directe, stimulându-le să plătească editorilor, nu guvernului.
Măsura răspunde anunţului făcut în martie de Meta, societatea mamă a Facebook şi Instagram, care a anunţat că nu va mai finanţa ştirile australiene prin acorduri cu editorii.
Noul model va impune platformelor digitale cu venituri în Australia de peste 250 de milioane de dolari – cel puţin Meta, Bytedance (TikTok) şi Google – să participe prin plata unei taxe fixe sau să încheie contracte directe.
Deşi guvernul poate garanta că nu vor fi mai puţini bani care vor ajunge de la platforme la editorii de ştiri în termeni globali, noul sistem ar putea în continuare să dezavantajeze editorii mici dacă platformele îşi compensează complet răspunderea prin acorduri cu editorii mai mari.
După ce va fi legiferat, obligaţia de plată va fi retroactivă până la 1 ianuarie 2025, iar veniturile din contractele plătite după această dată vor fi, de asemenea, eligibile pentru compensări.
În 2025 vor avea loc consultări cu privire la nivelul taxei şi la un mecanism de distribuire în cazul în care o platformă optează să plătească taxa guvernului în loc să încheie acorduri cu companiile media.
Guvernul a optat pentru modelul de taxare şi compensare pentru a preveni refuzul platformelor digitale de a difuza ştiri ca mijloc de a evita obligaţia de a negocia cu editorii locali.
Codul de negociere pentru mass-media a fost introdus în 2021 pentru a aborda dezechilibrul semnificativ al puterii de negociere dintre platformele digitale şi editorii de ştiri.
Codul a permis platformelor digitale, inclusiv Meta şi Google, să pompeze aproximativ 200 de milioane de dolari în mass-media australiană, al cărei model de afaceri a fost perturbat de creşterea platformelor digitale.
Comisia parlamentară mixtă pentru social media şi societatea australiană a recomandat în octombrie crearea unei „taxe pe platformele digitale” pentru companii precum Meta şi Google – denumită de unii „taxă pe tehnologie” – pentru a finanţa jurnalismul de interes public.
Raportul interimar al comisiei pentru media sociale s-a concentrat asupra Meta, criticând în special decizia acesteia de a nu reînnoi contractele şi „de-prioritizarea ştirilor” pe platformele sale.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].