Vitrinele magazinelor sunt decorate în alb, albastru și roșu, cu steaguri chinezești și rusești atârnând unul lângă altul de tavan. Păpuși rusești înalte până la brâu întâmpină clienții la intrare. În interior, rafturile sunt aprovizionate cu o gamă largă de produse rusești – de la ciocolată și prăjituri la miere și vodcă, scrie CNN într-un articol despre succesul produselor rusești pe piața din China în urma intensificării relațiilor comerciale dintre cele două țări, pe fondul sancțiunilor la care este supusă economia rusă din cauza invaziei din Ucraina.

În China, magazinele pop-up specializate în produse fabricate în Rusia au devenit o priveliște tot mai obișnuită. Proliferarea acestora i-a uimit pe unii locuitori, mulți dintre ei întrebându-se pe rețelele sociale chineze de ce aceste magazine par să fi apărut peste noapte.

Mii de astfel de magazine au fost deschise în întreaga țară în ultimii ani, profitând de afinitatea publicului chinez pentru Rusia și aprofundând legăturile comerciale dintre Beijing și Moscova de la invazia pe scară largă a lui Vladimir Putin în Ucraina, care a început în 2022.

China a devenit un colac de salvare economic esențial pentru Rusia, afectată de sancțiuni, comerțul bilateral atingând niveluri record an de an. În timp ce petrolul, gazul și cărbunele rusești ieftine domină importurile Chinei, produsele alimentare rusești – cum ar fi înghețata, biscuiții dulci și laptele praf – au crescut, de asemenea, brusc în popularitate.

Întreprinderile chineze s-au grăbit să profite de cererea în creștere.

Peste 2.500 de noi societăți implicate în comerțul cu produse rusești au fost înregistrate începând din 2022, conform registrelor comerciale chineze, aproape jumătate dintre acestea fiind înregistrate numai în ultimul an. Aproximativ 80% dintre firmele noi care s-au grăbit să profite de această nebunie au rămas în funcțiune până luna aceasta, arată înregistrările comerciale.

Majoritatea acestor societăți își au sediul în Heilongjiang, provincia nord-estică care se învecinează cu Rusia, deși în ultimii doi ani s-au extins și în alte provincii.

Mai mult decât produsele piscicole și agricole, care constituie cea mai mare parte a importurilor de produse alimentare din Rusia, ciocolata, biscuiții și laptele praf de marcă rusească sunt cele care au captat atenția consumatorilor chinezi, apelând direct la marca „Fabricat în Rusia” promovată de Moscova.

Creșterea explozivă a magazinelor – numită „nebunească” de un raport al mass-mediei de stat chineze – a declanșat, de asemenea, un control asupra autenticității produselor lor. Investigațiile realizate de mass-media și de influenceri au dezvăluit că unele articole de marcă rusească erau de fapt fabricate în China, determinând autoritățile să ia măsuri drastice împotriva etichetării și publicității înșelătoare.

Produsele rusești se potrivesc gusturilor locale

În februarie, la un magazin de produse rusești din centrul Beijingului, un vânzător aranja rânduri de bomboane, biscuiți și lapte praf ambalate cu grijă – unele dintre cele mai populare produse ale magazinului.

„Cel mai bine vândută este mierea rusească – este un mare succes. Și această ciocolată este pură. Toate sunt foarte bune”, a spus ea, arătând spre o selecție largă de ciocolată.

În fundal, dintr-un difuzor se auzea un mesaj în buclă, care ura bun venit clienților la „Pavilionul bunurilor rusești” și saluta produsele rusești pentru „sănătatea, ingredientele naturale și calitatea lor înaltă”.

„Aceasta nu este doar o platformă de vânzare a produselor rusești, ci și o vitrină de prezentare a culturii și farmecului rusesc”, spunea anunțul.

Liang Jinghao, un turist din provincia nordică Shanxi, a declarat că a văzut multe magazine similare de produse rusești în țara sa. „Rusia este o țară foarte bună, cu un teritoriu vast și resurse bogate, iar oamenii săi sunt, de asemenea, foarte prietenoși”, a spus el.

Su, în vârstă de 20 de ani, a deschis trei magazine de produse rusești în Pingliang, un mic oraș din provincia nord-vestică Gansu, din septembrie anul trecut.

„China și Rusia au menținut relații destul de bune în ultimii ani, iar eu, personal, am o părere destul de pozitivă despre Rusia ca țară”, a spus ea.

Magazinele lui Su vând, de asemenea, produse din Sri Lanka și Australia, dar acestea au fost mult mai puțin populare, a spus ea. „Cred că produsele rusești se potrivesc mai bine gusturilor locale”, a spus ea.

Sprijin oficial

În timp ce Putin își duce războiul crunt împotriva Ucrainei, China și Rusia s-au apropiat mai mult ca niciodată, accelerând o tendință determinată de animozitatea lor comună față de SUA și de obiectivul comun de a respinge o ordine globală condusă de Washington.

Rusia și liderul său autocratic se bucură, de asemenea, de o largă popularitate în rândul publicului chinez.

Într-un sondaj publicat anul trecut de Centrul pentru Securitate Internațională și Strategie de la Universitatea Tsinghua din Beijing, 66% dintre respondenți au exprimat opinii „foarte favorabile” sau „oarecum favorabile” față de Rusia. În schimb, aproximativ 76% au exprimat „opinii nefavorabile” față de Statele Unite.

Potrivit presei de stat chineze, nebunia „made-in-Rusia” datează de la începutul anului 2022.

La doar câteva zile după ce tancurile rusești au intrat în Ucraina, „Pavilionul statului rus” – un magazin de comerț electronic susținut de ambasada Rusiei în China – a devenit viral pe rețelele sociale chineze. Cumpărătorii s-au grăbit să cumpere orice, de la bomboane la pliculețe de ceai, cheltuind aproape 6 milioane de yuani (826.000 de dolari) pe produse rusești în decurs de trei zile, potrivit rapoartelor media chineze de la acea vreme.

Într-un scurt clip video postat pe magazinul online, un reprezentant al mediului de afaceri rus a salutat „prietenia vechilor prieteni chinezi în această situație internațională complicată și în continuă schimbare”.

Până în aprilie 2023, peste 300 de companii din Moscova s-au alăturat platformelor chineze de comerț electronic, inclusiv Taobao și JD, potrivit agenției ruse de știri de stat Sputnik, care citează Centrul de Export din Moscova.

În anul următor, primul „Festival și târg Made in Russia” a debutat în Shenyang și Dalian, cele mai mari două orașe din provincia Liaoning din nord-estul Chinei. Evenimentul a fost organizat de Centrul rus de export – un institut de dezvoltare deținut de stat – cu sprijinul Moscovei și al guvernului provincial.

Peste 150 de companii rusești au participat la evenimentul de o săptămână, vânzând produse rusești în valoare de 2,3 milioane de dolari consumatorilor chinezi online și offline, a raportat Sputnik, citând Centrul rus de export. Alte trei târguri de acest gen au fost organizate de atunci, inclusiv în metropola Chengdu din sud-vestul țării.

Centrul rus de export a autorizat opt magazine oficiale de vânzare cu amănuntul în China sub marca „Pavilionul rus de stat”. Cu toate acestea, aceste puncte de vânzare sunt mult depășite numeric de mii de magazine neoficiale care profită de cererea în creștere pentru produsele rusești.

Dezbateri și reacții negative

Pe măsură ce popularitatea lor crește, magazinele neoficiale au fost, de asemenea, supuse unui control mai atent din partea consumatorilor chinezi și a mass-mediei, în special în ceea ce privește calitatea și autenticitatea produselor vândute acolo.

La sfârșitul anului trecut, cumpărătorii chinezi au apelat la rețelele de socializare pentru a se plânge de faptul că unele produse etichetate ca fiind rusești și puse în vânzare în magazine erau de fapt fabricate în China și în alte țări, inclusiv Malaezia.

Un raport al Jiemian News, afiliat statului, a constatat că o parte semnificativă a produselor alimentare vândute în magazinele de produse rusești – precum pâine, cârnați și lapte praf – erau produse în fabrici din nord-estul Chinei.

Pe Douyin, versiunea chineză a TikTok, influenceri ruși stabiliți în China s-au grăbit să expună ceea ce au numit „produse rusești false”.

„Nu am văzut niciodată aceste bomboane în Rusia. Toate ambalajele sunt false”, a declarat un utilizator rus al Douyin.

„Nu există absolut nimic asemănător în Rusia”, a spus o alta, ținând în mână un cârnat într-un magazin din Shanghai, în timp ce un vânzător putea fi auzit în fundal cerându-i să nu mai filmeze.

Ambasada Rusiei în China a intervenit, de asemenea, avertizând clienții chinezi împotriva „contrafacerilor” deghizate în produse rusești. „De multe ori, aceste produse nu îndeplinesc cerințele de calitate și sunt diferite de produsele similare fabricate în Rusia, dar pe ambalaj sunt folosite cuvinte rusești pentru a imita originea rusă”, a afirmat ambasada.

În urma protestelor, autoritățile de reglementare a pieței din Shanghai au lansat două runde de inspecții la 47 de magazine de produse rusești din oraș. Șapte dintre acestea au fost acuzate că și-au făcut publicitate falsă ca „pavilioane de stat”, inducându-i pe clienți în eroare și făcându-i să creadă că au sprijin oficial; altele au creat „impresii extrem de înșelătoare” cu privire la originea produselor lor, au afirmat autoritățile de reglementare într-o declarație din ianuarie.

Unora dintre magazine li s-a ordonat să închidă, în timp ce altele au fost amendate și li s-a cerut să eticheteze mai clar bunurile produse la nivel național. Alte orașe au urmat la scurt timp cu inspecții similare.

În ciuda controversei, popularitatea produselor rusești determină deschiderea mai multor magazine în China, inclusiv a celor oficiale.

Centrul rus de export a declarat în februarie că intenționează să înființeze până la 300 de magazine de produse rusești cu parteneri chinezi în întreaga țară până la sfârșitul anului.

La ediția din acest an a „Festivalului și târgului Fabricat în Rusia” din Shenyang, Veronika Nikishina, director general al Centrului rus de export, a oferit un sfat pentru a distinge produsele rusești autentice de cele contrafăcute.

Produsele autentice poartă o etichetă în formă de porumbel „Fabricat în Rusia” pe ambalaj, Rusia fiind clar marcată ca țară de origine, a explicat ea.

„Sperăm sincer ca toți consumatorii chinezi să poată achiziționa produse autentice, de înaltă calitate, fabricate în Rusia”, a declarat Nikishina.

Editor : B.E.

Share.
Exit mobile version