Locuitorii Parisului sunt chemaţi duminică la un referendum pentru a decide dacă încă 500 de străzi din oraş ar trebui transformate în zone pietonale şi verzi, în cadrul unei noi iniţiative a primăriei de stânga menită să reducă utilizarea automobilelor şi să îmbunătăţească calitatea aerului, transmite Reuters.
Este al treilea referendum de acest fel organizat în Paris în tot atâţia ani, după votul din 2023 care a interzis trotinetele electrice închiriate şi decizia de a tripla taxele de parcare pentru SUV-urile mari.
”De 25 de ani încoace, recucerim treptat spaţiul public pentru traficul pietonal, pentru traficul uşor şi prin crearea ‘străzilor-grădină’ – adevăraţi plămâni ai cartierelor în care trăim”, a declarat viceprimarul Patrick Bloche pentru Reuters, înaintea votului de duminică.
Datele primăriei arată că traficul auto în Paris s-a redus la mai puţin de jumătate de când socialiştii au preluat conducerea la începutul anilor 2000.
Primăriţa Anne Hidalgo, aflată în funcţie din 2014, a supravegheat o transformare semnificativă a străzilor oraşului. Din 2020, au fost create 84 km de piste pentru biciclete, iar utilizarea bicicletei a crescut cu 71% între sfârşitul restricţiilor pandemice şi anul 2023.
Dacă va fi aprobată, iniţiativa de duminică va duce la eliminarea a încă 10.000 de locuri de parcare, pe lângă cele 10.000 deja desfiinţate din 2020 încoace. Cei aproximativ două milioane de locuitori ai capitalei vor fi consultaţi cu privire la străzile care vor deveni zone pietonale.
Paris, la coada clasamentului capitalelor verzi din Europa
În ciuda acestor eforturi, Parisul rămâne în urma altor capitale europene în ceea ce priveşte infrastructura verde – grădini private, parcuri, străzi împădurite, ape sau zone umede – care acoperă doar 26% din suprafaţa oraşului, faţă de media de 41% la nivelul capitalelor europene, potrivit Agenţiei Europene de Mediu.
Criticii iniţiativei susţin că măsurile primăriei îngreunează viaţa celor 10 milioane de locuitori din suburbiile oraşului, unde reţeaua de transport public este mai slab dezvoltată, iar accesul cu maşina în centrul capitalei devine tot mai dificil.
”Este important să înţelegem că Parisul nu este un muzeu. Este încă un oraş în care se munceşte, în care oamenii sunt nevoiţi să se deplaseze, inclusiv cei din regiunea extinsă a Parisului, unde există magazine şi locuri de muncă”, a declarat Philippe Nozière, preşedintele asociaţiei proprietarilor auto 40M.
Statistica deţinerii de automobile subliniază diferenţa dintre centrul Parisului şi suburbiile sale: doar o treime dintre gospodăriile din oraş au maşină, faţă de două treimi în suburbii. În restul Franţei, rata deţinerii unui autoturism ajunge la 85%.
Dacă propunerea va fi aprobată, cele 500 de străzi care vor fi transformate în spaţii verzi se vor adăuga celor deja existente, ducând totalul la aproape 700 de ”plămâni verzi”, adică puţin peste o zecime din totalul străzilor din Paris.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].