Interesele și propaganda Rusiei în Bulgaria sunt încă o mare problemă în țara vecină. Ce s-a întâmplat la alegerile prezidențiale din România îi determină acum pe parlamentarii de la Sofia să investigheze influența Rusiei la ei în țară, scrie Euractiv.
Parlamentarii bulgari doresc o comisie parlamentară care să investigheze influența rusă, a declarat pentru Euractiv Ivailo Mircev, membru al formațiunii „Continuăm Schimbarea – Bulgaria democrată”.
Legăturile cu Bulgaria ale campaniei lui Călin Georgescu
Inițiativa vine în urma descoperirii unei legături între un grup de companii din Bulgaria și o rețea de influență rusă identificată în România în timpul alegerilor prezidențiale ulterior anulate.
„Agenția digitală rusă care a condus campania naționalistului Călin Georgescu în România este conectată la peste 50 de companii bulgare, majoritatea din aceeași industrie, înregistrate în orașul Plovdiv și deținute de aceeași persoană”, a explicat Mircev pentru Euractiv.
El a adăugat că de ani de zile, propaganda rusă s-a infiltrat în Bulgaria, în primul rând prin finanțări legate de companiile energetice afiliate Kremlinului.
„În contextul unor servicii și instituții disfuncționale, vom discuta despre posibilitatea creării unei comisii parlamentare de investigație care să adune dovezi ale influenței Rusiei în Bulgaria la toate nivelurile”, a adăugat deputatul bulgar.
Rețeaua de cumpărare de voturi. „Sunt sute. Și toți sunt ruși”
BG Elves – o comunitate online de experți în securitate cibernetică și luptă împotriva dezinformării, care a încercat să demaște rețelele de cumpărare de voturi la alegerile din octombrie din Bulgaria, a raportat descoperirea unei rețele de companii bulgare deținute de un cetățean georgian și legate de răspândirea influenței proruse în România.
Rețeaua duce la o companie înregistrată în al doilea oraș ca mărime din Bulgaria, Plovdiv.
Ancheta BG Elves din Bulgaria a pornit de la o investigație jurnalistică publicată de Snoop.ro pe 3 decembrie, care a identificat o companie cheie care conectează rețelele. Firma în cauză este înregistrată la o adresă din Plovdiv.
„În urma acestei anchete jurnalistice românești am dat de urma 51 de companii înregistrate sub numele unui cetățean georgian. Multe au fost înființate în aceeași zi, mai ales în 2024. Avem e-mailuri oficiale, profiluri Facebook, numere de telefon și adrese ale multor angajați de la aceste firme. Sunt sute. Și toți sunt ruși”, a scris BG Elves fără a dezvălui numele companiilor.
Sute de milioane de afișări pe rețelele sociale
BG Elves a cerut jurnaliștilor de investigație bulgari să se concentreze pe dezvăluirea mecanismelor prin care se exercită influența Rusiei pe rețelele de socializare. Conform datelor colectate, clusterul de afaceri din Plovdiv generează zilnic sute de milioane de afișări pe rețelele sociale, cu cel mai semnificativ impact în România, Ungaria, Grecia, Bosnia și Bulgaria.
Companiile înregistrate în Bulgaria sunt implicate în campanii de publicitate de amploare pe rețelele sociale.
„Aceste companii bulgare, conduse de ruși, au influențat semnificativ rezultatele electorale din România și Bulgaria, precum și din întreaga Europă”, susține organizația.
„În acest caz, vedem că ideile din conținutul pe care îl promovează prin canalele lor ajung, în medie, la fiecare cetățean bulgar de până la 10 ori pe lună. Dar, din moment ce conținutul este targetat, vorbim literalmente despre bombardarea unor anumite grupuri de populație”, a explicat BG Elves pentru Euractiv.
Euractiv a solicitat prin e-mail o reacție din partea proprietarului georgian, George A., dar nu a primit până acum niciun răspuns, se mai arată în articolul citat.
Editor : Marina Constantinoiu