La mai puțin de două săptămâni după ce președintele Donald Trump a anunțat tarife de 50% pentru mărfurile provenite din mica națiune africană Lesotho, autoritatea de reglementare în comunicații a țării a avut o întâlnire cu reprezentanții Starlink.

Afacerea cu sateliți, deținută de compania SpaceX a miliardarului și consilierului lui Trump, Elon Musk, căuta acces la clienți din Lesotho. Dar abia după ce Trump a dezvăluit tarifele și a cerut negocieri privind acordurile comerciale, liderii țării cu aproximativ 2 milioane de locuitori au acordat firmei lui Musk prima licență de servicii de internet prin satelit din istorie, programată să dureze 10 ani.

Decizia a fost menționată într-o notă internă a Departamentului de Stat, obținută de The Washington Post, care precizează: „În timp ce guvernul din Lesotho negociază un acord comercial cu Statele Unite, acesta speră că acordarea de licențe Starlink demonstrează bunăvoință și intenția de a primi companii americane.”

Lesotho este departe de a fi singura țară care a decis să asiste firma lui Musk în încercarea de a respinge tarifele americane. Compania a încheiat acorduri de distribuție cu doi furnizori din India în martie și a obținut cel puțin acorduri parțiale cu Somalia, Republica Democrată Congo, Bangladesh, Pakistan și Vietnam, deși probabil că acesta nu este un număr complet.

O serie de mesaje interne guvernamentale obținute de Washington Post dezvăluie cum ambasadele SUA și Departamentul de Stat au presat națiunile să elimine barierele în calea companiilor americane de sateliți, menționând adesea Starlink pe nume. Documentele nu arată că echipa Trump a cerut în mod explicit favoruri pentru Starlink în schimbul unor tarife mai mici. Dar indică faptul că secretarul de Stat Marco Rubio a instruit din ce în ce mai mult oficialii să solicite aprobări de reglementare pentru firma de sateliți a lui Musk, într-un moment în care Casa Albă solicită discuții ample privind comerțul.

În India, oficialii guvernamentali au accelerat aprobările pentru Starlink, înțelegând că acest lucru i-ar putea ajuta să consolideze acordurile comerciale cu administrația, potrivit unor persoane familiarizate cu situația, care au vorbit sub condiția anonimatului.

Nu este probabil să fie un element explicit al negocierilor comerciale cu SUA, dar partea indiană consideră acest lucru ca un element important care facilitează un acord”, a declarat una dintre persoanele informate despre această chestiune de către conducerea indiană.

Întrebat dacă ar fi comentat despre compania de satelit, Departamentul de Stat a declarat într-un comunicat: „Starlink este un produs fabricat în America, care a schimbat regulile jocului, ajutând zonele îndepărtate din întreaga lume să obțină conectivitate la internet. Orice american patriot ar trebui să își dorească să vadă succesul unei companii americane pe scena globală, în special față de concurenții chinezi compromiși.”

Elon Musk este un aliat politic cheie al lui Trump, care a cheltuit 277 de milioane de dolari pentru a-l susține pe președinte și pe alți republicani în alegerile de anul trecut și a lucrat în administrație, supraveghind serviciul DOGE al SUA, deși a declarat că se va retrage în curând.

Un purtător de cuvânt al Casei Albe a declarat că administrația nu va tolera conflictele de interese.

„Singura considerație în negocierile comerciale ale administrației Trump cu alte țări este ceea ce este mai bine pentru poporul american – ceea ce include succesul companiilor americane pe plan intern și internațional”, a declarat purtătorul de cuvânt Kush Desai într-un comunicat. „Președintele Trump nu va tolera niciun conflict de interese, iar fiecare oficial al administrației respectă principiile etice stabilite de agențiile sale respective.”

Când numele lui Elon este asociat cu ceva, există tot felul de sentimente. Dar dacă nu ar fi CEO-ul SpaceX, nu cred că majoritatea oamenilor ar avea o problemă cu faptul că guvernul SUA pledează pentru ca firmele americane să obțină acces pe piața internațională”, a declarat Evan Swarztrauber, cercetător senior la Foundation for American Innovation, un grup de experți în politici tehnologice.

Swarztrauber a adăugat: „Ne dorim ca firmele americane de sateliți să aibă succes în străinătate, mai ales că principalul nostru concurent este China. SUA au un avantaj în domeniul spațiului și ar trebui să ne dublăm eforturile pentru a convinge alte țări să acorde aprobări de reglementare pentru companiile noastre. În caz contrar, companiile chineze vor fi cele care vor beneficia de accesul pe piață.”

Expansiunea internațională a Starlink ar putea debloca fluxuri de venituri de miliarde de dolari. Captarea a doar 1% din piața de internet de larg consum din India ar putea genera aproape 1 miliard de dolari anual, cu o creștere comparabilă în America Latină și Africa, potrivit lui Kimberly Siversen Burke, directoarea de afaceri guvernamentale la Quilty Space, o firmă de informații din sectorul spațial. Ea a menționat că acestea sunt estimări preliminare bazate pe modelul financiar al Quilty Space.

Informațiile obținute de Washington Post au aruncat o nouă lumină asupra modului în care oficialii americani încurajează țările din întreaga lume să adopte Starlink.

Astfel de eforturi nu sunt complet noi. Administrația Biden făcea presiuni asupra ambasadelor pentru a adopta Starlink și alte servicii de internet prin satelit, arată informările. La începutul lunii decembrie, un mesaj „informativ” a ajuns la posturile diplomatice, semnătura secretarului de stat de atunci, Antony Blinken, lăudând beneficiile „sateliților pe orbită terestră joasă (LEO), numindu-i „o alternativă rezistentă la furnizorii tradiționali de servicii de internet”.

Cel puțin două țări au discutat în mod explicit sau au făcut eforturi pentru adoptarea Starlink-ului lui Musk ca mijloc de evitare a tarifelor impuse de Trump și de negociere a unui acord comercial mai bun cu Statele Unite, arată informațiile Washington Post.

Editor : Ș.R.

Share.
Exit mobile version