Cablurile submarine tăiate, care au pus pe jar autoritățile europene din domeniul securității, în ultimele luni, au fost probabil rezultatul unor accidente maritime, mai degrabă decât al sabotajului rusesc, potrivit mai multor oficiali de informații americani și europeni, citați de Washington Post.

Concluzia reflectă un consens în curs de consolidare între serviciile de securitate americane și europene, potrivit unor înalți oficiali din trei țări implicate în investigațiile în curs de desfășurare asupra unui șir de incidente în care liniile critice de energie și comunicații de pe fundul mării au fost întrerupte.

Cazurile au stârnit suspiciunea că Rusia vizează infrastructura submarină ca parte a unei campanii mai ample de atacuri hibride în toată Europa și au determinat măsuri de securitate intensificate, inclusiv un anunț că NATO va lansa noi operațiuni de patrulare și supraveghere în Marea Baltică.

Dar până acum, au spus oficialii, investigațiile care au implicat Statele Unite și servicii de securitate europene din mai multe țări nu au dat niciun indiciu că navele comerciale suspectate că ar fi târât ancorele peste sistemele de pe fundul mării au făcut acest lucru în mod intenționat sau la directiva Moscovei.

Dovezile adunate de SUA și Europa indică probabilitatea unor accidente

În schimb, oficialii americani și europeni au spus că dovezile adunate până în prezent, inclusiv comunicațiile interceptate și alte informații secretizare, indică accidente cauzate de echipaje fără experiență care servesc la bordul navelor prost întreținute.

Oficialii americani au citat „explicații clare” care au ieșit la iveală în fiecare caz, indicând probabilitatea ca daunele să fi fost accidentale și lipsa dovezilor care să sugereze culpa Rusiei. Oficialii de la două servicii europene de informații au confirmat că sunt de acord cu evaluările SUA.

În ciuda suspiciunilor inițiale că Rusia ar fi implicată, un oficial european a spus că există „contra dovezi” care sugerează contrariul. Sursele citate de Washington Post au vorbit sub condiția anonimatului, invocând sensibilitatea investigațiilor în curs.

Navele călătoreau dinspre sau către porturi rusești

Anchetele se concentrează pe trei incidente din ultimele 18 luni în care navele care călătoreau către sau dinspre porturile rusești au fost suspectate că au întrerupt legăturile cheie dintr-o vastă rețea subacvatică de conducte care transportă gaz, electricitate și trafic de internet către milioane de oameni din nordul Europei.

În cel mai recent caz, Finlanda a confiscat un petrolier suspectat că și-a târât ancora pe o linie electrică submarină care leagă țara nordică de Estonia. Autoritățile finlandeze au transmis că nava, Eagle S, face parte dintr-o „flotă din umbră” de nave-cisternă care ajută Moscova să vândă petrol pe piețele globale, încălcând sancțiunile internaționale.

Cazurile anterioare au implicat o navă de containere înregistrată în Hong Kong, NewnewPolar Bear, care a rupt o conductă de gaz natural în Golful Finlandei în octombrie 2023 și o navă chineză, Yi Peng 3, care a tăiat două cabluri de date în apele suedeze în noiembrie, anul trecut.

Deși Rusia a negat că este implicată în aceste incidente, declarațiile au fost întâmpinate cu scepticism profund de oficialii europeni, care se confruntă cu un val de atacuri hibride atribuite Moscovei.

Editor : Ș.R.

Share.
Exit mobile version