Petrolierul Sounion sub pavilion grecesc a fost atacat luna trecută de rebelii Houthi în largul coastei Yemenului. Echipajul a fost recuperat de o navă franceză, dar rebelii au detonat explozibili pe navă, stârnind temeri că ar putea avea loc o scurgere masivă de petrol. O operațiune UE de salvare a petrolierului și prevenirea unui dezastru ecologic este în desfășurare.

O operațiune care încearcă să salveze un petrolier afectat, care arde în Marea Roșie de aproape o lună, după atacurile rebelilor Houthi din Yemen, a început, potrivit unei misiuni navale a Uniunii Europene sâmbătă, transmite DW.

Operațiunea Aspides a UE a transmis imagini care arată navele sale escortând alte trei nave spre petrolierul Sounion, sub pavilion grecesc.

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

Operațiunea are ca scop prevenirea unui dezastru ecologic în regiune.

A doua încercare de salvare

O sursă din ministerul grec al Apărării a declarat pentru agenția de presă AFP că Aigaion Pelagos, un remorcher sub pavilion grecesc, „a început să remorcheze treptat tancul spre nord, escortat de nave militare”. Imaginile din satelit analizate de Associated Press au confirmat prezența a trei nave de salvare în apropiere de Sounion, cu o navă de război în apropiere.

Potrivit agenției de știri de stat elene ANA-MPA, în operațiunea de salvare au fost implicate „trei fregate, elicoptere și o unitate de forțe speciale”, inclusiv Aigaion Pelagos.

În ciuda condițiilor dificile, cu temperaturi care au ajuns până la 400 de grade Celsius din cauza incendiului, echipa specializată de salvare a asigurat cu succes petrolierul pe Aigaion Pelagos”, a raportat ANA-MPA.

O încercare anterioară de salvare a fost întreruptă la începutul acestei luni din cauza condițiilor nesigure.

Houthi atacă în continuare navele din Marea Roșie

Sounion a fost atacat de rebelii Houthi pe 21 august, în timp ce transporta 150.000 de tone de țiței. Echipajul de 25 de filipinezi și ruși, împreună cu patru agenți privați de securitate, au fost salvați de o navă franceză și duși în Djibouti.

Ulterior, Houthi au detonat explozibili pe navă, stârnind temeri cu privire la potențialul unei scurgeri masive de petrol în Marea Roșie, nava transportând de trei ori mai mult petrol decât a fost vărsat în dezastrul Exxon Valdez din 1989, în largul Alaskăi.

De când războiul din Gaza a început în octombrie, rebelii Houthi au vizat peste 80 de nave în Marea Roșie, ucigând cel puțin patru marinari. Ei spun că acesta este un răspuns la acțiunile militare ale Israelului în Gaza.

Houthi susțin că rachetele și dronele lor vizează nave legate de Israel, SUA sau Marea Britanie. Cu toate acestea, multe nave care au fost atacate nu au legătură  cu conflictul, iar autoritățile navale se întreabă cum ar putea rebelii să pretindă că știu acest lucru, având în vedere cât de internațională și de opacă este industria transportului comercial.

O forță navală a UE a fost formată în februarie pentru a proteja navele comerciale din Marea Roșie de atacurile Houthi.

Editor : M.I.

Share.
Exit mobile version