O mișcare internațională tot mai amplă pentru boicotarea produselor din SUA s-a răspândit din Scandinavia în Canada, Marea Britanie și alte țări, ca răspuns la politicile autoritare ale președintelui american Donald Trump, scrie The Guardian.

Cel mai mediatizat caz este cel al refuzului de a cumpăra mașini produse de Tesla din cauza asocierii cu Elon Musk, care a devenit între timp o persoană cheie din administrația Trump. Într-o singură zi, la începutul săptămânii, valoarea acțiunilor Tesla a scăzut cu 15%.

Ca răspuns la tarifele introduse de Trump împotriva importurilor din Canada și la apelul său ca țara vecină să devină al 51-lea stat american, canadienii au început să boicoteze produsele americane. Boicotul economic s-a extins, însă, și în sfera culturală și nu numai.

În Canada, acolo unde imnul național al Americii a fost huiduit în timpul meciurilor de hochei contra echipelor din SUA, au apărut mai multe aplicații care le permit cumpărătorilor să scaneze codul de bare al produselor din magazine pentru a vedea dacă acestea provin din America, fiind astfel mai ușor pentru canadieni să le evite.

Mai mult, numărul canadienilor care au mers în vacanță în SUA a scăzut cu aproximativ 23% în februarie 2025, în comparație cu aceeași lună a anului trecut, potrivit Statistics Canada.

„Un spectacol de înjunghiere pe la spate”. Unele companii din Europa se alătură și ele boicotului 

În timp ce Canada și Mexic au fost țările cele mai afectate de războiul comercial declanșat de Trump, mișcarea de boicotare se face simțită chiar și în țări mult mai îndepărtate.

În Suedia, în jur de 40.000 de utilizatori s-au alăturat unui grup de Facebook care cere boicotarea companiilor americane – inclusiv a rețelei Facebook – și oferă alternative la produsele din SUA.

„Voi înlocui cât de multe produse americane voi putea și, dacă mulți vor face asta, va afecta cu siguranță stocul din magazine”, a scris unul dintre utilizatori.

În Danemarca, unde amenințarea lui Trump privind preluarea controlului Groenlandei a provocat multe reacții furioase, cea mai mare companie alimentară, grupul Salling, a anunțat că va marca produsele făcute în Europa cu o stea neagră pentru a le permite clienților să le evite mai ușor pe cele din SUA.

Încă și mai frapantă a fost decizia unor companii europene de a rupe legăturile cu SUA. Haltbakk, cea mai mare companie norvegiană de buncherare, a anunțat recent că refuză să mai aprovizioneze cu combustibil navele militare din Statele Unite.

„Astăzi am fost martori la cel mai oribil spectacol prezentat vreodată în direct la televizor de către președintele american și vicepreședintele său”, a scris compania din Norvegia pe Facebook, după întâlnirea tensionată de la Casa Albă dintre Trump și președintele ucrainean Volodimir Zelenski.

„Respect uriaș pentru președintele Ucrainei pentru că s-a reținut și a rămas calm, cu toate că SUA au pus în scenă un spectacol TV de înjunghiere pe la spate. Ne-a făcut greață”, au scris cei de la Haltbakk, care au încheiat mesajul încurajând și alte companii din Norvegia și Europa să le urmeze exemplul și să boicoteze „forțele și navele americane”.

Trump: „Radicalii nebuni de stânga încearcă să boicoteze ilegal Tesla, bebelușul lui Elon”

Trump a răspuns săptămâna aceasta pentru prima dată în legătură cu boicotarea companiei Tesla. „Către republicani, conservatori și toți marii americani: Elon Musk a riscat totul ca să ajute națiunea noastră și face o treabă fantastică!” a scris președintele american pe rețelele sociale.

„Dar radicalii nebuni de stânga, așa cum fac ei de multe ori, încearcă să boicoteze ilegal și conspirativ Tesla, unul dintre marii producători auto ai lumii și bebelușul lui Elon”, a mai scris Trump.

Nimeni nu s-ar fi gândit vreodată că firmele și consumatorii din Occident ar folosi astfel de instrumente împotriva Americii, a scris Elisabeth Braw, cercetător principal al Atlantic Council, pentru Centrul pentru Analiza Politicii Europene.

„Statele Unite sunt, la urma urmei, liderul lumii libere. Sau au fost: votul lor pentru Rusia, împotriva Ucrainei, de la ONU de luna trecută, combinat cu atacul verbal al lui Trump și Vance contra lui Zelenski, precum și faptul că Trump l-a numit pe Zelenski dictator, dar a refuzat să folosească un limbaj asemănător la adresa lui Putin, arată pentru mulți oameni că America nu mai este un membru implicit a ceea ce numim Occident”, a scris Braw.

Unele companii, precum multinaționala japoneză din industria băuturilor alcoolice Suntory Holdings, care deține mai multe branduri americane, a prezis boicotul consumatorilor internaționali încă de când Trump a amenințat pentru prima dată că va impune tarife exorbitante.

„Am făcut planul bugetar și strategic pentru 2025 așteptându-ne că produsele americane, inclusiv whiskey-ul american, vor fi mai puțin acceptate de acele țări din afara SUA din cauza tarifelor, în primul rând, și a emoției, în al doilea rând”, a spus directorul executiv al companiei, Takeshi Niinami.

„Oamenii sunt furioși. Musk reprezintă atât de multe din problemele administrației Trump”

Faimosul violonist Christian Tetzlaff a explicat clar de ce el și cvartetul său au anulat seria de concerte din SUA care urmau să se desfășoare în această vară. „Pare să existe o tăcere sau negare a ceea ce se întâmplă.”

„Simt o furie totală. Nu pot continua având acest sentiment în mine. Nu pot să merg pur și simplu și să susțin un turneu de concerte frumoase”, a spus Tetzlaff.

Mișcarea de boicotare se va extinde cel mai probabil și mai mult. „Multe din acțiunile pe care le vedem vin în mod organic, oamenii pun diverse lucruri pe TikTok. Oamenii sunt așa de furioși, iar aici este vorba de a lua înapoi puterea”, a spus Zoe Gardner, care organizează mișcarea Stop Trump Coalition în Marea Britanie.

„Deja vedem în Europa că vânzările Tesla s-au prăbușit din cauză că Musk reprezintă atât de multe din problemele administrației Trump, atât cultura sa oribilă de rasism, cât și partea economică”, a mai spus Gardner.

Editor : Raul Nețoiu

Share.
Exit mobile version