Close Menu
Gardianul Zilnic
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Trending

Departamentul de Justiție va ancheta o presupusă conspirație anti-Trump în legătură cu amestecul rusesc în alegerile din 2016

august 6, 2025

PSD la moartea lui Ion Iliescu: „A avut curajul de a-l înfrunta pe Ceaușescu”

august 6, 2025

Franţa se luptă cu cel mai mare incendiu din această vară, care a devastat 10.000 de hectare şi a făcut nouă răniţi, între care unul grav

august 6, 2025

Jair Bolsonaro a fost plasat în arest la domiciliu. Fostul președinte brazilian e judecat pentru tentativă de lovitură de stat

august 6, 2025

Ministrul Bogdan Ivan, aprecieri pentru cariera politică a lui Ion Iliescu, dar evocă și momentele controversate din viața acestuia

august 6, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Povești Web
Facebook X (Twitter) Instagram
Gardianul Zilnic
Abonati-va
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Gardianul Zilnic
Home » Raport al ministrului Educaţiei: Învăţământul preuniversitar e ineficient. Risc de securitate naţională
Educație

Raport al ministrului Educaţiei: Învăţământul preuniversitar e ineficient. Risc de securitate naţională

By Sala de Presămai 20, 2025
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram Tumblr WhatsApp Copy Link
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Educaţia este ineficientă în învăţământul preuniversitar, generând absolvenţi cu o calitate slabă a competenţelor, abandon şcolar mare şi analfabetism funcţional crescut, aspecte care devin risc de securitate naţională, arată un raport prezentat de ministrul Educaţiei, Daniel David.

Documentul, intitulat „Raportul de diagnostic al Educaţiei şi Cercetării din România. Realizările prezente şi implicaţii pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX)”, este asumat de ministrul Daniel David și nu este un document al Guvernului sau al Ministerului Educaţiei şi Cercetării.

„Învăţământul preuniversitar obligatoriu – preşcolar-primar-gimnazial-liceal – trebuie să transfere, prin educaţie, cele opt competenţe cheie, prin care absolvenţii să devină buni specialişti, buni cetăţeni şi oameni satisfăcuţi de propria viaţă. Educaţia antepreşcolară trebuie generalizată şi regândită pentru a asigura prerechizitele necesare învăţământului obligatoriu. Absolvenţii trebuie să se poată integra eficient pe piaţa muncii (nivelul 3 de calificare după clasa a XI-a, respectiv nivelul 4 după absolvirea liceului) şi/sau să-şi continue studiile la nivel postliceal şi/sau universitar. Formarea de resursă umană trebuie să se facă în contextul asimilării eficiente a competenţelor, dar şi al accentuării înţelegerii modalităţii de generare ştiinţifică a cunoştinţelor declarative şi procedurale şi a valorilor cuprinse în acestea – lucru considerat până acum esenţial, mai ales pentru învăţământul superior -, pentru a-şi dezvolta competenţele prin învăţare pe parcursul vieţii şi ca antidot la pseudoştiinţă/pseudocunoaştere”, se arată într-o sinteză a raportului.

Potrivit documentului, „sistemului naţional de învăţământ superior trebuie să aibă ca scop formarea de resursă umană înalt calificată (calificările 5/6 – licenţă; 7 – master; 8 – doctorat), care să îşi păstreze şi să îşi dezvolte competenţele prin învăţare pe tot parcursul vieţii”.

„În timp ce calificările 5/6 ar trebui să genereze conexiune directă cu piaţa muncii existentă – mai specifică în domeniile cu accent vocaţional şi mai generală (la nivelul unei culturi generale de specialitate) în celelalte domenii -, calificările de nivel 7/8 ar trebui să accentueze specializările şi astfel să dinamizeze şi să dezvolte noi segmente ale pieţei muncii. Formarea de resursă umană trebuie să se facă în contextul generării şi/sau utilizării celei mai avansate cunoaşteri ştiinţifice, astfel încât absolvenţii să nu rămână prizonierii cunoaşterii asimilate în timpul studiului, cunoaştere care în timp devine depăşită, ci să înţeleagă şi modalitatea de generare a acestei cunoaşteri, pentru a se putea dezvolta, asimilând noile dezvoltări ale ştiinţei”, se menţionează în raport.

Documentul relevă în ceea ce priveşte sistemul naţional de Cercetare-Dezvoltare-Inovare (CDI) „o arhitectură depăşită (fragmentată, greu de coordonat, prost distribuită la nivel naţional şi cu suprapuneri care frânează dezvoltarea şi iroseşte resurse), care nu atrage resurse internaţionale majore şi este vulnerabil la ‘brain drain'”.

În CDI, faţă de potenţialul pe care îl are, România, a şasea ţară a Uniunii Europene ca mărime a populaţiei, „produce prea puţină cunoaştere, din cunoaşterea produsă prea puţină este de calitate, iar din cunoaşterea de calitate prea puţină este de concepţie românească”.

„În plus, resursa umană este demotivată şi angajată uneori necompetitiv. Prin reformele propuse, arhitectura sistemului naţional de CDI va include actori diverşi, dar (a) cu misiuni diferite – satisfăcând astfel mai bine nevoile ţării, (b) cu coordonări între ei, care să genereze cunoaştere cumulativă performantă, fără suprapuneri care să consume resurse şi (c) cu o masă critică mai mare – contând la nivel de competitivitate şi clasamente internaţionale şi eficientizând costurile. Resursa umană va deveni mai competitivă şi mai bine finanţată. După reformele propuse, sistemul naţional de CDI va genera cunoaştere ştiinţifică avansată, cu impact asupra inovaţiilor tehnologice şi culturale”, se punctează în document.

Editor : M.B.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Continua să citești

Reacția ANOSR după tăierea burselor pentru studenții de la taxă: „O măsură injustă şi discriminatorie”

Noi reglementări referitoare la acordarea burselor pentru studenți. A fost publicat ordinul de ministru

Ministrul Educației, întâlnire cu sindicaliștii. E nevoie de 2 miliarde de lei în buget, până la finele anului, dacă nu se taie nimic

Bacalaureat 2025, sesiunea din toamnă: Astăzi are loc proba de evaluare a competențelor de comunicare orală în limba română

Rezultat istoric pentru România la Olimpiada Internațională de Informatică

Video A treia zi de proteste în fața Ministerului Educației: profesorii amenință că nu încep școala. BAC-ul de toamnă, în pericol

Video A doua zi de proteste în fața Ministerului Educației. Sindicaliștii amenință că suspendă activitatea didactică

Ministrul Educației, mesaj către protestatari: Măsurile luate sunt necesare, nu dorite. Nu mai sunt bani pentru salarii şi burse

Sindicatele cer demisia lui Daniel David: „A avut un rol foarte activ în bulversarea fără precedent a sistemului de învăţământ”

Alegerile Editorului

PSD la moartea lui Ion Iliescu: „A avut curajul de a-l înfrunta pe Ceaușescu”

august 6, 2025

Franţa se luptă cu cel mai mare incendiu din această vară, care a devastat 10.000 de hectare şi a făcut nouă răniţi, între care unul grav

august 6, 2025

Jair Bolsonaro a fost plasat în arest la domiciliu. Fostul președinte brazilian e judecat pentru tentativă de lovitură de stat

august 6, 2025

Ministrul Bogdan Ivan, aprecieri pentru cariera politică a lui Ion Iliescu, dar evocă și momentele controversate din viața acestuia

august 6, 2025

Internaţionalul sârb Luka Jovic va juca la AEK Atena

august 6, 2025

Cele mai recente știri

Caniculă fără precedent în Japonia. Record absolut de temperatură în arhipelagul nipon

august 6, 2025

Iliescu, în ultimul interviu: „Nu am suferit niciodată să văd oameni de stânga cu buzunarele pline”. Ce spunea despre „modelul suedez”

august 5, 2025

Jose Mourinho, omagiu pentru Jorge Costa: Sunt foarte trist pentru că el face parte din istoria mea ca antrenor – VIDEO

august 5, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Gardianul Zilnic. Toate drepturile rezervate.
  • Politica de Confidențialitate
  • Termeni și Condiții
  • Contactează

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.