Forțele Aeriene Ucrainene au primit în urmă cu câteva zile un nou lot de avioane F-16, de data aceasta din Țările de Jos. Aparatele sunt mult mai performanțe decât cele primite în primul eșalon (din Danemarca). O parte dintre ele vor ajunge însă în România.
Primul lot de avioane de luptă F-16 a fost anunțat ca fiind format din 18 aparate și tocmai a ajuns în Forțele Aeriene Ucrainene, dar pe lângă număr, nu mai puțin important este echipamentul cu care vin, comentează Defense News.
Olanda a început să livreze avioane de luptă multirol F-16 forțelor aeriene ucrainene, după cum a confirmat ministrul olandez al apărării, Ruben Breckelmans, în timpul vizitei sale neanunțate la Harkov, Ucraina. Deși ministrul nu a precizat numărul exact de aeronave din această livrare inițială, el a menționat că „restul de 24 de avioane vor urma în lunile următoare”.
Anterior, Țările de Jos au promis că vor dona întreaga flotă de F-16, adică 42 de aeronave. Planul de a preda 18 avioane de vânătoare deodată în prima livrare a fost, de asemenea, afirmat în decembrie 2023 de președintele ucrainean Volodimir Zelenski. În consecință, primul lot ar trebui să fie unul compus din 18 aparate.
Pentru reamintire, informează Defense News câteva dintre aceste avioane sunt prevăzute pentru centrul de pregătire din România, unde piloții ucraineni vor fi învățați să le opereze.
Acestea fiind spuse, nu doar numărul de avioane are impact asupra câmpului de luptă, ci și capacitățile acestora. F-16 olandeze au echipamente specifice și îmbunătățiri care le diferențiază de avioanele primite anterior de la Danemarca.
Citește și
„În cazul unui război în Europa, Ungaria ar putea să nu își îndeplinească obligațiile care îi revin în temeiul articolului 5 NATO”
F-16 Olanda vs F-16 Danemarca
Pentru început, toate avioanele F-16 furnizate Ucrainei de Țările de Jos, Danemarca, Norvegia și Belgia au fost construite între sfârșitul anilor 1970 și începutul anilor 1990 la Fokker în Țările de Jos și SABCA în Belgia. Până la mijlocul anilor 2000, acestea au fost supuse unei actualizări la jumătatea duratei de viață (MLU), care le-a adus la standardul M6.5. Această actualizare a inclus integrarea armelor ghidate cu precizie pentru atacurile la sol și îmbunătățirea sistemelor cockpitului, radarului și software-ului.
Cu toate acestea, o parte semnificativă a funcționalității F-16 se bazează pe echipamente suplimentare, în special pe așa numitele „capsule” externe – de fapt kit-uri de upgrade. Aparatele olandeze, de exemplu, sunt echipate cu sistemele de recunoaștere MARS și Reccelite, sistemul de război electronic ALQ-131 și sistemul de navigație și țintire Lantirn, împreună cu celelalte sisteme mai avansate Litening AT și Sniper.
Aceste sisteme care upgradează aparatul pot îmbunătăți semnificativ condițiile de operare, capacitățile și cunoașterea situației. De exemplu, capsula ALQ-131, produsă de Northrop Grumman, detectează expunerea la radarele inamice și generează interferențe pentru a perturba sistemele radar inamice terestre și aeriene.
În plus, unele F-16 olandeze sunt, de asemenea, echipate cu ECIPS/CJS, care asigură avertizarea privind rachetele și desfășoară contramăsuri pentru a bloca rachetele inamice care sosesc.
Editor : S.S.