Șeful comerțului UE, Maros Sefcovic, a zburat marți spre Washington cu o valiză plină de oferte, în speranța că poate cumpăra pacea cu președintele Statelor Unite, Donald Trump, și evita astfel escaladarea unui război comercial, scrie Politico.

Promițând un „pachet de cooperare” pentru noua administrație, în încercarea de a evita tarifele lui Trump, se așteaptă ca Šefčovič să se întâlnească miercuri cu secretarul pentru Comerț Howard Lutnick, cu reprezentantul pentru comerț Jamieson Greer, ambii încă neconfirmați în posturile lor, și cu Kevin Hassett, principalul consilier economic al lui Trump.

Vizita are loc într-un moment periculos pentru blocul european, după ce Trump a declarat că va reimpune taxele pe oțel și aluminiu luna viitoare, anulând total un armistițiu anterior. De asemenea, el a făcut un pas înainte spre impunerea unor tarife reciproce care ar afecta exportatorii europeni, în special industria auto.

În timp ce Bruxelles-ul și-a întărit în ultimii patru ani setul de arme comerciale, acesta dorește mai întâi să încerce să facă o înțelegere cu Trump. Iată ce stimulentele ar putea oferi UE în căutarea unui acord de pace:

Creșterea importurilor de gaze

Obsesia lui Trump pentru deficitul comercial al Americii de 198 miliarde de euro cu Uniunea Europeană se află în centrul amenințărilor sale de a impune tarife mari care ar putea costa blocul miliarde. Cu toate acestea, promisiunea sa simultană de a extrage mai mult gaz a ridicat speranțele că țările europene pot evita perspectiva unui război comercial prin cumpărarea de mai mult combustibil de peste Atlantic, ceea ce ar putea ajuta și blocul să-și reducă importurile de gaze naturale lichefiate (GNL) din Rusia.

„De ce să nu-l înlocuim cu GNL american, care este mai ieftin pentru noi și ne reduce prețurile la energie?” a întrebat președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, în noiembrie.

În practică, însă, țări din UE, precum Germania, au întrebat cât de mult GNL american în plus poate cumpăra blocul peste volumele existente. Cel puțin o țară din UE promovează ideea unui sistem de subvenții pentru a face mai accesibile încărcăturile de GNL american în numele securității energetice. Dar alocarea de bani pentru combustibili fosili ar fi controversată.

Reducerea taxelor la mașinile americane

Plângerile lui Trump împotriva UE se concentrează pe mașini și pe taxa de 10% a blocului european pentru importurile de vehicule. SUA au o taxă de 2,5%, deși aceasta crește brusc la 25% pentru camioanele ușoare.

Președintele a promis să ridice tarife reciproce pentru a le egala pe cele ale altor țări și să impună tarife auto în timp ce consilierii săi susțin că taxele pe valoarea adăugată din Europa reprezintă un tarif de facto care merită o ripostă din partea SUA. Deși nu este clar dacă tariful specific pentru automobile ar veni pe lângă tarifele existente, orice noi bariere comerciale prezintă un risc considerabil pentru sectorul auto european, în special pentru producătorii auto mari din Germania.

Cea mai evidentă soluție ar fi scăderea tarifelor blocului pentru a le egaliza cu cele ale SUA, o abordare pe care producătorul auto BMW și Bernd Lange, șeful comisiei de comerț internațional a Parlamentului European, au susținut-o.

Totuși, conform regulilor comerciale globale, orice reducere a tarifelor UE ar trebui să se aplice tuturor partenerilor săi comerciali. Aceasta ar reprezenta o victorie pentru China, ale cărei companii producătoare de vehicule electrice sunt disperate după noi piețe. După ancheta sa anti-subvenții, Comisia a impus noi taxe pentru vehiculele electrice fabricate în China anul trecut.

Pentru că aceste taxe au fost instituite în urma unei investigații anti-subvenții, ele ar rămâne în vigoare chiar dacă UE ar egaliza tariful de 2,5% pentru vehiculele SUA, a declarat Sam Lowe, partener la Flint Global.

Alianța împotriva Chinei

Oficialii de la Bruxelles încep să-și dea seama că Trump s-ar putea să nu fie un chiar un „șoim” împotriva Chinei, așa cum părea în campania electorală.

Tarifele de 60% pe care le-a promis în mod repetat pentru bunurile din China s-au transformat rapid în 10% (în timp ce a impus 25% pentru aliații cu liber schimb, Canada și Mexic, înainte de a le suspenda pentru o lună). De asemenea, Trump a amânat interdicția împotriva aplicației TikTok din China.

Mișcările inițiale mai blânde ale lui Trump față de Beijing au tras semnale de alarmă în UE, care deja a luat măsuri pentru a combate în comun practicile comerciale agresive ale Chinei, considerând că acest lucru ar alinia mai bine Bruxelles-ul cu Washingtonul.

Într-o altă mișcare care ar reflecta primul mandat al lui Trump, Bruxelles-ul dorește să se alieze cu SUA pentru a combate practicile de piață nereglementate ale Chinei, cum ar fi acordarea de subvenții companiilor sau excluderea firmelor occidentale din licitațiile publice. În 2023, Washingtonul și Bruxelles-ul au încercat, dar nu au reușit, să creeze un „club al metalelor verzi” care ar fi impus taxe pentru importurile de oțel și aluminiu din economii nereglementate, cum ar fi China.

Achiziționarea de arme din SUA

Convingerea țărilor europene să cumpere mai multe arme americane ar avea avantajul suplimentar de a-l convinge pe Trump că blocul european ia în serios propria securitate, exact când administrația sa cochetează cu ideea de a retrage trupele din Europa și a cerut în mod repetat țărilor UE să își crească cheltuielile pentru apărare.

Abordarea a câștigat teren în Germania și Italia și a fost promovată în noiembrie de președintele Băncii Centrale Europene (BCE), Christine Lagarde, care a spus că țările UE ar putea, într-o abordare „coezivă”, să cumpere sisteme de arme pe care nu le pot produce ele însele.

Această idee ar întâmpina, totuși, probabil, rezistență în Franța, țara de origine a lui Lagarde, unde președintele Emmanuel Macron este cel mai vocal susținător al „autonomiei strategice” a UE și un puternic susținător al campionilor naționali de apărare, precum Dassault.

Între timp, Washingtonul a promis săptămâna trecută că va accelera livrările de arme către Europa, acționând asupra frustrărilor vechi ale aliaților săi cu privire la procesul lent de achiziționare a armelor fabricate în SUA.

Ce nu-i va oferi UE lui Donald Trump

În ciuda avertismentelor din partea Washingtonului, UE nu intenționează să se abată de la drumul său de reglementare a marilor companii de tehnologie, majoritatea americane, și nu va fi deschisă la negocierea legislației sale în materie de tehnologie, potrivit unui important parlamentar european.

Aplicarea celor trei principale seturi de reguli ale blocului european, care guvernează giganții americani din tehnologie precum X și Amazon, cu Legea privind inteligența artificială, Legea serviciilor digitale și Legea piețelor digitale, nu poate fi folosită pentru a liniști Washingtonul într-un conflict comercial.

„Nu putem accepta această abordare, pentru că nu considerăm că legislația noastră face parte dintr-o negociere”, a spus Brando Benifei, președintele delegației Parlamentului European în relația cu SUA. De aceea, UE nu solicită schimbări în politica SUA, a subliniat el într-un interviu pentru Politico.

Editor : M.I.

Share.
Exit mobile version