Close Menu
Gardianul Zilnic
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Trending

Noi reguli OMS pentru crizele sanitare: Apare nivelul maxim de alertă „urgența pandemică”

septembrie 19, 2025

Exclusiv Olguța Vasilescu: Nu va fi criză politică dacă pleacă Ilie Bolojan. Guvernul rămâne același, doar premierul se schimbă

septembrie 19, 2025

Trump sugerează pedepsirea reţelelor de televiziune pentru acoperirea „negativă” a scandalului, pe fondul indignării provocate de suspendarea lui Kimmel

septembrie 19, 2025

Lavrov: Europa nu are ce căuta la masa negocierilor privind Ucraina

septembrie 19, 2025

News Alert Un secretar de stat din Ministerul Economiei a fost reținut de procurorii DNA. În dosar e implicat și șeful ANPC

septembrie 19, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Povești Web
Facebook X (Twitter) Instagram
Gardianul Zilnic
Abonati-va
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Gardianul Zilnic
Home » Restricția privind lichidele în bagaje de mână ar putea fi ridicată în UE. Aeroporturile din România pregătite pentru noile reguli
Afaceri

Restricția privind lichidele în bagaje de mână ar putea fi ridicată în UE. Aeroporturile din România pregătite pentru noile reguli

By Sala de Presăaugust 7, 2025
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram Tumblr WhatsApp Copy Link
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Doar unele aeroporturi din ţară deţin sau au iniţiat demersuri pentru achiziţionarea de echipamente de control de securitate ce permit ridicarea restricţiilor asociate procesării lichidelor, aerosolilor şi gelurilor, dar nici cele care au în dotare astfel de echipamente nu le pot folosi încă deoarece necesită o actualizare a softului. 

Comisia Europeană a autorizat instalarea pe aeroporturile din UE a scanerelor care le permit pasagerilor să transporte în bagajele de mână recipiente cu lichide cu un volum mai mare de 100 de mililitri şi elimină obligaţia scoaterii dispozitivelor electronice din bagaje la controlul de securitate. 

Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj deţine astfel de scanere, însă acestea au nevoie de actualizări de soft din partea companiei producătoare. 

„Lucrăm, în momentul de faţă, cu compania producătoare a scanerelor, pentru actualizarea softurilor astfel încât să extindă capabilităţile aparaturii şi să fie îndeplinite noile condiţii”, a declarat, marţi, pentru Agerpres, directorul Aeroportului Cluj, David Ciceo. 

Acesta spune că nu poate estima un termen până la care scanerele de pe aeroport vor permite pasagerilor să transporte în bagajele de mână lichide cu volum mare şi să nu mai scoată din bagaje dispozitivele electronice.

Aeroportul Internaţional Craiova este primul aeroport din ţară care a fost dotat cu echipamente de scanare a sticlelor cu lichide de până la 2 litri şi a echipamentelor electronice, însă începând cu 1 septembrie 2024 Comisia Europeană a reintrodus restricţia privind transportul lichidelor în bagajele de mână, supunând toate echipamentele din această categorie unui nou set de teste în vederea certificării. 

În acest moment, în Aeroportul din Craiova pasagerii nu mai trebuie să îşi scoată dispozitivele electronice din bagaje la controlul de securitate, iar în momentul în care dispozitivele pentru scanarea lichidelor vor primi certificare, aceştia vor putea trece şi cu sticle cu lichide sau geluri de până la 2 litri în bagajul de mână. 

„Aeroportul Internaţional Craiova deţine 3 echipamente EDSCB, standard C3, model DETECT 1000, produse de IDSS Inc., pentru scanarea lichidelor, instalate şi puse în funcţiune în noiembrie şi decembrie 2023. Începând cu 1 septembrie 2024, Comisia Europeană a reintrodus restricţia privind transportul lichidelor în bagajele de mână, supunând toate echipamentele din această categorie unui nou set de teste în vederea certificării. Până în prezent a fost recertificat un singur model, potrivit listei ECAC pentru EDSCB, modelul deţinut de Aeroportul Internaţional Craiova, respectiv DETECT 1000, fiind în curs de recertificare”, a declarat pentru purtătorul de cuvânt al Aeroportului Craiova, Oana Răducănoiu. 

Aeroportul Internaţional Craiova se află în plin proces de modernizare şi extindere a terminalelor şi aceeaşi situaţie este şi pentru echipamentele achiziţionate pentru noul terminal. 

Aeroportul Internaţional Maramureş a achiziţionat două scanere care urmează a fi instalate în noul terminal de pasageri. 

„Au fost achiziţionate două echipamente de scanare, ce vor fi montate în noul terminal de pasageri care urmează a fi dat în folosinţă până la sfârşitul anului. Valoarea investiţiei este de aproximativ 500.000 de lei (…). Aerogara nouă se află în fază avansată de construcţie, iar mutarea operaţiunilor în noul terminal se va efectua în timp util, imediat terminării investiţiei. Deocamdată, pasagerii curselor interne şi externe sunt îmbarcaţi din vechea aerogară” a declarat, pentru Agerpres, directorul de dezvoltare, Ionuţ Caraba. 

La Oradea, echipamente de scanare de generaţie nouă ar putea fi achiziţionate abia peste doi ani, în condiţiile în care cele aflate în exploatare sunt din 2020. 

Managerul Aeroportului Oradea, Răzvan Horga, a declarat, pentru Agerpres, că orice achiziţie de tehnologie nouă depinde de alocările bugetare. 

„Nu avem asemenea echipamente, dar, desigur, avem în vedere achiziţia odată cu atingerea limitei de viaţă a echipamentelor pe care le avem în acest moment în exploatare, care sunt operaţionalizate de aproximativ cinci. Sperăm că vom reuşi să iniţiem achiziţia în următorii doi ani, însă depinde de alocările bugetare cu acest scop”, a spus Horga. 

Aeroportul Internaţional Satu Mare nu are un număr anual de pasageri suficient de mare pentru a justifica achiziţionarea de scanere care permit pasagerilor să transporte în bagajele de mână recipiente mari cu lichide, potrivit conducerii instituţiei. 

„Da, la aeroportul din Cluj-Napoca, ce are un trafic de pasageri de două milioane pe an, aceste scanere se justifică. La noi, care anul trecut am avut 70.000 de pasageri, iar anul acesta sperăm să ajungem la 100.000, nu se justifică. Preţul este de trei ori mai mare. Noi am preferat să investim în modernizarea infrastructurii, să avem, mai întâi, o «casă» mai mare”, a precizat, pentru Agerpres, Mihai Pătraşcu, directorul aeroportului. 

Potrivit acestuia, aeroportul a avut un proiect de modernizare ce adus la triplarea capacităţii de primire a pasagerilor, de la 150 la 450 de persoane, investiţie ce se va finaliza în luna decembrie. 

„Avem planuri mari pentru anul viitor, planuri ce ar putea duce la creşterea numărului de pasageri pe aeroportul nostru. În aceste condiţii, ne putem gândi şi la achiziţionarea de noi scanere”, a punctat Mihai Pătraşcu. 

Aeroportul Transilvania Târgu Mureş a arătat, miercuri, la solicitarea Agerpres, că a iniţiat achiziţia echipamentelor de control de securitate încă de anul trecut, însă acestea necesită recertificare din partea Comisiei Europene. 

„Aeroportul Transilvania Târgu Mureş a iniţiat achiziţia acestor echipamente încă din anul 2022, odată cu demararea procedurilor de construire a noului terminal. Achiziţia a fost finalizată în cursul anului 2024. Ulterior, Comisia Europeană a decis suspendarea utilizării acestor tipuri de echipamente începând cu data de 01.09.2024, ca urmare a identificării unor deficienţe. Pentru a putea fi utilizate în continuare, echipamentele trebuie să fie recertificate de către Comisie, proces care poate fi iniţiat doar de către producător. După obţinerea recertificării, Aeroportul Transilvania Târgu Mureş va putea utiliza aceste echipamente pentru controlul de securitate, fără a mai fi necesară scoaterea lichidelor sau a dispozitivelor electronice de mari dimensiuni din bagaje”, a precizat Aeroportul Transilvania Târgu Mureş. 

Numărul de pasageri deserviţi în cursul anului 2024 de Aeroportul Transilvania Târgu Mureş a fost de 213.312. 

O situaţie similară este şi la Aeroportul Internaţional „Traian Vuia” din Timişoara (AIT), unde se menţin restricţiile privind transportarea lichidelor în bagajul de mână, până la resoftarea echipamentelor care verifică aceste lichide, a declarat, pentru Agerpres, purtătorul de cuvânt Amalia Matei. 

„Sunt echipamente moderne, noi, doar că trebuie să le facă şi acelora o resoftare, operaţiune care poate dura câteva luni, nu depinde de noi. Deci, practic, noi suntem în interdicţie, până la resoftare. Anunţurile, probabil, vor fi făcute de fiecare aeroport, în momentul în care reuşesc să rezolve problema. Contractele pentru echipamente sunt ale aeroportului şi aeroportul discută cu companiile respective, dar şi ale SRI, care trebuie să valideze la rândul lui dacă sunt conforme”, a afirmat Amalia Matei. 

Ea a detaliat că pe 6 decembrie 2022 au fost indicate restricţiile referitoare la lichidele din bagajele de mână, care spuneau că nu trebuie să se depăşească volumul de 100 de mililitri inclusiv. Momentul în care au fost ridicate aceste restricţii a coincis cu operaţionalizarea echipamentelor în cazul Aeroportului din Timişoara. 

„Comisia Europeană a revenit şi a reintrodus restricţiile de la 1 septembrie 2024, pentru că la unele dintre echipamentele aflate în monitorizare s-a constatat că există nişte «rateuri» când treceau lichidele; practic nu puteau să identifice conţinutul”, a punctat purtătorul de cuvânt al Aeroportului Internaţional din Timişoara. 

Restricțiile ar putea fi ridicate în curând 

Comisia Europeană lucrează la ridicarea restricțiilor privind conținutul de lichide și electronice, conform Euronews. 

Conform normelor actuale ale UE, lichidele, aerosolii și gelurile incluse în bagajul de mână trebuie, în general, să fie ambalate în recipiente cu o capacitate de maximum 100 ml, cu excepția cazurilor speciale, cum ar fi dietele speciale, produsele pentru copii și medicamentele, deoarece echipamentele tradiționale de securitate, cum ar fi aparatele cu raze X, nu pot detecta în mod eficient explozivii lichizi. 

Însă acum sunt disponibile noi sisteme de detectare a explozivilor pentru bagajele de mână, care au fost instalate în unele aeroporturi din UE, cum ar fi cele din Roma și Milano, ceea ce ar permite pasagerilor să transporte la bord recipiente mai mari pentru lichide. 

Din motive tehnice, însă, Comisia Europeană a impus o restricție temporară asupra noilor sisteme de detectare a lichidelor în vara anului trecut, ceea ce a însemnat că regula de 100 ml a rămas în vigoare. 

De atunci, Comisia a încercat să rezolve problema colaborând cu Conferința Europeană a Aviației Civile (CEAC) pentru a dezvolta soluții tehnice adecvate. 

O soluție de control care a fost testată cu succes a fost aprobată de ECAC în iunie 2025. Acum, producătorii individuali trebuie să supună echipamentele aeroportuare testelor. Odată ce echipamentele de detectare primesc aprobarea ECAC, acestea pot fi omologate de UE, permițând controlul recipientelor cu lichide mai mari de 100 ml. 

După primirea acestei aprobări, echipamentul poate fi utilizat în aeroporturi, ceea ce s-ar putea întâmpla „în zilele următoare”, potrivit unui purtător de cuvânt al Comisiei, transmitea Euronews în urmă cu două săptămâni. 

Editor : A.C.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Continua să citești

Bolojan discută cu reprezentanții marilor magazine despre plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază

Video „Au comandat o limonadă la două pahare”. Scumpirile au redus drastic vânzările în restaurante. Cât sunt dispuși românii să cheltuie azi

Ilie Bolojan: Companiile de stat care pot fi redresate trebuie să continue, cele care sunt în pierdere cronică trebuie închise

Noi șefi la Autoritatea Vamală Română: Alexandru Bogdan Bălan este preşedinte, iar Savin Mihai, vicepreşedinte

Exclusiv România riscă un blackout dacă închide centralele pe cărbune, avertizează Bogdan Ivan. Ministrul anunță negocieri cu CE

Ministerul Finanțelor a anunțat noi împrumuturi. Ce sume sunt planificate pentru luna septembrie

Guvernul negociază la Bruxelles amânarea închiderii centralelor pe cărbune. Bogdan Ivan: Centralele pe gaz sunt încă pe hârtie

Video Două mașini zburătoare s-au ciocnit la un spectacol aerian din China

Maia Sandu: SUA finanțează cu 130 de milioane dolari o linie electrică care va lega Moldova de rețeaua europeană, prin România

Alegerile Editorului

Exclusiv Olguța Vasilescu: Nu va fi criză politică dacă pleacă Ilie Bolojan. Guvernul rămâne același, doar premierul se schimbă

septembrie 19, 2025

Trump sugerează pedepsirea reţelelor de televiziune pentru acoperirea „negativă” a scandalului, pe fondul indignării provocate de suspendarea lui Kimmel

septembrie 19, 2025

Lavrov: Europa nu are ce căuta la masa negocierilor privind Ucraina

septembrie 19, 2025

News Alert Un secretar de stat din Ministerul Economiei a fost reținut de procurorii DNA. În dosar e implicat și șeful ANPC

septembrie 19, 2025

Caraş-Severin: Bărbat electrocutat în timp ce făcea lucrări de mentenanţă pe un stâlp/ El a fost dus la spital cu arsuri

septembrie 19, 2025

Cele mai recente știri

Furt în 30 de secunde. Cum au reușit hoții să sustragă un desen de Banksy în valoare de 270.000 de lire sterline

septembrie 19, 2025

Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate, modernizată. Proiectul, finanţat prin PNRR, în valoare de 100 de milioane de euro

septembrie 19, 2025

Parlamentarii Coaliției cer președintelui și premierului deschiderea relațiilor cu Taiwanul: „Există o obsesie să nu supărăm China”

septembrie 19, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Gardianul Zilnic. Toate drepturile rezervate.
  • Politica de Confidențialitate
  • Termeni și Condiții
  • Contactează

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.