Abdellatif Kechiche, îndelung apreciat de critică şi chiar recompensat cu un Palme d’Or în 2013 pentru „La Vie d’Adèle” cu Léa Seydoux şi Adèle Exarchopoulos, regizorul franco-tunisian a căzut în dizgraţie de când s-a aflat în centrul unor controverse.
Cu toate acestea, el revine în acest weekend pe malul Lacului Maggiore, la Festivalul de la Locarno din Elveţia (6-16 august). Noul său film, cel de-al treilea opus al trilogiei sale de pe Coasta de Azur, „Mektoub My Love”, în care filmează aventurile amoroase ale tinerilor în anii 1990, a fost selectat în Competiţia oficială.
Originar din Tunisia, Abdellatif Kechiche a ajuns la Nisa la vârsta de şase ani. Pasionat de teatru, a început ca actor („Thé à la menthe” de Abdelkrim Bahloul, „Les Innocents” de André Techiné etc.), apoi a început să scrie scenarii şi a găsit un producător (Jean-François Lepetit) dispus să-i finanţeze primul lungmetraj, „La Faute à Voltaire”, lansat în 2000.
În 2004, îl evocă pe Marivaux şi conversaţiile tinerilor din suburbii în „L’Esquive”, unanim aplaudat de critică. Premiile au venit imediat: a câştigat César-ul pentru Cel mai bun film, Cel mai bun regizor şi Cel mai bun scenariu. În 2008, a repetat performanţa în aceleaşi categorii cu următorul său film, „La Graine et le Mulet”, lansat în decembrie 2007, o cronică a unui muncitor disponibilizat de la şantierele navale din Sète care îşi propune să deschidă un restaurant. Hafsia Herzi a primit premiul César pentru Cea mai bună actriţă debutantă.
În timpul promovării filmului „La Vie d’Adèle”, povestea de dragoste dintre două tinere, au apărut primele critici. Léa Seydoux a denunţat condiţiile „oribile” de filmare, zilele interminabile şi sutele de duble pentru aceeaşi scenă. Partenera ei de scenă, Adèle Exarchopoulos, al cărei prim rol important a fost la vârsta de 19 ani, a vorbit despre „zece zile întregi de filmare” a scenei de sex foarte lungi şi foarte crude din film.
Plângere pentru „agresiune sexuală”
Afectat, Abdellatif Kechiche a avut nevoie de cinci ani înainte de a reveni în faţa camerei de filmat în 2017 cu „Mektoub, My Love (Canto uno)”, prima parte a trilogiei sale adaptate liber după romanul „La Blessure, la vraie” de François Bégaudeau. Filmul a stârnit diviziuni: unii critici au lăudat gestul cinematografic, în timp ce alţii au fost obosiţi de prim-planuri – în special ale corpurilor feminine. Acestea au fost judecate în general ca fiind „obiectivante” şi „sexualizante”.
Regizorul, care a descoperit o serie de actori tineri, printre care Sara Forestier, Hafsia Herzi şi Adèle Exarchopoulos, dezvăluie şi noi talente în acest film, printre care Shaïn Boumedine şi Ophélie Bau. Potrivit CBO, au fost vândute 132.000 de bilete în cinematografe.
În 2018, o femeie în vârstă de 29 de ani l-a acuzat pe cineast de agresiune sexuală în urma unei cine la Paris. Abdellatif Kechiche a negat acuzaţia. Plângerea a fost respinsă în mai 2020.
Între timp, în mai 2019, proiecţia celei de-a doua părţi a trilogiei sale, „Intermezzo”, a provocat din nou controverse pe Croisette. Cauza? O scenă foarte lungă de cunnilingus nesimulat.
Actriţa principală, Ophélie Bau, a părăsit chiar sala de proiecţie înainte de sfârşitul filmului şi, ulterior, a lipsit de la conferinţa de presă, punând la îndoială consimţământul său pentru prezentarea scenelor de sex. După conferinţa de presă furtunoasă, regizorul a dispărut din peisaj. Filmul nu a fost lansat niciodată din cauza unei dispute cu distribuitorul său, Pathé.
În octombrie 2022, Abdellatif Kechiche a rupt pentru scurt timp tăcerea la festivalul Cinemed din Montpellier. El a explicat că lucrează la lansarea ultimelor două părţi din „Mektoub My Love”, fără filmările considerate stânjenitoare pentru protagonistă. Această intervenţie a fost hulită şi huiduită de manifestantele feministe.
Trei ani mai târziu, cineastul, care a suferit un atac cerebral la jumătatea lunii martie, revine în lumina reflectoarelor cu cel de-al treilea său opus, din care un prim extras inedit a fost dezvăluit la începutul lunii august. Filmul a fost filmat aproape în întregime în 2017, după „Canto Uno”. Acesta durează 2 ore şi 14 minute, în timp ce prima parte, „Canto Uno”, se apropia de 2 ore şi 55 de minute, iar a doua, „Intermezzo”, de 3 ore şi 32 de minute.
Bărbatul nu va fi însă prezent sâmbăta aceasta la Locarno pentru a prezenta „Mektoub My Love (Canto Due)”, a declarat pentru AFP agentul său. Potrivit jurnalistei Brigitte Baronnet, actriţa sa principală, Ophélie Bau, care se află în centrul controversei, este aşteptată să fie prezentă la proiecţie. Actorii vor participa apoi la o sesiune de întrebări şi răspunsuri.
Proiecţia va fi urmărită îndeaproape de critici, chiar dacă filmul nu are în prezent dată de lansare sau distribuitor.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].