Pe măsură ce vehiculele electrice devin din ce în ce mai populare, preocupările legate de durata de viață a bateriilor acestora sunt tot mai frecvente. Bateria unui vehicul electric este una dintre cele mai costisitoare componente, iar menținerea acesteia într-o stare optimă poate reduce semnificativ costurile pe termen lung. Marian Lazăr, prim vicepreședinte în cadrul Patronatului Operatorilor de Service Auto (POSA) a explicat pentru Digi24 care este frecvența incendiilor la vehiculele electrice comparativ cu cele pe combustie internă, dar și ce costuri presupune înlocuirea bateriei în cazul unui vehicul electric.
Într-o industrie auto aflată într-o continuă transformare, menținerea în stare optimă a bateriilor vehiculelor electrice este esențială pentru maximizarea eficienței și adoptarea pe scară largă a mobilității electrice.
Ce costuri presupune înlocuirea unei baterii de vehicul electric. Ce alte alternative de reparație există
“Costul înlocuirii unei baterii de vehicul electric (EV) variază semnificativ în funcție de model și capacitatea acestuia. Costul mediu estimat pentru o baterie nouă era, la nivelul anului 2024, de aproximativ 12 mii de euro. Această sumă este influențată de prețul pe kilowatt-oră (kWh), care a scăzut considerabil în ultimii ani.
De exemplu, în 2024, prețul mediu al unui pachet de baterii a scăzut cu 20%, ajungând la aproximativ 160 dolari pe kWh comparativ cu anul anterior”, a declarat Marian Lazăr.
Pe lângă înlocuirea completă, există și opțiuni de reparație a componentelor defecte ale bateriei
“Costurile pentru astfel de reparații incep de la 2000 euro, în general, mai mici decât cele pentru înlocuirea totală a bateriei vehiculului. La aceste costuri se adaugă și manopera service-ului auto specializat.”, precizează sursa Digi24.
Frecvența incendiilor la vehiculele electrice comparativ cu cele pe combustie internă
“Există percepții conform cărora vehiculele electrice ar fi mai predispuse la incendii decât cele cu motoare cu ardere internă. Totuși, datele disponibile contrazic această idee. Însă, cu toate acestea, importatorii auto din Romania nu pot furniza statistici precise asupra acestui fenomen, deoarece nu toate incidentele sunt raportate către ei. Singurele instituții care pot oferi o imagine completă asupra acestui subiect sunt serviciile de pompieri, care centralizează astfel de date.
În Suedia, vehiculele pe combustie internă erau de 20 de ori mai susceptibile să ia foc decât vehiculele electrice
La nivel European un raport din luna MAI 2023 al Agenției Suedeze pentru Contingente a constatat că vehiculele pe combustie internă erau de 20 de ori mai susceptibile să ia foc decât vehiculele electrice în Suedia .
De asemenea, un studiu realizat de AutoinsuranceEZ a indicat că vehiculele electrice au înregistrat de 61 de ori mai puține incendii la 100.000 de vânzări comparativ cu vehiculele pe combustie internă.
Alternativ este un studiu global intocmit de cei de la EV Fire Safe privind incendiile bateriilor pentru masinile electrice pentru perioada 2010-2020 indică o rată de 0,0012% pentru bateriile autovehiculelor care iau foc, comparativ cu o rată de 0,1% pentru vehiculele de pasageri pe combustie.” a mai adăugat vicepreședintele POSA.
Sfaturi practice pentru prelungirea duratei de viață a bateriei unui vehicul electric
“Pentru a maximiza longevitatea bateriei unui vehicul electric, este recomandat să urmați aceste practici:
- Limitarea încărcării la 80%. Menținerea nivelului de încărcare între 20% și 80% poate reduce stresul asupra celulelor bateriei și prelungi durata de viață;
- Evitarea utilizării frecvente a stațiilor de încărcare rapidă. Deși sunt convenabile, încărcările rapide pot genera căldură excesivă, accelerând degradarea bateriei de aceea dacă situatia nu o cere incărcarealentă este mult mai benefică pentru durata de viată a bateriei.
- Menținerea temperaturii optime. Expunerea prelungită la temperaturi extreme, fie ridicate, fie scăzute, poate afecta negativ performanța și durata de viață a bateriei.
Prin respectarea acestor recomandări, proprietarii de vehicule electrice pot prelungi considerabil durata de viață a bateriei, reducând astfel costurile de întreținere și exploatare. Pe lângă beneficiile financiare, o baterie bine întreținută contribuie la o utilizare mai sustenabilă a resurselor și la reducerea amprentei de carbon.”, conchide Marian Lazăr, prim vicepreședinte în cadrul Patronatului Operatorilor de Service Auto (POSA)