Peste 9.000 de apeluri au fost primite în 2024, la linia telefonică a Agenţiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi (ANES), destinată victimelor violenţei domestice, discriminării pe criteriul de sex şi traficului de persoane. Dintre acestea, 2.835 au fost pentru violenţa domestică. De asemenea 15 apeluri au semnalat cazuri de hărţuire pe criteriul de sex şi hărţuire morală la locul de muncă. În ceea ce priveşte tipurile de violenţă care au fost semnalate*, inclusiv în cazul unor reveniri ale apelantului, în cazuri de violenţă domestică şi pentru situaţiile în care persoana care a solicitat ajutor şi-a exprimat disponibilitatea de a oferi detalii în acest sens, au fost înregstrate 2.273 de acte de violenţă verbală; 2.293 de acte de violenţă psihologică; 1.714 de acte de violenţă fizică; 68 de acte de violenţă sexuală; 70 de acte de violenţă economică; 91 de acte de violenţă socială; 1 act de violenţă spirituală; 64 de acte de violenţă cibernetică.
”În perioada 01 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2024, la Helpline-ul 0800.500.333, linie telefonică non-stop, gratuită, destinată victimelor violenţei domestice, discriminării pe criteriul de sex şi traficului de persoane, din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Egalitatea de Şanse între Femei şi Bărbaţi (ANES), au fost primite un număr de 9.285 de apeluri”, anunţă miercuri instituţia.
Din totalul de 9.285 apeluri primite, 6.534 au fost apeluri preluate, 2.269 au fost apeluri scurte, iar 482 apeluri pierdute (operatorul call-center era angajat într-o altă convorbire).
Cele 6.534 apeluri preluate, din punctul de vedere al domeniului pentru care a fost apelată linia telefonică, sunt clasificate astfel: 2.835 apeluri în domeniul violenţei domestice (relatare acte de violenţă, informaţii privind adăposturile pentru victimele violenţei domestice/agresori, informaţii linie telefonică, informaţii privind adăposturile pentru agresori etc.); 31 apeluri în domeniul traficului de persoane; 9 apeluri în domeniul egalităţii de şanse/gen; 22 apeluri în domeniul violenţei sexuale – alt context decât violenţa domestică; 15 apeluri în domeniul hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă; 3.622 apeluri alt domeniu/nu au fost de competenţa ANES
Din punctul de vedere al calităţii persoanei apelante, cele 6.534 de apeluri sunt clasificate astfel:
În cazul celor 2.835 apeluri în domeniul violenţei domestice (inclusiv reveniri), în calitate de victimă, au apelat linia telefonică 2.038 de persoane, în calitate de martori, au apelat linia telefonică 693 de persoane. În ceea priveşte categoria „alte persoane” (persoana nu a declarat în ce calitate a apelat linia telefonică), au fost efectuate 104 apleuri.
Pentru cele 31 apeluri în domeniul traficului de persoane: în calitate de victimă, au apelat linia telefonică 8 persoane; în calitate de martori, au apelat linia telefonică 19 persoane;
În ceea priveşte categoria „alte persoane” (persoana nu a declarat în ce calitate a apelat linia telefonică), au fost efectuate 4 apeluri.
Pentru cele 9 apeluri în domeniul egalităţii de şanse/gen, în calitate de victimă, au apelat linia telefonică 8 persoane, iar în calitate de martori, a apleat linia telefonică o persoană;
Pentru cele 22 apeluri în domeniul violenţei sexuale – alt context decât violenţa domestică (inclusiv reveniri): în calitate de victimă, au apelat linia telefonică 15 persoane; în calitate de martori, au apleat linia telefonică 6 persoane; în ceea priveşte categoria „alte persoane” (persoana nu a declarat în ce calitate a apelat linia telefonică), a fost efectuat 1 apel.
În cazul celor 15 apeluri în domeniul hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă, în calitate de victimă, au apelat linia telefonică 14 persoane; în calitate de martori, au apleat linia telefonică 1 persoană;
În ceea ce priveşte tipurile de violenţă care au fost semnalate* (inclusiv în cazul unor reveniri ale apelantului), în cazuri de violenţă domestică şi pentru situaţiile în care persoana apelantă şi-a exprimat disponibilitatea de a oferi detalii în acest sens, au fost înregstrate 2.273 acte de violenţă verbală; 2.293 acte de violenţă psihologică; 1.714 acte de violenţă fizică; 68 acte de violenţă sexuală; 70 acte de violenţă economică; 91 acte de violenţă socială; 1 act de violenţă spirituală;64 acte de violenţă cibernetică.
Luminiţa Popescu, secretar de stat ANES, consideră că aceste date confirmă faptul că violenţa domestică, discriminarea pe criteriul de sex şi traficul de persoane continuă să afecteze multe dintre femeile din România.
„Datele din 2024 confirmă faptul că violenţa domestică, discriminarea pe criteriul de sex şi traficul de persoane continuă să afecteze multe dintre femeile din România. Faptul că la numărul de telefon 0800 500 333, anul trecut au fost înregistrate peste 9.000 de apeluri arată o încredere tot mai mare în instituţiile abilitate să ofere suport şi protecţie. Dar această imagine este doar a vârfului unui iceberg, fenomenul generat de cea mai gravă formă de încălcare a drepturilor femeilor, violenţa domestică fiind mult mai extins în realitate. Fiecare apel la acest număr de telefon este un pas important în direcţia sprijinirii persoanelor aflate în dificultate şi poate face diferenţa între viaţă şi moarte. Este esenţial ca victimele violenţei domestice, ale traficului de persoane sau ale discriminării pe criteriul de sex să ştie că nu sunt singure, nu sunt abandonate că trebuie să-şi facă curaj şi să ne ceară ajutor. Ne angajăm să continuăm lupta cu acest fenomen şi să răspundem prompt şi profesionist fiecărei solicitări pentru a oferi suport, protecţie şi asistenţă”, a declarat Luminiţa Popescu,
Linia telefonică 0800 500 333 este un serviciu permanent, gestionat de ANES încă din 2015, asigurat 24/24 ore, 7/7 zile. Numărul este apelabil gratuit din orice reţea cu acoperire naţională. Apelul la linia telefonică pentru ajutor specializat poate fi făcut de către potenţiala victimă/victimă a violenţei domestice, a traficului de persoane, a discriminării de gen sau a discriminării multiple, de un părinte sau de un alt membru al familiei, o persoană din cadrul rudelor/afinilor, un vecin sau un cunoscut al familiei, fie de un martor sau de o altă persoană care ştie de existenţa unui caz din această categorie.
Consilierii liniei telefonice de urgenţă ANES asigură asistenţă şi consiliere pentru depăşirea tuturor situaţiilor de urgenţă din domeniu. Aceştia identifică soluţii adecvate cazurilor expuse sau semnalate, oferind informaţii cu privire la demersurile pe care le poate iniţia victima pentru a ieşi din situaţia de criză, în funcţie de tipologia faptelor de violenţă domestică semnalate, precum şi servicii adecvate nevoilor lor.
Aceştia au pregătirea necesară pentru a furniza victimei şi potenţialilor martori, informaţii succinte despre demersurile pe care le pot întreprinde cu privire la prevenirea şi combaterea violenţei domestice, consiliere primară de natură juridică şi psihologică, respectiv îndrumarea victimei către instituţiile abilitate din proximitate, unde va beneficia de suport şi orientare către serviciile disponibile din teritoriu, conform ANES.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].