Economistul Adrian Negrescu afirmă că situaţia deficitului bugetar de 2,3% din PIB în primele trei luni ale acestui an este „alarmantă” pentru România, iar dacă cheltuielile vor continua în acest ritm ţara noastră riscă să piardă şi „bruma de credibilitate” pe care o mai avea în faţa investitorilor. Potrivit analistului economic, în acest caz extrem, singura „plasă de salvare” o va reprezenta un acord cu FMI, care devine astfel „răul cel mai mic” într-o situaţie în care „lipsa de apetit” pentru reforme este „tot mai evidentă”.
„Deficitul bugetar de peste 2,3% din primele trei luni reflectă o situaţie alarmantă pentru România. În acest ritm de cheltuieli, riscăm să pierdem şi bruma de credibilitate pe care o mai avem în faţa investitorilor, cei care împrumută ţara noastră. Cum necesarul de împrumut al României depăşeşte în acest an 50 de miliarde de euro, dacă investitorii nu vor vedea rapid măsurile necesare pentru a reduce deficitul, probabil vor cere o dobândă tot mai mare sau chiar vor renunţa să mai finanţeze ţara noastră”, a declarat, miercuri, pentru News.ro economistul Adrian Negrescu.
Analistul economic afirmă că, în acest caz „extrem”, singura „plasă de salvare” va fi un acord cu FMI, instituţie care, într-un acord de tip stand-by, ar putea oferi României 30-40 de miliarde de euro la o dobândă mai mică decât cea la care ar trebui sa se împrumute din pieţe.
„Pare că FMI devine răul cel mai mic într-o situaţie în care lipsa de apetit pentru reforme este tot mai evidentă. Împinşi de la spate, de către experţii FMI, poate vom face reformele la care ne-am angajat. Dincolo de speculaţii, realitatea este una extrem de gravă. Avem cel mai mare deficit trimestrial din istoria recentă, mai mare decât la criza precedentă, iar cheltuielile statului continuă să crească într-un ritm îngrijorător”, afirmă Negrescu.
Guvernul a prevăzut o creștere economică de 2,5% în 2025. „Realitatea bate filmul”
Economistul spune că, mai mult decât atât, datele privind încasările din TVA, „mai mici decât cele de anul trecut”, arată că economia „pune frână tot mai evident”, iar perspectivele unei crize economice sunt „tot mai solide”.
„Luaţi în calcul că Guvernul şi-a făcut calculele plecând de la o creştere economică de 2,5% în 2025, cu venituri mult mai mari. Realitatea, din păcate, bate filmul, iar politicienii trebuie să se trezească. Până nu va fi prea târziu. O retrogradare la Junk a României se va traduce într-o scădere economică puternică şi o plecare în masă a investitorilor din ţara noastră. Efectele? Statul va îngheţa toate investiţiile, nu va mai avea bani cu ce să plătească salarii, pensii (90% din banii încasaţi din taxe) iar România se va întoarce în timp la statutul de economie nerecomandată investiţiilor”, a conchis Adrian Negrescu.
Deficitul bugetar pentru primele trei luni s-a situat la circa 2,3% din PIB (echivalent cu 44 miliarde de lei), potrivit informaţiilor obţinute de Profit.ro. Datele sunt îngrijorătoare, având în vedere că, în primele trei luni de anul trecut, deficitul a fost 2,06% din PIB, iar Guvernul a terminat 2024 cu un deficit de 8,65% (9,3% din PIB în termeni ESA, standardul UE).
Pentru 2025, ţinta este de 7% din PIB în termeni ESA, dar aceasta pare tot mai greu de atins având în vedere începutul de an.
Potrivit Profit.ro, Guvernul trebuie să reducă anul acesta deficitul bugetar ESA la 7% din PIB, conform cu planul fiscal pe 7 ani agreat cu Comisia Europeană, dar începutul de an nu este unul care să dea încredere economiştilor. Este puţin probabil ca măsuri serioase de corecţie a finanţelor statului să fie luate până la jumătatea anului, din cauza alegerilor, ceea ce complică şi mai mult situaţia. Ratingul suveran al României (bonitatea statului în ochii creditorilor) are perspectivă negativă din partea celor trei mari agenţii de rating, prima evaluare fiind programată la finalul verii.
În acelaşi timp, scriu jurnaliştii de la Profit.ro, Guvernul nu şi-a respectat o serie de angajamente faţă de Comisia Europeană în ce priveşte reformele din PNRR şi planul fiscal, astfel că nu este clar câtă înţelegere mai poate găsi România pentru noi derapaje ale finanţelor publice. Comisia are o evaluare a situaţiei la început de iunie, iar printre sancţiunile pe care CE le-ar putea iniţia se numără şi suspendarea de fonduri UE. Chiar dacă sumele vizate iniţial nu ar fi foarte mari, mesajul pentru pieţele financiare ar fi puternic şi ar putea pune, astfel, probleme serioase Guvernului.
Deficitul bugetar al României, cel mai ridicat din UE
Cu cât trece timpul fără ca Guvernul să ia măsuri de corecţie iar perioada rămasă până la final de an devine tot mai scurtă, cu atât măsurile vor trebui să aibă o amploare mai mare, pentru a asigura un impact puternic (reducere de cheltuieli sau creştere de venituri) într-un interval care devine tot mai scurt. Doar pentru luna martie, deficitul s-a situat la circa 0,7% din PIB (ceea ce ar corespunde unei sume de 13,7 miliarde lei), arată calculele Profit.ro pe baza datelor obţinute, după 0,58% din PIB (11 miliarde lei) în ianuarie şi 1% din PIB (19,2 miliarde lei) în februarie.
Ministerul Finanţelor nu a publicat date privind luna martie. Aceste date vor deveni disponibile, cel mai probabil, după data de 25 aprilie. Cele mai recente date disponibile de la Ministerul Finanţelor sunt cele pentru primele două luni din an.
Marţi seară, Ministerul Finanţelor a precizat că România îşi reafirmă angajamentul de a se încadra în deficitul de 7% din PIB în 2025 şi că va continua această traiectorie şi în următorii ani, aşa cum prevede Planul Bugetar-Structural Naţional pe Termen Mediu.
„Deficitul bugetar al României calculat conform metodologiei naţionale «cash» a fost, în 2024, de 8,65% din PIB, respectiv 152,72 miliarde lei. Deficitul bugetar ESA, conform datelor oficiale ale Eurostat, publicate în data de 22 aprilie 2025, a fost de 9,3% din PIB la finalul anului trecut. Calculul deficitului s-a făcut în sistemul de raportare accrual, definit în Sistemul European de Conturi (ESA 2010), precum şi în regulamentele emise în aplicarea Tratatului de instituire a Uniunii Europene. Astfel, diferenţa dintre cele două abordări este rezultatul aplicării unor metodologii diferite de estimare”, arată Ministerul Finanţelor, într-un comunicat de presă.
Tot marţi, Comisia Europeană (CE) a anunţat un deficit bugetar în termeni ESA, standardul în cadrul UE, de 9,3% pentru România, cel mai ridicat din Uniunea Europeană.
Fără reformă fiscală, economia României riscă să intre în categoria „junk”
România are nevoie de o nouă reformă fiscală pentru a evita ratingul „junk”, a avertizat Erste, una dintre cele mai mari bănci din Europa.
Ratingul „junk” înseamnă că țara respectivă nu mai este recomandată investitorilor. Președintele Consiliului Fiscal, Daniel Dăianu, a spus la Digi 24, că schimbarea regimului fiscal este inevitabilă, deoarece reducerea cheltuielilor bugetare nu este suficientă pentru a diminua deficitul, existând posibilitatea reală ca acesta să ajungă la 8% din PIB anul acesta, „distanță foarte mare față de ceea ce era programat ca diminuare a deficitului bugetar în 2025”.
Președintele Consiliului Fiscal, Daniel Dăianu, a declarat că „cel mai mult contează ce au spus agențiile de rating, care ne-au pus într-o perspectivă negativă, având în vedere deficitele, deci și cel al bugetului public și cel extern, deficitul de concurent”.
„Acel deficit cash are semnificații. Potrivit unor măsurători care sunt mai adecvate, deficitul anul trecut a depășit 9% din PIB, a fost puțin peste cel din anul pandemiei. Este un nivel foarte, foarte înalt și care va obliga la o regândire a traiectoriei de ținere sub control, de diminuare a dinamicii cheltuielilor nete pe traiectoria care e de avut în vedere, de 7 ani, care și așa este foarte lungă și într-o lume cu incertitudini, riscuri, îi face pe mulți să aibă îndoieli”, spune acesta.
Editor : M.L.