Close Menu
Gardianul Zilnic
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Trending

Donald Trump ar putea da undă verde Ucrainei să utilizeze rachetele ATACMS pentru atacuri desfășurate adânc în teritoriul rus

iulie 17, 2025

Cea mai mare economie din UE respinge propunerea de buget prezentată de Ursula von der Leyen: „O creștere este inacceptabilă”

iulie 17, 2025

Liderul BNS a avut o întâlnire cu ministrul Energiei. Solicitările sindicaliștilor pentru Bogdan Ivan

iulie 17, 2025

Proteste ale salariaţilor din casele judeţene de pensii din mai multe judeţe şi din Bucureşti

iulie 17, 2025

Foto Noi imagini din satelit surprind extinderea rețelei de baze nucleare secrete a Rusiei

iulie 17, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Povești Web
Facebook X (Twitter) Instagram
Gardianul Zilnic
Abonati-va
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Gardianul Zilnic
Home » Ministrul Educației a semnat noile planuri-cadru pentru liceu. Ce s-ar putea schimba în programa școlară
Educație

Ministrul Educației a semnat noile planuri-cadru pentru liceu. Ce s-ar putea schimba în programa școlară

By Sala de Presăiunie 21, 2025
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram Tumblr WhatsApp Copy Link
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Ministrul Educaţiei, Daniel David, a semnat ordinul privind aprobarea planurilor-cadru pentru învăţământul liceal cu frecvenţă la zi. Documentul a primit avizul Comisiei de Dialog Social și a fost validat de comisia de specialitate, urmând să fie publicat în Monitorul Oficial.

Daniel David a justificat nevoia schimbării planurilor-cadru prin starea actuală a învățământului liceal, caracterizat de conținuturi învechite și metode depășite.

„Avem la nivel liceal conţinuturi şi manuale depăşite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogăţite semnificativ cu noile evoluţii tehnologice şi didactice în domeniu”, a declarat Daniel David.

Potrivit acestuia, noile planuri-cadru au rezultat „din integrarea unor sugestii din perioada dezbaterilor naţionale (februarie-martie 2025)”. El a subliniat că a inițiat public acest proces și consideră firesc să-l ducă la capăt.

„Eu am început public acest demers, aşa că este normal ca eu să-l închei, un eventual alt ministru având posibilitatea să le păstreze sau să le modifice”, a explicat el.

Ministrul a detaliat și direcțiile principale vizate de schimbare: „Este necesar să păstrăm un echilibru între discipline pentru a asigura formarea eficientă a celor opt competenţe cheie, accentuate raţional în funcţie de filieră/profil/specializare”.

El a menționat importanța armoniei „între ştiinţe şi religie” și „între discipline asociate culturii naţionale şi cele asociate pregătirii pentru viaţă”.

Daniel David a punctat revenirea unor materii în trunchiul comun: „Mă bucur că după mulţi ani, gramatica, precum şi istoria şi geografia dedicate ţării se reîntorc explicit în curriculumul de la nivel liceal (am crescut numărul de ore dedicate acestor discipline faţă de propunerile iniţiale, doar cu condiţia focalizării acestora pe cultura naţională)”.

De asemenea, „disciplinele legate de stilul de viaţă sănătos, autocunoaşterea şi autoreglarea psihologică, sportul în echipă şi arte vor fi obligatoriu prezentate în oferta şcolii către elevi”, aceștia având libertatea de a le alege.

În ceea ce privește educația economică, „educaţia antreprenorială este integrată cu disciplina obligatorie de economie şi vor fi incluse unităţi de învăţare explicite în disciplina de consiliere şi orientare”.

Raportul QX identifică cele opt competenţe-cheie urmărite în noul cadru:

  1. competenţe de limbă/comunicare (alfabetizare);
  2. competenţe multilingvistice;
  3. competenţe STEM (ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică);
  4. competenţe digitale,
  5. competenţe de viaţă (personale/sociale/de a învăţa să învăţăm);
  6. competenţe civice;
  7. competenţe antreprenoriale;
  8. competenţe de expresie şi sensibilitate culturală.

Obiectivul este ca absolvenții să poată accesa „nivelul 3 de calificare după clasa a XI-a, respectiv nivelul 4 după absolvirea liceului” și/sau să-și continue studiile. Totodată, formarea resursei umane trebuie să încurajeze „înţelegerea modalităţii de generare ştiinţifică a cunoştinţelor declarative şi procedurale şi a valorilor cuprinse în acestea (…) ca antidot la pseudoştiinţă/pseudocunoaştere”.

Ministrul a precizat că „nicio disciplină nu a pierdut nimic, niciuneia nu i s-au tăiat orele!” în filiera teoretică. În unele cazuri, „o parte din ore s-a descentralizat la decizia şcolii şi/sau a elevilor”.

Pentru perioada următoare sunt prevăzute trei etape:

„Avem nevoie de conţinuturi relevante şi aerisite […] Un procent de 25% din orele pentru fiecare disciplină va trebui să fie folosit pentru: (1) consolidarea competenţelor; (2) activităţi remediale şi (3) extinderea competenţelor dobândite la utilizarea în viaţa cotidiană”.

„Vor fi gândite prin relaţie cu programele propuse […] combinând versiunile clasice cu cele digitalizate (inclusiv activităţi interactive online/gaming/inteligenţă artificială etc.)”.

„Profesorii vor fi invitaţi în programe de formare, pentru a implementa eficient noul model curricular”.

Daniel David a precizat că „prima generaţie (clasa a IX-a) va beneficia de această reformă educaţională din anul şcolar 2026-2027”, iar implementarea se va face gradual. Scopul final este „performanţă/progres/reducerea analfabetismului funcţional şi a abandonului şcolar, nu mai târziu de 5 ani!”.

Editor : Ș.A.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Continua să citești

Video Profesoară acuzată că folosește dispozitive de bruiaj la examene, pentru ca studenții să nu copieze. Cum s-a descoperit totul

Rezultate Definitivat 2025: Notele la proba scrisă, înainte de contestații, au fost publicate

Proba scrisă la examenul de titularizare are loc marți: sunt așteptați aproape 40.000 de candidați

Primele rezultate la examenul de definitivat, afișate astăzi. Când se pot depune contestații

Parlamentari ai PSD și AUR, scrisoare comună pentru Ilie Bolojan: „Soluțiile adoptate în Educație pot avea efecte negative”

Înscrierile pentru a doua sesiune a Bacalaureatului încep astăzi. Care este calendarul

Video „Nu m-am dat bătută”. Povestea tinerei nevăzătoare care a luat BAC-ul. Un accident stupid i-a luat vederea în urmă cu un an

Video Au început înscrierile la facultate. Care sunt cele mai căutate specializări anul acesta de viitorii studenți

Ierarhia pe județe și municipiul București a absolvenților claselor a VIII-a, pentru admiterea la liceu 2025

Alegerile Editorului

Cea mai mare economie din UE respinge propunerea de buget prezentată de Ursula von der Leyen: „O creștere este inacceptabilă”

iulie 17, 2025

Liderul BNS a avut o întâlnire cu ministrul Energiei. Solicitările sindicaliștilor pentru Bogdan Ivan

iulie 17, 2025

Proteste ale salariaţilor din casele judeţene de pensii din mai multe judeţe şi din Bucureşti

iulie 17, 2025

Foto Noi imagini din satelit surprind extinderea rețelei de baze nucleare secrete a Rusiei

iulie 17, 2025

Video Ministerul Sănătății a sesizat Parchetul General: pacienți cu dizabilități, externați ilegal și trimiși în grija unui bărbat din Bihor

iulie 17, 2025

Cele mai recente știri

CCR dezbate astăzi sesizarea lui Nicușor Dan pe legea privind unele măsuri pentru combaterea antisemitismului și xenofobiei

iulie 17, 2025

INS: Cifra de afaceri din industrie pe total a crescut, în termeni nominali, cu 2,1%, în primele cinci luni

iulie 17, 2025

Maia Sandu avertizează: „Minciunile vor curge gârlă din partea trompetelor Kremlinului doar pentru a pune mâna pe Moldova”

iulie 17, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Gardianul Zilnic. Toate drepturile rezervate.
  • Politica de Confidențialitate
  • Termeni și Condiții
  • Contactează

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.