Comisia Europeană a prezentat miercuri o strategie privind piaţa unică, cu scopul de a crea o piaţă internă europeană mai simplă, mai fluidă şi mai puternică. Potrivit unui comunicat al Executivului comunitar, citat de Politico, strategia stabileşte acţiuni mai puternice pentru a reduce „barierele existente”, care frânează comerţul şi investiţiile în interiorul UE și ajută IMM-urile să îşi desfăşoare activitatea.
Strategia invită statele membre să contribuie la transformarea pieţei UE în cea mai bună alegere pentru întreprinderi, lucrători şi consumatori.
„În lumea de astăzi, marcată de volatilitate economică şi tensiuni comerciale, piaţa UE este primul motor al competitivităţii noastre. Piaţa UE a crescut PIB-ul UE cu cel puţin 3-4 % şi a creat 3,6 milioane de locuri de muncă de la crearea sa. Finalizarea în continuare a pieţei unice ar dubla câştigurile deja obţinute”, apreciază Comisia Europeană.
Printre priorităţile stabilite în strategia privind piaţa unică se află eliminarea barierelor. Deşi recunoaşte necesitatea de a depune eforturi pentru eliminarea tuturor barierelor, strategia se axează pe eliminarea celor mai dăunătoare 10 bariere raportate de întreprinderi: „înfiinţarea şi operaţiunile complicate ale întreprinderilor; norme complexe ale UE; lipsa de asumare a responsabilităţii de către statele membre; recunoaşterea limitată a calificărilor profesionale; lipsa unor standarde comune; norme fragmentate privind ambalarea; neconformitatea produsului; reglementări naţionale restrictive şi divergente privind serviciile; norme împovărătoare pentru detaşarea lucrătorilor în sectoarele cu risc scăzut; constrângeri teritoriale nejustificate în materie de aprovizionare care determină preţuri ridicate pentru consumatori”.
„Acestea sunt barierele care împiedică cel mai mult libera circulaţie a bunurilor şi serviciilor şi îngreunează valorificarea deplină de către întreprinderi şi cetăţeni a pieţei unice europene. Acestea au fost identificate pe baza unor consultări cuprinzătoare cu părţile interesate. Eliminarea acestora va îmbunătăţi libera circulaţie a produselor sigure, furnizarea transfrontalieră de servicii şi simplificarea înfiinţării şi funcţionării întreprinderilor în întreaga UE”, se arată în comunicatul Executivului comunitar.
De asemenea, Comisia Europeană are în vede un nou dinamism în sectorul serviciilor din Europa, în condiţiile în care serviciile reprezintă cea mai mare parte a economiei europene, dar comerţul lor transfrontalier stagnează. Strategia se axează pe sectoare specifice de servicii şi propune: „să prezinte o lege privind serviciile de construcţii şi o nouă lege a UE privind livrările pentru a moderniza normele atât în sectorul construcţiilor, cât şi în sectorul poştal şi al coletelor; să faciliteze serviciile legate de industrie, cum ar fi instalaţiile, serviciile de întreţinere şi reparaţii şi să sprijine statele membre în ceea ce priveşte scutirea serviciilor reglementate pentru întreprinderi de reglementările inutile”.
Toate aceste acţiuni vor completa iniţiativele în curs din sectoarele energiei, telecomunicaţiilor, transporturilor şi serviciilor financiare, precizează Executivul comunitar.
O altă prioritate o reprezintă sprijinirea dezvoltării şi creşterii IMM-urilor. Pentru a ajuta IMM-urile să profite la maximum de oportunităţile de extindere ale pieţei unice, Comisia introduce o nouă definiţie a întreprinderilor mici cu capitalizare medie, extinzând unele dintre beneficiile acordate IMM-urilor la aceste ţări sud-mediteraneene. Strategia propune un „ID pentru IMM-uri”, un instrument online care oferă o modalitate simplă de verificare a statutului de IMM. În plus, reţeaua reprezentanţilor pentru IMM-uri va promova măsuri de sprijinire şi facilitare a activităţii IMM-urilor în comerţul transfrontalier.
Editor : C.A.