Propunerea preşedintelui american Donald Trump de a impune tarife de 25% pentru importurile din Uniunea Europeană este posibil să reducă perspectivele de creştere economică în Europa Centrală, ceea ce ar agrava actualele provocări fiscale, arată analiştii agenţiei de evaluare S&P Global Ratings.

Săptămâna trecută, Donald Trump a anunţat că adminstraţia sa va anunţa, în curând, tarife pentru produsele din UE. În replică, Comisia Europeană a spus că va reacţiona „decisiv şi imediat” la orice bariere impuse comerţului liber.

Referindu-se la impactul potenţial al tarifelor americane, analiştii de la S&P Global Ratings au subliniat că, deşi expunerea comercială directă pe SUA a Europei Centrale şi de Est este limitată, perspectivele de creştere ar putea să fie afectate prin intermediul sectorului auto din Germania.

„Acest lucru este valabil în special în cazul Cehiei, Ungariei, Slovaciei, Sloveniei şi României”, susţin analiştii de la S&P, potrivit Reuters, preluată de Agerpres.

Ei precizează că exporturile de maşini şi echipamente de transport spre Germania au reprezentat mai mult de o zecime din exporturile totale ale acestor ţări.

Cât exportă România

Statele din Europa Centrală se numără printre cele mai dependente ţări UE de comerţul exterior, în condiţiile în care ponderea în PIB a comerţului exterior variază de la 92% în Slovacia, 69% în Cehia, pe baza datelor Eurostat din 2023, şi doar România este sub media UE, cu o pondere de 39%.

Polonia, cea mai mare economie din Europa Centrală, este considerată mai puţin expusă la problemele din Europa Occidentală, datorită unei dependenţe mai mici pe exporturile de automobile, unei pieţe interne mari şi faptului că a atras fonduri europene în valoare de miliarde de euro.

La rândul său, analistul Capital Economics, Nicholas Farr, a estimat că tarife americane de 25% la importurile din UE ar reduce, cu 0,5%, creşterea economică în Europa Centrală, o lovitură mai importantă decât se estima anterior pe baza unui scenariu al unor tarife mai modeste.

Asta ar putea afecta revenirea în regiunea CEE, unde creşterea economică a încetinit pe măsură ce inflaţia a explodat, după invazia rusească din Ucraina, iar situaţia dificilă din Germania, un important partener comercial, a creat noi probleme.

Pericolul chinez

Cu toate acestea, analiştii de la S&P Global au precizat că scăderea cererii chineze pentru automobilele germane ar putea avea un efect mult mai important decât tarifele americane asupra ritmului de creştere al ţărilor din Europa Centrală, menţionând în mod special Volkswagen, Mercedes şi BMW, în cazul cărora vânzările din China au reprezentat o treime din vânzările totale, comparativ cu 10-15% din vânzările din SUA.

„O creştere economică mai mică în ţările din CEE ar agrava provocările lor fiscale actuale, care au fost semnalate de mult timp ca fiind unul din principalele riscuri în regiune”, subliniază analiştii de la S&P Global.

Comisia Europeană a demarat o procedură disciplinară împotriva a şapte state membre UE pentru deficitele lor fiscale mari înregistrate anul trecut, printre aceste state fiind Ungaria, Polonia şi Slovacia, în timp ce România a avut cel mai mare deficit din blocul comunitar.

Editor : B.P.

Share.
Exit mobile version