Avem în construcție sau în licitație șosele de mare viteză la costuri care în urmă cu 7-10 ani erau de neimaginat. Se întâmpla asta și pentru că ne-am apucat de construit autostrăzi prin munți – proiecte complexe, pline de tuneluri și viaducte. Din păcate însă, am făcut asta fix în cea mai proastă perioadă posibilă. După ce pandemia și războiul din Ucraina au dus la scumpirea energiei și la o explozie a prețurilor materialelor de construcții. Ca să trecem munții pe autostradă ne va costa multe miliarde de euro. Realitatea a demonstrat, însă, că șosele moderne aduc cu ele dezvoltare economică – investiții și locuri de muncă.

Autostrada care va lega Moldova de Transilvania va fi cea mai spectaculoasă și mai scumpă șosea a României. Numai pentru construcția celor 31 de kilometri dintre Grințieș și Pipirig, se estimează că va fi nevoie de circa 1,4 miliarde de euro, fără TVA. Cu alte cuvinte costul mediu pentru fiecare kilometru va fi de peste 44 de milioane de euro. Va fi, însă, greu de construit. 20 de kilometri vor fi prin tunel sau pe viaducte, poduri sau pasaje. Se vor construi nu mai puțin de 16 tuneluri, din care 5 vor avea 3 benzi pe sens.

Gabriel Budescu – directorul general al CNIR: Este zonă de munte și, dacă ați fost în Grecia, ați văzut că la un moment dat, în partea dinspre litoralul lor spre spre Marea Ionică ai viduct tunel, viaduct tunel, viaduc tunel. Asta va fi și la noi. Altă soluție nu există dacă vrem să trecem munții.

La peste un miliard de euro este estimată și construcția celor 32 kilometri dintre Sărățeni și Joseni și a celor 38 de kilometri dintre Ditrău – Grințieș.

Costurile nu scad prea mult nici după ce autostrada trece de Târgu Nemț. Cei 27 de kilometri până la Târgu Frumos au fost scoși la licitație la un preț de 1,22 miliarde de euro. De cele mai multe ori constructorii vin cu oferte sub prețul estimat.

În urmă cu 7 ani șefii din Transporturi evaluau un kilometru de autostradă între 4,28 și 6,7 milioane de euro, iar un kilometru de tunel la 31 de milioane de euro.

Cristian Erbașu – președintele Federației Patronatelor Societăților din Construcții: Erau costurile pe hârtie mici, dar proiectele nu se făceau. Companiile căutau să amâne pentru că nu reușeau să se încadreze în prețuri și nu găseau oameni. Nu trebuie să facem comparație România din 2025 cu România din 2015 sau 17. Între timp s-au întâmplat foarte multe pandemie, energie, război.

Lanțurile de aprovizionare s-au dat peste cap, energia și carburanții s-au scumpit, iar prețurile materialelor de construcții au explodat.

Sorin Grindeanu – ministrul Transporturilor: Aveam anumite prețuri înainte de pornirea războiului din Ucraina. Prețurile au escaladat nu doar în România, în toată lumea.

Gabriel Budescu – directorul general al CNIR: În construcție, de exemplu, ajungi de multe ori ca prețul de transport să fie de două, de trei ori prețul materialului.

Acum, în România sunt în construcție sau în licitație autostrăzi la niște costuri care în urmă cu 7-10 ani erau de neimaginat. De exemplu, cei 69 de kilometri dintre Boița și Tigveni, parte din Autostrada Sibiu-Pitești, costă peste două miliarde. Drumarii trebuie să construiacă 8 tuneluri și numeroase poduri și viaducte.

Cel mai scump proiect de infrastructură pentru care se caută constructor este tronsonul de 41 de kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău, din Autostrada Transilvania. Investiția este evaluată la peste 1,5 miliarde de euro. Pe el se bat firme din Turcia și Italia care au venit la licitație cu prețuri cu 11, respectiv 8,6% mai mici față de estimarea Companiei de Drumuri.

Constructorii avertizează că proiectele de infrastructură vor continua să se scumpească. Firmele care au decis să acopere ele impozitul pe venit al angajaților și contribuția la Pilonul 2 de pensii al angajaților, după eliminarea facilităților fiscale, vor transfera acesta costuri în ofertele cu care se vor prezenta la licitații.

Cristian Erbașu – președintele Federației Patronatelor Societăților din Construcții: Costurile cu salariile vor crește undeva în jur de 16-18 procente, iar costurile totale vor crește cu aproximativ patru-cinci procente.

Nici în alte state nu se construiește mai ieftin. Croații ar vrea ca până în 2029 să aibă gata autostrada dintre Metković-Dubrovnik. Guvernul de la Zagreb se așteaptă să plătească peste 1,2 miliarde de euro pentru realizarea celor 47 de kilometri de șosea rapidă care va avea numeroase tuneluri, viaducte și poduri.

Editor : A.P.

Share.
Exit mobile version