Un avion al companiei germane Lufthansa, cu 205 persoane la bord, a zburat fără pilot timp de 10 minute anul trecut, după ce copilotul a leșinat în timp ce se afla singur în cabina de pilotaj, potrivit unui nou raport al autorității spaniole de investigare a accidentelor, scrie CNN.
Comandantul părăsise pentru scurt timp cabina pentru a merge la toaletă, când copilotul a leșinat în timpul unui zbor de la Frankfurt la Sevilla, Spania, pe 17 februarie 2024, se arată în raportul agenției, numită CIAIAC.
În total, 199 de pasageri și șase membri ai echipajului se aflau la bordul avionului Airbus A321 în acel moment, se arată în raport.
Aeronava a continuat să zboare în condiții stabile datorită pilotului automat, însă copilotul a acționat involuntar comenzile, se arată în raport. Acesta adaugă că, în acest interval, înregistratorul de voce a înregistrat sunete compatibile cu „incapacitatea bruscă și severă” a copilotului.
Un controlor de trafic aerian a încercat de trei ori să ia legătura cu copilotul, dar nu a primit niciun răspuns.
Raportul menționează că pilotul s-a întors de la toaletă și a încercat să deschidă ușa cabinei de pilotaj cu un cod obișnuit, care declanșează un semnal sonor în cabină. Căpitanul a încercat de cinci ori, iar un membru al echipajului de cabină a apelat interfonul către cockpit. Neprimind niciun răspuns, căpitanul a folosit un cod de urgență pentru a intra și a prelua controlul aeronavei.
Lufthansa a declarat agenției de știri germane dpa că este la curent cu raportul de anchetă și că propriul departament de siguranță a zborurilor a efectuat, de asemenea, o anchetă, a raportat Associated Press. Compania nu a dezvăluit rezultatele anchetei, a precizat dpa.
Copilotul a primit primul ajutor de la echipaj și de la un medic care călătorea ca pasager, se arată în raport. Copilotul și-a recăpătat cunoștința și a declarat ulterior că își amintește că a fost îngrijit de echipaj și de medic.
Căpitanul a decis să devieze zborul către aeroportul Adolfo Suárez Madrid-Barajas din Madrid, unde a aterizat aproximativ 20 de minute mai târziu. Odată ajuns la Madrid, copilotul a fost transferat la spital, unde a rămas câteva ore.
O anchetă a stabilit că incapacitatea copilotului era simptomul unei afecțiuni neurologice preexistente, de care acesta nu știa că suferă și care nu fusese depistată în timpul examenului medical aeronautic, se arată în raport.
Certificatul medical al copilotului a fost suspendat, se adaugă în raport.
Autoritatea spaniolă a calificat incidentul drept „circumstanță extraordinară” și a declarat că piloții sunt instruiți pentru situații în care un alt pilot nu mai poate controla avionul din motive de sănătate.
Deși rare, cazurile de incapacitate în timpul zborului – inclusiv moartea subită a piloților – se întâmplă, a declarat CIAIAC, citând diverse rapoarte.
Autoritatea a declarat că a identificat 287 de cazuri de incapacitate a piloților în timpul zborului într-o bază de date cu rapoarte privind incidentele din transporturi, gestionată de Comisia Europeană, în perioada 2019-2024.
Într-un raport din 2004, Administrația Federală a Aviației din SUA a identificat 39 de cazuri de incapacitate în timpul zborului în rândul piloților companiilor aeriene americane pe o perioadă de șase ani, între 1993 și 1998.
Editor : B.E.