În urma răsturnării rapide a regimului lui Bashar al-Assad, Moscova se confruntă acum cu perspectiva de a-și pierde bazele navale și aeriene din Siria. Cele două baze-cheie ale Rusiei sunt situate în guvernoratul Latakia, care se află deja sub controlul grupurilor rebele, scrie site-ul Meduza.
Forțele de opoziție siriene nu au adoptat încă o poziție oficială cu privire la relația lor cu contingentul militar rus staționat în prezent în Siria. Un lucru, totuși, trebuie spus – regimul lui Assad a fost sprijinit prin raiduri aeriene din aceste baze până în urmă cu câteva zile, subliniază publicația independentă rusă.
Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a considerat că este „prea devreme” să se vorbească despre păstrarea bazelor ruse de la Khmeimim și Tartus. „Acesta este un subiect de discuție cu cei care vor conduce Siria”, a declarat el luni. După toate aparențele, totuși, această „discuție” este deja în curs.
Citând diplomați implicați în discuțiile dintre Rusia, Iran, Turcia și „principalele națiuni arabe”, Wall Street Journal raportează că Moscova „a primit probabil angajamente” că și-ar putea menține bazele în Siria ca „parte a unei tranziții”. Dar nu se știe în ce măsură rebelii sirieni vor onora aceste angajamente. Meduza detaliază ce facilități are Rusia în Siria și de ce viitorul lor este atât de incert.
Bazele militare ale Rusiei în Siria. Baza navală Tartus
Situată la 160 de kilometri nord-vest de Damasc, baza navală rusă din orașul-port Tartus se numește oficial al 720-lea punct de sprijin tehnico-material al marinei ruse. În conformitate cu legislația rusă, aceasta este singura instalație navală situată în afara țării (baza navală Sevastopol este situată pe teritoriul ucrainean recunoscut la nivel internațional, deși Moscova nu a recunoscut acest lucru de la anexarea ilegală a Peninsulei Crimeea în 2014).
Baza navală din Tartus a fost înființată în 1971, după ce tatăl lui Bashar al-Assad, Hafez al-Assad, a venit la putere. Baza a fost menită să sprijine Escadrila a 5-a operațională a Marinei sovietice din Marea Mediterană, servind ca punct de reparații și realimentare. În anii 1980, aceasta includea trei chei plutitoare, un atelier plutitor, spații de depozitare, barăci și alte facilități. După prăbușirea Uniunii Sovietice, Escadrila operațională nr. 5 a încetat să mai existe, însă Marina rusă a păstrat baza de la Tartus.
Este singura baza militară navală a Rusiei din Mediterana
Până în 2007, Rusia a folosit baza pentru realimentarea și aprovizionarea cu alimente a navelor sale care treceau ocazional prin Marea Mediterană. Apoi, la scurt timp după războiul ruso-georgian din august 2008, baza navală a devenit subiectul discuțiilor dintre președintele de atunci Dmitri Medvedev și Bashar al-Assad. La scurt timp după aceea, Marina rusă a instalat un alt chei plutitor și, în anii care au urmat, baza a fost supusă unor reparații planificate ale infrastructurii.
După izbucnirea războiului civil sirian în 2011, baza navală Tartus a devenit o „fereastră” pentru ajutorul militar rus către forțele lui Assad. În 2013, comandamentul marinei ruse a format o nouă escadrilă în Marea Mediterană și a decis să modernizeze în continuare instalația de la Tartus pentru a-și întreține și repara navele. După ce Rusia și-a lansat intervenția în războiul civil din Siria în septembrie 2015, Tartus a devenit un centru logistic în lanțul său de aprovizionare – oprirea finală pentru zecile de nave militare și civile care livrează mărfuri din porturile Mării Negre (cunoscut și sub numele de „Expresul sirian”).
În 2016-2017, Rusia a desfășurat sisteme de rachete de apărare aeriană S-300 și S-400 și sisteme de tunuri cu rachete de apărare aeriană Pantsir-S1 la baza navală Tartus, a extins cheiul instalației și a construit cantine, băi, depozite și un heliport.
În ianuarie 2017, Rusia și Siria au semnat un tratat care permite Moscovei să extindă instalația și să utilizeze gratuit baza Tartus timp de 49 de ani. Acordul a permis Rusiei să păstreze până la 11 nave la Tartus.
Aerodromul și baza militară de la Khmeimim
Cealaltă bază-cheie a Rusiei în Siria este aerodromul de la Khmeimim, situat la sud-est de orașul-port Latakia, centrul administrativ al guvernoratului Latakia. Forțele aerospațiale ruse (VKS) au construit baza adiacentă Aeroportului Internațional Bassel Al-Assad în urma intervenției militare a Rusiei în Siria în 2015.
În mai puțin de 10 ani de atunci, Khmeimim a devenit o fortăreață rusă în Siria. Pe lângă găzduirea a aproximativ cincizeci de avioane și elicoptere, a mii de soldați (inclusiv mercenari ai Grupului Wagner) și a membrilor familiilor acestora, în jurul bazei s-a dezvoltat o infrastructură robustă, inclusiv o biserică ortodoxă rusă, un complex sportiv și o sală de concerte. Cele două piste ale aerodromului pot găzdui chiar bombardiere strategice și aeronave militare de transport de clasă grea.
În timpul luptelor active din războiul civil sirian din 2015-2016, avioanele de luptă și bombardierele rusești au efectuat zeci de mii de ieșiri de luptă de pe această bază, asigurând în mare măsură victoria guvernului sirian asupra forțelor opoziției. Chiar și la 7 decembrie, în ajunul căderii regimului al-Assad, Forțele aerospațiale ruse au efectuat lovituri aeriene asupra pozițiilor rebelilor, ucigând, se presupune, peste 300 de „teroriști” (autoritățile ruse au încetat să mai folosească acest termen pentru a se referi la forțele antiguvernamentale din Siria chiar de a doua zi).
Mai mult, există surse (neconfirmate) care spun că baza aeriană Khmeimim a avut o contribuție la plecarea dictatorului din Siria.
Citește și: Serviciile secrete ucrainene susțin că Rusia va rămâne fără singura bază navală din Mediterana și deja evacuează pe calea aerului tehnica militară din baza de la Khmeimim
Ce se va întâmpla acum cu aceste baze?
Situația din Siria evoluează rapid, astfel încât nici experții, nici autoritățile ruse nu au un răspuns clar la această întrebare în acest moment.
Rusia și-a redus prezența militară în Siria după invazia din 2022 din Ucraina. În timp ce la apogeul intervenției militare a Rusiei erau probabil câteva zeci de mii de militari ruși și mercenari ai Grupului Wagner în Siria, până în toamna anului 2024, numărul acestora era estimat la 7.500. Și este greu de spus cât de mult a fost redus arsenalul tehnic al contingentului.
Tot ceea ce se poate spune cu un anumit grad de certitudine a fost sintetizat pe X de către Dara Massicot, senior fellow în cadrul programului Rusia și Eurasia de la Carnegie Endowment for International Peace.
Citându-l pe analistul OSINT Frederik Van Lokeren, Massicot notează că, la 7 decembrie, majoritatea navelor ruse se aflau încă în portul Tartus sau în apropierea acestuia. (În urma unor informații anterioare potrivit cărora navele rusești au început să evacueze baza, ministrul de externe Serghei Lavrov a afirmat că această manevră era legată de exercițiile navale rusești din Marea Mediterană). Massicot reamintește, de asemenea, că aceste nave nu s-ar putea întoarce în Marea Neagră, deoarece Ankara a închis strâmtorile turcești pentru navele de război, pe fondul războiului Rusia-Ucraina. „Ar trebui să încerce o călătorie foarte lungă către Flota Baltică sau să încerce să găsească o cazare temporară în apropiere într-un număr limitat de porturi (Libia, Sudan, Algeria)”, explică ea.
Perspectivele evacuării bazei aeriene Khmeimim sunt și mai puțin clare. „O evacuare aeriană ar necesita sute de ieșiri ale avioanelor Il-76 și An-124”, scrie Massicot, referindu-se la două tipuri de avioane de transport greu. „Când forțele rusești s-au desfășurat în Siria în 2015, au efectuat aproape 300 de ieșiri în două săptămâni, și asta a fost înainte de extinderea bazei”. Acestea fiind spuse, o parte semnificativă din echipamentele și proviziile bazei au fost livrate pe mare în timp util.
Bloggerii militari ruși și indignarea față de răsturnarea lui Assad în Siria
Până în prezent, analiștii OSINT au observat unele semne ale unei posibile evacuări. La 7 decembrie, imaginile din satelit au arătat că trei aeronave Il-76 și un An-124 au sosit la bază și apoi au zburat spre Rusia prin spațiul aerian turc. Potrivit lui Massicot, este probabil ca aceste aeronave să fi scos mărfuri și persoane din Siria, dar, pe de altă parte, ar fi putut aduce și mercenari sau arme pentru apărarea bazelor rusești. „Avioanele Il-76 (și mai rar An-124) aterizează la Khmeimim ca un nod major de transport, sosirile sporadice făceau parte din tiparele normale. O schimbare semnificând o evacuare majoră va fi clară”, spune ea.
„Ce se întâmplă cu avioanele de luptă va fi, de asemenea, foarte revelator”, continuă Massicot. „Dacă Rusia crede că vor fi atacate, pot zbura în felul în care le-au adus. De asemenea, pot împacheta elicoptere și apărare aeriană în An-124-uri”. (NR avioane de transport uriașe)
Soarta bazei aeriene Khmeimim este, de asemenea, importantă pentru Moscova în ceea ce privește aprovizionarea Corpului African, o entitate creată de Ministerul rus al Apărării pentru a absorbi și înlocui structurile Grupului Wagner de pe continent. Avioanele militare de transport rusești călătoreau către țările din Africa printr-un coridor aerian care trecea prin Marea Caspică, Iran și Irak, iar apoi se realimentau la baza din Siria. Comandamentul militar rus nu are la dispoziție alte facilități care ar putea înlocui aerodromul Khmeimim în acest rol.
Focare separate ale militarilor ruși
Este demn de remarcat faptul că există, de asemenea, focare separate de prezență militară rusă în alte facilități siriene. Potrivit corespondenților de război pro-Kremlin, unii militari ruși sunt literalmente blocați la aerodromuri și baze din interiorul țării, care sunt acum înconjurate de forțele rebele. Cantitatea de trupe și echipamente din aceste facilități rămâne neclară.
Sarcina de evacuare a bazelor rusești din Siria este complicată în mod obiectiv de situația de pe teren. Forțele rebele s-au apropiat foarte mult de aceste locații, ceea ce înseamnă că transportul și bazele însele vor fi în raza de acțiune chiar și a armelor de calibru mic. Fără garanții de securitate din partea susținătorilor noului guvern sirian, orice rute de evacuare a personalului și a activelor pe cale terestră, aeriană sau maritimă nu vor fi disponibile.
Editor : S.S.