Statul român acuză constructorul naval Damen că a falimentat un șantier naval prin „operațiuni ilegale, orchestrate”. Mii de muncitori sunt la mila conflictului și sunt șomeri, chiar dacă Damen a primit săptămâna trecută 270 de milioane de euro sub formă de ajutor de stat din partea Olandei, potrivit unei investigații publicate pe platforma Follow The Money.
Damen ar fi angajat propriile filiale prin care a umflat artificial datoria
Constructorul naval olandez Damen Shipyards este acuzat de statul român că a deturnat milioane de euro dintr-un șantier naval de la Marea Neagră. Se presupune că este vorba de 55 de milioane de euro în „tranzacții ilegale” care au dus la falimentul șantierului naval din orașul de coastă Mangalia, la care Damen și statul român sunt acționari.
Aceste acuzații sunt conținute în documente din procedura de faliment obținute de Follow the Money. În mai 2024, Damen a declarat șantierul naval falimentar.
Potrivit statului român, Damen a umflat artificial datoria șantierului naval între 2021 și 2024 prin angajarea propriilor filiale. De exemplu, Damen a angajat filiala sa poloneză pentru „gestionarea documentelor” și sucursala sa olandeză pentru „servicii IT și HR”.
Între timp, la șantierul naval nu se desfășura aproape nicio lucrare, comparativ cu anii precedenți. Potrivit guvernului român, Damen nu poate explica în mod adecvat cum au fost calculate sumele facturate. Potrivit autorităților fiscale române, compania a acționat ilegal procedând astfel.
Premieră pentru o multinațională din România
Damen, cel mai mare constructor olandez de nave pentru industria offshore, pescuit și marină, a devenit proprietar de 49% al șantierului naval în 2017. Statul român este acționar majoritar la șantierul naval, cu 51% din acțiuni.
Cele două părți conveniseră ca Damen să preia conducerea zilnică. Aceasta a fost o premieră pentru o multinațională din România. Acest lucru a permis companiei Damen să cheltuiască bani fără aprobarea guvernului, inclusiv pentru propriile filiale.
Damen a declarat pentru Follow the Money că nu a încălcat niciodată nicio regulă și subliniază că conturile șantierului naval au fost auditate în fiecare an.
Constructorul naval a ajuns recent pe prima pagină a ziarelor, ca urmare a ajutorului de stat de 270 de milioane de euro primit de la guvernul olandez. Acești bani sunt necesari pentru a evita problemele financiare ale companiei Damen în urma întârzierilor unui proiect german.
Datorii „fictive”
Din cauza muntelui de datorii pe care Damen, potrivit guvernului român, l-a creat „fictiv”, constructorul naval a devenit imediat cel mai mare creditor al propriului șantier naval. Acest lucru le-a permis olandezilor să manipuleze acordul falimentului.
Damen nu a instruit administratorul judiciar să investigheze „tranzacțiile ilegale”, în ciuda insistențelor statului român. În plus, constructorul naval a blocat înființarea unei comisii independente care să supravegheze administratorul judiciar și procedurile de faliment.
Potrivit autorităților fiscale române, Damen a încălcat legea blocând o astfel de comisie. O comisie de supraveghere este obligatorie în România atunci când există mulți creditori. Legea nu specifică câți creditori trebuie să fie. În acest caz, există aproape două sute care, împreună, au încă dreptul la 200 de milioane de euro de la șantierul naval falimentar.
Din perspectiva companiei Damen, conflictul cu guvernul român se învârte în principal în jurul unui amendament din 2023 la lege. Damen a primit un statut special atunci când a achiziționat acțiunile șantierului naval: chiar dacă deținea o participație minoritară, i se permitea în continuare să gestioneze operațiunile zilnice ale șantierului naval.
Pentru a îndeplini standardele internaționale și pentru a preveni corupția, astfel de construcții au fost interzise prin modificarea legii în 2023.
Constructorul naval a dat ulterior în judecată guvernul român în aprilie 2024 pentru încălcarea contractului. Damen solicită rambursări de împrumuturi în valoare de 470 de milioane de euro și despăgubiri pentru încălcarea contractului. Data audierii nu este încă cunoscută.
Probleme financiare acute
Cazul vine într-un moment cel puțin turbulent pentru constructorul naval, atrage atenția sursa citată. În aprilie, Serviciul Public de Parchet olandez a anunțat că urmărește penal Damen și pe mai mulți dintre directorii săi pentru luare de mită, falsificare, spălare de bani și încălcarea sancțiunilor impuse Rusiei.
Damen va apărea în instanță pentru această chestiune la sfârșitul acestui an. O condamnare ar putea reprezenta un regres semnificativ pentru constructorul naval: în conformitate cu reglementările europene privind achizițiile publice, unei companii i se interzice să concureze pentru licitații timp de patru ani după ce a fost condamnată irevocabil pentru infracțiuni precum fraudă și luare de mită.
În plus, compania se confruntă cu dificultăți financiare acute din cauza unei comenzi germane întârziate pentru construirea de nave militare. Pentru a menține compania pe linia de plutire și pentru că Marina olandeză are mai multe comenzi restante de la constructorul naval, guvernul a oferit săptămâna trecută companiei o „gură de aer” din punct de vedere financiar de 270 de milioane de euro.
Parlamentul s-a întors din pauză joia trecută pentru a vota propunerea. Aceasta a fost adoptată cu o majoritate largă.
Șomaj tehnic pentru angajații din Mangalia
Aproximativ o mie de angajați din Mangalia sunt la mila statului român, a organelor fiscale locale și a Șantierului Naval Damen: se află în „șomaj tehnic” de peste un an. Muncitorii nu au fost concediați pentru că procesul este încă în desfășurare. În lunile în care apar câteva lucrări de reparații, aceștia primesc 30% din salariu.
În februarie, sindicatul muncitorilor din șantierele navale a trimis o scrisoare urgentă Ambasadei Țărilor de Jos la București, solicitând presiuni asupra Damen pentru o înțelegere. Ambasadorul și-a exprimat regretul, dar a declarat că Olanda nu este parte la dispută. Cei 1.000 de șomeri trebuie să aștepte pentru a vedea ce va rezulta din bătălia juridică.
Precizările companiei Damen
Damen a declarat pentru Follow the Money că regretă profund cursul evenimentelor care au dus la plecarea companiei, „în special pentru angajații care lucrează la șantierul naval din Mangalia și pentru clienții și partenerii cu care șantierul naval a finalizat multe proiecte minunate”.
Compania declară că a respectat toate legile și reglementările naționale și internaționale din iulie 2018 până în iulie 2023. De asemenea, aceasta mai spune că contabilul său a aprobat în fiecare an registrele șantierului naval. „Nu au existat niciodată comentarii sau critici cu privire la modul în care s-au făcut lucrurile. Nici din partea partenerului din joint venture, nici din partea autorităților fiscale române, nici din partea vreunei alte instituții guvernamentale române”, a adăugat un purtător de cuvânt.
Editor : Ș.R.