UE a avertizat că întârzierile companiilor aeriene ar putea fi cele mai grave din istorie în această vară, pe măsură ce controlorii de trafic aerian fac greve, se confruntă cu incendii și cu o cerere mare, potrivit Financial Times.
Noi recorduri după pandemia de COVID-19
Oficialii UE au declarat miercuri că sistemul de control al traficului aerian funcționează la limită din cauza lipsei de personal și a cererii de zboruri care a atins noi recorduri după pandemia de COVID-19.
„Anul trecut am avut cea mai proastă vară din istorie în ceea ce privește întârzierile și anulările. Anul acesta va fi foarte similar”, a declarat un înalt oficial UE, potrivit sursei citate.
Aproximativ 37.000 de zboruri au loc în Europa în zilele cele mai aglomerate din spațiul său aerian — limita a ceea ce pot gestiona controlorii de trafic aerian, a adăugat oficialul.
Eurocontrol, organismul de control al traficului aerian, a declarat în aprilie că traficul aerian a crescut deja cu 5% în acest an, comparativ cu aceeași perioadă din 2024. Întârzierile generale legate de gestionarea fluxului de trafic aerian au crescut, de asemenea, cu 5%.
„Se preconizează că lipsa capacității de control al traficului aerian de a face față cererii de trafic va cauza întârzieri mari” în nouă țări, inclusiv Franța, Germania, Grecia și Spania – unele dintre cele mai populare destinații turistice din regiune.
Problema este agravată de acțiunile sindicale, în special în Franța. Două zile de greve ale personalului de control al traficului aerian de pe aeroporturile franceze, din cauza echipamentelor învechite și a lipsei de personal, săptămâna trecută, au forțat întreruperea a 4.000 de zboruri în întreaga comunitate, a declarat Eurocontrol. Numai greva de joi a costat aproximativ 100 de euro pe minut, a declarat organizația.
Air France-KLM, care operează numeroase zboruri de pe aeroportul Charles de Gaulle din Paris, a riscat pierderi de milioane de euro legate de această perturbare, a declarat ministrul francez al Transporturilor, Philippe Tabarot.
Aeroporturi mai aglomerate decât oricând și vreme extremă
Apostolos Tzitzikostas, comisarul UE pentru Transporturi, a declarat că blocul comunitar operează cu spațiu aerian redus din cauza războiului din Ucraina, care, alături de deficitul de personal de control aerian, „amenință să suprasoliciteze rețeaua noastră aeronautică și să frustreze pasagerii”.
Având în vedere că aeroporturile sunt „mai aglomerate decât oricând”, „Europa nu își poate permite haos pe cer”, a spus el.
Steve Heapy, directorul executiv al Jet2, a declarat miercuri investitorilor că grevele au dus la „mulți clienți îngrijorați”, deși compania aeriană a continuat să zboare.
Incendiile de vegetație au reprezentat, de asemenea, o problemă importantă. Europa este una dintre regiunile cele mai expuse efectelor schimbărilor climatice, incendiile de vegetație forțând închiderea temporară a aeroportului din Marsilia, marți. În Grecia, atracții turistice precum Acropole au fost, de asemenea, închise din cauza căldurii extreme.
Înaltul oficial a declarat că efectele schimbărilor climatice reprezintă „o mare îngrijorare. Pentru viitor, vom vedea mult mai multe fenomene meteorologice extreme”, multe dintre ele fiind „destul de periculoase pentru aviație”.
Ce este „Cerul unic european”, care ar putea decongestiona traficul aerian
O altă cauză majoră a întârzierilor este lipsa personalului de control al traficului aerian. Tzitzikostas a trimis miniștrilor transporturilor din UE o scrisoare înainte de o reuniune din iunie, solicitându-le să se asigure că controlorii de trafic aerian „furnizează efectiv capacitatea pe care au promis-o oficial și desfășoară controlori de trafic aerian în locațiile și în intervalele orare unde e cea mai mare nevoie”.
Oficialii au declarat că, deși unii piloți își pot obține licențele de zbor într-un an, în unele părți ale Europei personalul de control al traficului aerian trebuie să urmeze cinci ani de pregătire și că, în același timp, comisia încearcă să colaboreze cu agențiile de siguranță a aviației pentru a revizui aceste reguli.
Rafael Schvartzman, vicepreședinte pentru Europa la Asociația Internațională a Transportului Aerian, a declarat că întârzierile în continuă creștere sunt „inacceptabile”. „Decalajul dintre obiective și realitate se apropie de niveluri fantastice și nu există sancțiuni pentru acest eșec lamentabil continuu”, a spus el.
Companiile aeriene au mai declarat că Bruxelles-ul ar trebui să finalizeze „Cerul unic european”, o inițiativă care permite transportatorilor care zboară în interiorul blocului comunitar să aleagă cele mai directe rute către destinațiile lor, în loc să îi oblige să facă devieri din cauza controlului fragmentat al traficului aerian.
„Când zbori de la Londra Stansted la Cipru, zbori printr-o serie de puncte aeriene pe cer. Nu este deloc o linie dreaptă… iar UE a fost frustrant de lentă”, a declarat o persoană familiarizată cu acest mod de gândire de la un mare tur-operator.
Editor : Ș.R.