Close Menu
Gardianul Zilnic
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Trending

Ucraina și aliații săi se mobilizează înainte de întâlnirea dintre Donald Trump și Vladimir Putin (Surse Axios)

august 9, 2025

Pericolul inteligenței artificiale pentru generația Z și avertismentul lui Bill Gates: Nu vă așteptați la stabilitatea locului de muncă

august 9, 2025

Șeful PSD Iași acuză guvernul de discriminare regională: Guvernul Bolojan frânează Moldova

august 9, 2025

Turiștii, atacați frecvent de câinii de la stâne. Sfaturile și recomandările Salvamont

august 9, 2025

Coreea de Nord retrage difuzoarele de propagandă de la graniţa cu Coreea de Sud

august 9, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Povești Web
Facebook X (Twitter) Instagram
Gardianul Zilnic
Abonati-va
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Gardianul Zilnic
Home » Planul ambițios al UE: Trenuri de mare viteză care să concureze cu transportul aerian în Europa
Lumea

Planul ambițios al UE: Trenuri de mare viteză care să concureze cu transportul aerian în Europa

By Sala de Presăaugust 9, 2025
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram Tumblr WhatsApp Copy Link
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Comisia Europeană pregătește un plan pentru extinderea rețelei de trenuri de mare viteză, vizând conexiuni rapide și accesibile între capitale și marile orașe, astfel încât transportul feroviar să devină o alternativă competitivă la zborurile pe distanțe lungi în Europa, potrivit The Guardian.

Apostolos Tzitzikostas, comisarul european pentru transporturi, a spus că proiectul va implica „planificarea, finanțarea și implementarea coordonată” a infrastructurii feroviare de mare viteză și a materialului rulant capabil să opereze peste granițele naționale. UE este hotărâtă să construiască servicii feroviare autentice „centrate pe pasageri, atractive și accesibile”, a spus el, cu linii mai rapide și o circulație transfrontalieră mai fluidă, considerate esențiale pentru competitivitatea blocului și obiectivele sale climatice.

„În cele din urmă, oamenii vor alege trenul nu doar pentru că este mai sustenabil, ci pentru că este opțiunea mai confortabilă, mai rapidă și mai accesibilă pentru călătoriile pe distanțe lungi în Europa”, a spus Tzitzikostas. „Aceasta este direcția noastră de mers.”

Ce tip de transport preferă europenii

Transportul feroviar pe distanțe lungi în Europa a suferit de mult timp din cauza coordonării și conectivității slabe, ecartamentelor diferite, specificațiilor variate ale materialului rulant, tehnologiilor de operare și sistemelor de semnalizare care îngreunează legăturile transfrontaliere.

Un sondaj publicat luna trecută a arătat că trei din patru cetățeni ai UE ar prefera să ia un tren de mare viteză în locul unui avion dacă legăturile între capitale și marile orașe ar fi rapide și fiabile. Dar, potrivit unui raport al Comisiei din 2021, calea ferată reprezenta mai puțin de 10% din transportul transfrontalier în UE.

Având în vedere că o reducere cu 90% a emisiilor din transport face parte din planul blocului pentru atingerea neutralității climatice până în 2050, atragerea mai multor pasageri către tren este esențială: de exemplu, o călătorie cu trenul de la Amsterdam la Londra economisește 93% din emisiile de dioxid de carbon față de aceeași călătorie cu avionul.

Însă operatorii naționali, adesea constrânși financiar, tind să prioritizeze serviciile interne. Infrastructura nouă – și trenurile capabile să opereze peste granițe – sunt costisitoare. Deși au fost inaugurate rute noi și altele sunt în curs de dezvoltare, pentru majoritatea europenilor avionul rămâne mai rapid pe cele mai multe trasee.

Ce include planul Comisiei Europene

Comisia a stabilit anterior obiectivul de a dubla traficul feroviar de mare viteză față de nivelul din 2015 până în 2030 și de a-l tripla până în 2050, printr-o rețea propusă de 49.400 km, în valoare de 546 miliarde de euro , care să conecteze toate capitalele și marile orașe din UE la viteze de 250 km/h sau mai mult.

Tzitzikostas a spus că noul său plan va ajuta la atingerea acestui obiectiv, care este realizabil dacă „abordăm blocajele sistemice”. Problema nu este doar de a oferi mai mulți bani din partea UE, a precizat el, deși sectorul feroviar va fi un beneficiar major al unei creșteri de 100% a bugetului pentru infrastructura de transport.

„Avem nevoie de o abordare coordonată a finanțării, combinând cea mai bună utilizare a fondurilor UE, sprijinul național și investițiile private”, a spus el. Dar noile linii de mare viteză – și îmbunătățirea celor existente – nu vor fi suficiente de unele singure.

„Este vorba, de asemenea, de a ne asigura că infrastructura este utilizată eficient”, a spus Tzitzikostas. „Să ne asigurăm că noii operatori pot accesa piața, că există material rulant standardizat nou disponibil și că rețeaua este gestionată ca un sistem unitar, cu reguli și condiții de operare similare.”

Problemele transportului feroviar

Conectivitatea nu este singura problemă. Pe lângă faptul că este mai rapid, transportul aerian este adesea mai ieftin – și mai ușor de rezervat. Un raport Greenpeace din 2023, care a evaluat 112 rute europene, a constatat că trenurile erau, în medie, de două ori mai scumpe decât avioanele.

Fără conexiuni feroviare mai fluide, prețuri mai mici și bilete unice, transportul aerian va rămâne avantajat. Dar dacă transportul feroviar poate oferi un „serviciu confortabil, accesibil și ușor de rezervat”, pasagerii vor răspunde, a insistat Tzitzikostas. „Tot mai mulți aleg deja trenul de mare viteză – nu doar pentru că este mai sustenabil, ci pentru că este mai bun.”

Investiția substanțială necesară pentru a finaliza o rețea europeană de mare viteză până în 2040, termenul propus de Comisie, ar implica în mod necesar „mecanisme inovatoare de finanțare și creditare”, a spus el: „La urma urmei, rentabilitatea investiției aici este pe deplin previzibilă.”

Lansarea de anul viitor a unei legături directe de 11 ore între Praga–Berlin–Copenhaga arată însă cât de puternică este cererea pentru transportul feroviar de mare viteză, a spus el, subliniind că aceasta va crește pe măsură ce liniile aflate în construcție vor reduce aproape la jumătate durata călătoriei.

„Sunt, în mod natural, un optimist și, de asemenea, un om al trenurilor”, a spus el. „Îmi imaginez deja ziua în care cineva va putea lua prânzul în Vesterbro, la Copenhaga, să urce în tren și să ajungă la cină în Piața Wenceslas, lângă gara centrală din Praga.”

Editor : M.I.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Continua să citești

Ucraina și aliații săi se mobilizează înainte de întâlnirea dintre Donald Trump și Vladimir Putin (Surse Axios)

Ce își dorește Vladimir Putin să obțină de la întâlnirea cu Donald Trump

„Ne-au măcelărit ca pe niște animale”: Povestea din spatele uneia dintre cele mai mari atrocități comise în războiul din Sudan

James Cameron crede că omenirea riscă o „apocalipsă în stil Terminator” dacă inteligența artificială va fi transformată în armă

Trimisul special al lui Donald Trump a vorbit aproape trei ore cu Vladimir Putin. Cum vede Kremlinul discuția

Video Italia aprobă construirea celui mai lung pod suspendat din lume, între Sicilia și continent. De ce va fi considerat cheltuială militară

Prinţul Harry a fost exonerat de acuzaţiile de hărţuire ale preşedintei unei ONG înființate de acesta în 2006 în Africa

Care este popularitatea lui Volodimir Zelenski după scandalului agențiilor anticorupție. Rezultatele celui mai recent sondaj de opinie

Rusia a încercat să închirieze avioane cu tot cu echipaj din Etiopia, dar a fost refuzată. De ce au eșuat negocierile Moscovei

Alegerile Editorului

Pericolul inteligenței artificiale pentru generația Z și avertismentul lui Bill Gates: Nu vă așteptați la stabilitatea locului de muncă

august 9, 2025

Șeful PSD Iași acuză guvernul de discriminare regională: Guvernul Bolojan frânează Moldova

august 9, 2025

Turiștii, atacați frecvent de câinii de la stâne. Sfaturile și recomandările Salvamont

august 9, 2025

Coreea de Nord retrage difuzoarele de propagandă de la graniţa cu Coreea de Sud

august 9, 2025

Ce își dorește Vladimir Putin să obțină de la întâlnirea cu Donald Trump

august 9, 2025

Cele mai recente știri

Video Fiul lui Mihai Leu, accident la o cursă de raliu din Timișoara. Poliția a deschis dosar penal

august 9, 2025

Două fetiţe de 9 şi 12 ani, rănite în tren după ce un geam care a căzut peste ele în vagonul în care se aflau

august 9, 2025

„Ne-au măcelărit ca pe niște animale”: Povestea din spatele uneia dintre cele mai mari atrocități comise în războiul din Sudan

august 9, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Gardianul Zilnic. Toate drepturile rezervate.
  • Politica de Confidențialitate
  • Termeni și Condiții
  • Contactează

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.