Ministrul Educaţiei, Daniel David, afirmă că, ”în situaţii de excepţie”, unii elevi ar putea beneficia de educaţie acasă, în familie, iar în acest context el propune principiile pentru home schooling. Procedurile propuse sunt unele care includ urmărirea permanentă a progresului elevului, inclusiv în ceea ce priveşte dezvoltarea emoţională şi integrarea în colectivitate.
”Eu cred că nu trebuie să ne ascundem că este o practică care există în diverse ţări şi am propus home schooling-ul ca o situaţie educaţională posibilă în România pentru situaţii de excepţie, nu ca o practică obişnuită, nu ca o practică curentă. Eu cred că este un lucru corect să deschidem posibilitatea home schooling-ului şi să nu mai avem aceste situaţii în care oamenii fac pe ascuns, după aceea se trezesc în faţa legii că au probleme, hai să reglementăm!”, a afirmat Daniel David, luni, într-o conferinţă de presă.
Potrivit propunerilor formulate într-un raport de Daniel David, pentru a fi inclus în home schooling elevul trebuie să parcurgă mai multe etape.
Iniţial, trebuie depusă o solicitare scrisă de către părinţii care doresc să îşi şcolarizeze copiii la domiciliu. Aceasta va trebui adresată autorităţilor locale, actualelor inspectorate şcolare, iar în document părinţii trebuie să justifice cu argumente convingătoare nevoia şcolarizării la domiciliu de către familie, să demonstreze că nivelul de educaţie al persoanelor care se vor ocupa de şcolarizare este acceptabil, să prezinte un plan de lucru în care să detalieze explicit numărul de ore şi de zile de predare-învăţare-evaluare preconizat, să demonstreze că pot oferi condiţii de lucru satisfăcătoare pentru atingerea obiectivelor conform programei şcolare, să indice materialele folosite (manuale, auxiliare) şi metodele prin care se face monitorizarea progresului elevului.
De asemenea, în solicitare trebuie identificată o ”şcoală-umbrelă” care să faciliteze monitorizarea progresului elevului.
Solicitarea va fi urmată de o testare iniţială. Dacă motivele invocate în solicitare sunt evaluate ca fiind justificate, copiii trebuie să fie evaluaţi independent şi comprehensiv din punct de vedere cognitiv, precum şi din punctul de vedere al performanţelor şcolare (sau preşcolare) şi al dezvoltării socio-emoţionale.
”Testarea este necesară pentru a determina dacă dezvoltarea viitorului elev şcolarizat la domiciliu este similară cu a altor copii de aceeaşi vârstă (şi a identifica potenţiali factori de risc care pot afecta negativ dezvoltarea copilului)”, se arată în raportul ministrului Educaţiei.
Anual, se va face o raportare care va include activităţile desfăşurate în conformitate cu programa şcolară, dar şi măsurile luate de familie pentru prevenţia izolării sociale a copiilor, de exemplu implicarea lor în activităţi extracurriculare.
Tot anual, se va face o monitorizare a competenţelor elevilor.
”Pentru a preveni carenţe în dezvoltarea şcolară şi socio-emoţională a elevilor şcolarizaţi la domiciliu de către familie, trebuie ca aceştia să participe la evaluări anuale, la finalul anului şcolar. Aceste evaluări pot fi făcute de către profesorii şi de către consilierii şcolari din şcoala la care este arondat elevul sau de către o comisie stabilită la nivelul inspectoratului şcolar. Standardele minimale de performanţă vor fi stabilite conform programei şcolare la nivelul inspectoratului şcolar. Este indicat ca evaluările anuale să cuprindă atât dezvoltarea competenţelor şcolare ale elevilor, cât şi cele socio-emoţionale”, se mai arată în documentul citat.
Propunerile privind şcolarizarea la domiciliu prevăd, de asemenea, reînnoirea periodică a solicitării, în condiţiile în care contextul familial se poate schimba odată cu trecerea timpului, iar acest fapt poate influenţa condiţiile de şcolarizare la domiciliu de către familie. Solicitarea va trebui reînnoită periodic, odată la 3 ani.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].