Germania a declarat că „nu va ceda” și că Europa trebuie să „răspundă cu fermitate”, în contextul în care președintele american Donald Trump a impus o taxă de 25% pe mașinile și piesele auto importate în SUA, scrie BBC.
Alte economii mondiale importante au promis să riposteze, președintele Franței catalogând măsura drept „o pierdere de timp” și „incoerentă”, Canada numind-o „un atac direct”, iar China acuzând Washingtonul de încălcarea normelor comerciale internaționale.
Acțiunile producătorilor auto din Japonia până în Germania au scăzut. În SUA, General Motors a scăzut cu 7%, în timp ce Ford a scăzut cu mai mult de 2%.
Trump a amenințat că va impune taxe vamale „mult mai mari” dacă Europa colaborează cu Canada pentru a provoca Statelor Unite ceea ce el descrie drept „rău economic”.
Noile tarife pentru automobile vor intra în vigoare la 2 aprilie, iar taxele pentru companiile care importă vehicule vor fi valabile din ziua următoare. Taxele pe piese urmează săse aplice din luna mai sau mai târziu.
Germania: Trebuie să fie clar că nu vom ceda în fața SUA
Ministrul german al economiei, Robert Habeck, a declarat că Uniunea Europeană trebuie să „răspundă ferm”.
„Trebuie să fie clar că nu vom ceda în fața SUA. Trebuie să arătăm putere și încredere în noi înșine”, a adăugat el.
Franța a sprijinit această abordare comună, ministrul său de finanțe afirmând că Europa trebuie să riposteze cu tarife vamale la produsele americane.
Joi, în cadrul unei conferințe de presă, președintele francez Emmanuel Macron a declarat că „nu este momentul” ca SUA să impună tarife vamale.
„Impunerea tarifelor înseamnă ruperea lanțurilor valorice, înseamnă crearea pe termen scurt a unui efect inflaționist și distrugerea locurilor de muncă”, a declarat el la Paris.
„Toate acestea sunt mai degrabă o pierdere de timp și vor crea o mulțime de îngrijorări”, a adăugat el, îndemnându-l pe Trump să se răzgândească.
Premierul canadian Mark Carney a calificat tarifele drept un „atac direct” la adresa țării sale și a industriei sale auto, adăugând că „ne va afecta”, însă au fost discutate opțiuni comerciale.
În Marea Britanie, SMMT, organismul din industria auto, a declarat că anunțul privind tarifele pentru automobile „nu a fost surprinzător, dar, cu toate acestea, dezamăgitor”.
Fondatorul Uniparts, John Neill, a declarat că tarifele impuse de Trump sunt „un cadou pentru chinezi”, deoarece consumatorii internaționali vor răspunde la un război comercial prin cumpărarea de alternative chinezești.
Reacția puterilor din industria auto asiatică
Între timp, China l-a acuzat pe Trump că încalcă normele Organizației Mondiale a Comerțului.
„Nu există câștigători într-un război comercial sau într-un război tarifar. Dezvoltarea și prosperitatea niciunei țări nu au fost atinse prin impunerea de tarife”, a declarat un purtător de cuvânt al Ministerului de Externe.
Japonia a avertizat că va exista un „impact semnificativ” asupra relațiilor economice pe care le are cu SUA. Un purtător de cuvânt al guvernului a descris măsurile ca fiind „extrem de regretabile” și a declarat că oficialii au cerut SUA o derogare.
În Coreea de Sud, cu o zi înainte de impunerea noile taxe, Hyundai a anunțat că va investi 21 de miliarde de dolari în SUA și va construi o nouă uzină pentru producția de oțel în Louisiana.
Trump a salutat investiția ca o „demonstrație clară că tarifele funcționează foarte puternic”.
Bosch – cu sediul în Germania – a declarat că are încredere în „potențialul pe termen lung” al pieței nord-americane și va continua să își extindă afacerile acolo.
Fondul Monetar Internațional a declarat că nu prevede o recesiune în SUA, dar a avertizat că un război comercial ar putea avea un „efect negativ semnificativ” asupra perspectivelor economice ale Canadei și Mexicului.
Filozofia lui Trump prin taxele vamale
Trump susține de mult timp că tarifele fac parte dintr-o campanie de ajutorare a producției americane și afirmă că, dacă mașinile sunt fabricate în America, nu vor exista „absolut niciun fel de tarife”.
Tarifele sunt taxe percepute asupra bunurilor importate din alte țări.
Deși măsurile pot proteja întreprinderile naționale, ele cresc, de asemenea, costurile pentru companiile care depind de piesele din străinătate.
Firmele care aduc bunurile străine în țară plătesc taxa către guvern. Întreprinderile pot alege să transfere o parte sau întregul cost al tarifelor către clienți.
Anul trecut, SUA a importat aproximativ opt milioane de autoturisme – reprezentând aproximativ 240 de miliarde de dolari în schimburi comerciale și aproximativ jumătate din totalul vânzărilor.
Mexicul este principalul furnizor de automobile pentru SUA, urmat de Coreea de Sud, Japonia, Canada și Germania.
Potrivit Anderson Economic Group, analiștii au estimat că tarifele pentru piesele provenite doar din Canada și Mexic ar putea duce la creșterea costurilor cu 4.000-10.000 de dolari, în funcție de vehicul.
Editor : B.E.