Close Menu
Gardianul Zilnic
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Trending

Valul de caniculă, la cote maxime în Franţa. Cod roșu la Paris. Uşoară ameliorare în Portugalia şi Spania

iulie 2, 2025

Claudiu Năsui acuză ÎCCJ că a mărit sporurile judecătorilor pentru a contracara tăierea sporului de condiții vătămătoare. Replica ÎCCJ

iulie 2, 2025

Velierul cu trei catarge Cuauhtémoc, o navă-şcoală a Marinei mexicane, dădea cu spatele şi accelera atunci când s-a lovit de Podul Podul Brooklyn, la New York, la 17 mai, arată NTSB într-un raport preliminar de anchetă

iulie 2, 2025

SUA anunță o nouă vânzare de arme către Israel. Kituri de ghidare pentru bombe în valoare de peste 500 de milioane de dolari

iulie 2, 2025

Încă o favorită eliminată la Wimbledon: Coco Gauff, locul 2 mondial, a părăsit turneul londonez

iulie 1, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Povești Web
Facebook X (Twitter) Instagram
Gardianul Zilnic
Abonati-va
  • Stiri Locale
  • Lumea
  • Politică
  • Afaceri
  • Social
  • Educație
  • Justiție
  • Sănătate
  • Sport
  • Comunicat de Presă
  • Tendințe
Gardianul Zilnic
Home » Studiu privind bursele şcolare – Peste 95% – burse sociale şi de merit, în anul şcolar 2023 – 2024/ 52% din fonduri pentru elevii în situaţii vulnerabile/ În anul următor, bursa socială a avut cei mai mulţi beneficiari/ Date despre bursele de rezilienţă
Stiri Locale

Studiu privind bursele şcolare – Peste 95% – burse sociale şi de merit, în anul şcolar 2023 – 2024/ 52% din fonduri pentru elevii în situaţii vulnerabile/ În anul următor, bursa socială a avut cei mai mulţi beneficiari/ Date despre bursele de rezilienţă

By Sala de Presăiulie 1, 2025
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram Tumblr WhatsApp Copy Link
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Un studiu cu privire la impactul burselor sociale, realizat la solicitarea Ministerului Educaţiei, arată că, în ultimii doi ani şcolari, cele mai multe burse acordate au fost sociale şi de merit. În timp ce bursa de merit este cea mai finanţată categorie, bursa socială are cei mai mulţi beneficiari. Participanţii la studiu – elevi, părinţi, invăţători, diriginţi şi directori – apreciază ca pozitiv efectul acordării burselor asupra reducerii abandonului şcolar şi creşterii motivaţiei pentru învăţare. Peste 70% dintre cei care au participat la studiu apreciază ca fiind corect pragul de 30% pentru bursele de merit şi de rezilienţă

”La solicitarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, în perioada septembrie 2024 – aprilie 2025, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a realizat studiul Efectele burselor şcolare asupra participării elevilor la educaţie – percepţii ale actorilor educaţionali. Studiul a vizat investigarea percepţiilor actorilor educaţionali cu privire la bursele şcolare şi efectele acestora asupra participării la educaţie şi a performanţei şcolare a elevilor, precum şi analiza schimbărilor aduse de metodologia de acordare a burselor implementată în anul şcolar 2024 – 2025”, a transmis, marţi, Ministerul Educaţiei, într-un comunicat de presă.

Sursa citată a precizat că metodologia de cercetare a inclus analiza documentară asupra reglementărilor cu privire la acordarea burselor şcolare în învăţământul preuniversitar din România şi sondajul de opinie administrat online, în rândul elevilor, părinţilor, profesorilor şi directorilor.

Cercetarea s-a realizat pe un eşantion de 510 unităţi şcolare, reprezentativ pentru unităţile de învăţământ preuniversitar din România. Au fost colectate răspunsuri de la aprox. 13.000 de elevi, 12.500 de părinţi, 1.300 de diriginţi şi învăţători şi 350 de directori.

Potrivit datelor oficiale ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării (MEC), în luna martie 2024 a anului şcolar 2023 – 2024, au fost acordate aprox. 1.370.000 de burse, la o populaţie şcolară de 2.260.430 de elevi (excluzând elevii din învăţământul preşcolar, special şi postliceal).

”Alocările bugetare au fost concentrate pe bursele sociale şi de merit, care reprezintă peste 95% din totalul burselor acordate în anul şcolar 2023 – 2024. Distribuţia fondurilor reflectă susţinerea elevilor aflaţi în situaţii vulnerabile (52% din buget) şi a performanţei (48% din buget). De exemplu, la nivelul lunii martie 2024, bursa socială a avut cei mai mulţi beneficiari (55,6% din totalul beneficiarilor de burse, 762.833 elevi), urmată de bursa de merit (40%, 522.653 elevi), bursa tehnologică (6%), bursele de excelenţă olimpică (0,22%), iar bursa pentru mame minore s-a acordat pentru 960 beneficiare (0,06%)”, a mai transmis ministerul.

Datele MEC arată că în luna ianuarie 2025, au fost acordate peste 1.400.000 de burse şcolare.

”Bursa de merit, acordată unui număr considerabil de elevi, a fost cea mai finanţată categorie, în timp ce bursa socială a avut cei mai mulţi beneficiari. Bursele tehnologice, cele de excelenţă şi bursele pentru mame minore au vizat segmente mai restrânse, indicând direcţii de sprijin specializat. Bursa socială a înregistrat cei mai mulţi beneficiari (840.820, reprezentând 60% din totalul beneficiarilor), urmată de bursa de merit (325.265 de elevi). Bursa de rezilienţă a avut 170.318 elevi beneficiari, aceştia reprezentând 12% din totalul bursierilor la nivelul acestei luni”, mai arată datele MEC.

Principalele rezultate ale studiului

Accesul la diferite tipuri de burse:

  • aproximativ 70% dintre elevi au declarat că au beneficiat de cel puţin o bursă în 2023 – 2024; diriginţii şi învăţătorii arată că procentul de bursieri creşte în clasele cu vulnerabilitate ridicată, unde unii elevi pot beneficia de mai multe burse simultan;
  • bursele de merit au fost acordate mai frecvent în mediul urban, în învăţământul gimnazial sau în liceele teoretice, faţă de cele vocaţionale sau tehnologice şi pentru elevii din familii fără vulnerabilităţi (93% vs. 35% pentru elevii din familii vulnerabile); elevii din grupuri vulnerabile au beneficiat într-o măsură mai mică de această bursă decât cei care proveneau din familii fără vulnerabilităţi. În funcţie de nivelul educaţional, părinţii cu educaţie superioară au raportat în ponderi mai ridicate primirea bursei de merit de către copiii lor, decât cei cu educaţie scăzută;
  • bursele sociale s-au regăsit în toate şcolile rurale investigate, fiind asociate cu educaţia scăzută a părinţilor (89% dintre elevii având părinţi cu educaţie scăzută au primit acest tip de bursă);
  • bursa de rezilienţă a fost acordată, în cele mai multe cazuri, pentru elevi cu medii de cel puţin 8,50; beneficiarii acestei burse, cu medii situate între 7,00 – 7,99, se află, cel mai frecvent, în învăţământul profesional;
  • bursele de excelenţă olimpică şi cele tehnologice au fost mai frecvente în mediul urban, bursele tehnologice sprijinind mai frecvent elevii din familii vulnerabile;
  • bursa pentru mame minore a fost acordată în special în liceele tehnologice, evidenţiind un profil social distinct;
  • suspendarea burselor unor elevi s-a produs mai ales din cauza absenteismului (94% dintre directorii care au raportat suspendări au indicat acest motiv), corigenţe/repetenţie sau transferuri (17%) şi scăderea notei la purtare, asociată cu abateri disciplinare (10%);
  • în ceea ce priveşte diferenţierea pe tipul de unitate, problematica absenţelor ca motiv al suspendării burselor este mai frecventă în licee (97%) şi în şcolile profesionale;
  • suplimentările burselor s-au realizat rar, în principal din fonduri locale.

Impactul burselor:

  • banii din burse au fost cheltuiţi predominant pe îmbrăcăminte, rechizite şi alimente.

Potrivit datelor studiului, în mediul rural, bursele au fost utilizate frecvent şi de către familie, ca sprijin economic, iar în mediul urban, se observă o diferenţă de 20% între opiniile părinţilor şi elevilor despre utilizarea fondurilor, ceea ce poate semnifica că decizia cheltuirii banilor este a elevilor.

Elevii din rural utilizează în mai mare măsură bursa pentru caiete, cărţi şi rechizite sau îmbrăcăminte/încălţăminte, iar cei din urban în mai mare măsură pentru pregătire suplimentară/meditaţii, articole de îngrijire sau divertisment;

  • 60% dintre părinţi se declară mulţumiţi de bursă, însă există nemulţumiri privind cuantumul şi întârzierile de plată;
  • aproape toţi elevii (99,7%) declară că bursa a avut un efect pozitiv, iar două treimi raportează îmbunătăţirea performanţei şcolare autopercepute;
  • părinţii menţionează ca efecte pozitive creşterea motivaţiei pentru învăţare (65%), mai ales la liceu (peste 70%);
  • majoritatea profesorilor (75%) şi directorilor (peste 80%) consideră că bursele şcolare au avut ca efect reducerea absenteismului în rândul elevilor şi creşterea prezenţei la ore;
  • percepţiile profesorilor arată că în mediul urban bursele au avut un impact mai puternic asupra motivaţiei şcolare, rezultatelor învăţării şi asupra competitivităţii şcolare.

În rural, bursele au contribuit mai mult la reducerea absenteismului şi a abandonului şcolar, funcţionând mai degrabă ca mecanism de participare şcolară;

  • unele cadre didactice au menţionat creşterea nivelului de stres în rândul elevilor, presiunea pentru obţinerea de note mari şi transformarea burselor într-un scop în sine, fără o creştere a motivaţiei şi a efortului în învăţare;
  • unii profesori au semnalat măsuri coercitive asupra elevilor, adoptate de părinţi, pentru obţinerea burselor;
  • rata de participare la examenele şi evaluările naţionale nu a variat semnificativ în cei doi ani şcolari de implementare a noilor metodologii de acordare a burselor (conform analizelor suplimentare ale ministerului, după ultima sesiune de bacalaureat – iunie 2025).

Opinii privind pragul de 30% stabilit pentru acordarea burselor de merit şi de rezilienţă

  • majoritatea respondenţilor consideră că acest criteriu este corect (73% dintre directori, 72% dintre diriginţi, 72% dintre elevi, 73% dintre părinţi);
  • remarcăm procentul destul de ridicat al celor care consideră pragul de 30% ca fiind incorect (16% directori, 21% profesori, 17% elevi, 22% părinţi), părinţii din mediul urban şi diriginţii cu vechime de peste 20 de ani fiind cei mai critici;
  • considerată o extensie a bursei de merit, acordarea bursei de rezilienţă pentru medii de până la 7 este percepută ca fiind prea permisivă, ceea ce poate diminua motivaţia elevilor pentru excelenţă; persistă îngrijorări legate de echitatea şi impactul acestora asupra motivaţiei elevilor;
  • există diferenţe în favoarea mediului rural, faţă de mediul urban, pentru toate categoriile investigate cu privire la raportarea favorabilă faţă de acest prag.
  • directorii, diriginţii, elevii şi profesorii din şcolile profesionale par să aibă cea mai mare acceptare a criteriului.

Recomandări şi nevoi de sprijin ale respondenţilor

  • clarificarea rolului bursei de rezilienţă – ca măsură de susţinere a performanţei sau de sprijin social;
  • simplificarea aspectelor administrative privind acordarea burselor şcolare (de exemplu, standardizarea documentaţiei, extinderea perioadelor pentru depunerea şi verificarea dosarelor de burse);
  • realizarea unor activităţi de informare şi sprijin, accesibile şi adaptate nevoilor beneficiarilor (de exemplu, documente suplimentare de diseminare şi explicare a Metodologiei pentru profesori, părinţi, elevi, asistenţă specializată pentru situaţii atipice sau complexe);
  • îmbunătăţirea instrumentelor (digitale) de sprijin pentru acordarea burselor (de exemplu, platformă digitală pentru depunerea online a documentaţiei din dosarul pentru burse);
  • revizuirea responsabilităţilor instituţionale în gestionarea burselor (de exemplu, limitarea atribuţiilor şcolilor în ceea ce priveşte bursele sociale, la informarea părinţilor, cu transferul atribuţiilor pentru dosarele de burse sociale către autorităţile locale/judeţene);
  • asigurarea resurselor umane şi materiale necesare gestionării burselor şcolare (de exemplu, asigurarea unor mecanisme de colaborare cu specialişti în domeniile juridic, financiar, asistenţă socială, medical).

 

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

Continua să citești

Velierul cu trei catarge Cuauhtémoc, o navă-şcoală a Marinei mexicane, dădea cu spatele şi accelera atunci când s-a lovit de Podul Podul Brooklyn, la New York, la 17 mai, arată NTSB într-un raport preliminar de anchetă

Încă o favorită eliminată la Wimbledon: Coco Gauff, locul 2 mondial, a părăsit turneul londonez

Fetiţă de 12 ani, grav accidentată într-un accident rutier produs în judeţul Cluj

Clubul Monza, vândut de familia Berlusconi unui fond de investiţii american

Handbal feminin: Selecţionerul Florentin Pera, anunţat oficial ca antrenor la SCM Rm. Vâlcea

Apple nu reuşeşte să obţină, în apel, o anulare a unor acuzaţii de abuz de putere dominantă ale Guvernului SUA şi urmează să fie judecat

Şeful Consiliului Judeţean Suceava susţine că Sala Polivalentă din municipiu, cu 5.000 de locuri, are finanţarea asigurată până la finalul lucrărilor: Avem garanţia ministrului Dezvoltării

FCSB a câştigat al doilea meci amical al verii, scor 3-1, cu FC Utrecht

Irina Begu s-a calificat în turul doi la Wimbledon

Alegerile Editorului

Claudiu Năsui acuză ÎCCJ că a mărit sporurile judecătorilor pentru a contracara tăierea sporului de condiții vătămătoare. Replica ÎCCJ

iulie 2, 2025

Velierul cu trei catarge Cuauhtémoc, o navă-şcoală a Marinei mexicane, dădea cu spatele şi accelera atunci când s-a lovit de Podul Podul Brooklyn, la New York, la 17 mai, arată NTSB într-un raport preliminar de anchetă

iulie 2, 2025

SUA anunță o nouă vânzare de arme către Israel. Kituri de ghidare pentru bombe în valoare de peste 500 de milioane de dolari

iulie 2, 2025

Încă o favorită eliminată la Wimbledon: Coco Gauff, locul 2 mondial, a părăsit turneul londonez

iulie 1, 2025

Reducerile ajutorului extern al SUA ar putea provoca 14 milioane de decese, arată un studiu. Dezbateri la conferința ONU din Sevilla

iulie 1, 2025

Cele mai recente știri

Exclusiv Ce i-ar spune vicepremierul Dragoș Anastasiu fostului prim-ministru Marcel Ciolacu după ce a văzut ce cheltuieli a făcut VIDEO

iulie 1, 2025

Fetiţă de 12 ani, grav accidentată într-un accident rutier produs în judeţul Cluj

iulie 1, 2025

Guvernatorul numit de Moscova raportează că Rusia a ocupat întreaga regiune Lugansk

iulie 1, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
© 2025 Gardianul Zilnic. Toate drepturile rezervate.
  • Politica de Confidențialitate
  • Termeni și Condiții
  • Contactează

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.