Cartea electronică de identitate pentru copiii sub 14 ani este un document oficial care conține un cip electronic, în care sunt stocate datele personale și biometrice ale minorului. Dacă până de curând acest tip de act putea fi emis doar de la împlinirea vârstei de 14 ani, noile reglementări permit eliberarea cărții de identitate chiar din primii ani de viață, la cererea părinților sau a reprezentanților legali.

Valabilitatea buletinelor actuale va expira la data de 3 august 2031, când se încheie perioada de tranziție la noul format de acte de identitate în UE – cartea electronică de identitate și cartea de identitate simplă. Cărțile de identitate emise anterior intrării în vigoare a regulamentului european rămân valide până la data expirării menționată pe document, dar nu mai târziu de 3 august 2031.

Ce este cartea electronică de identitate

Cartea electronică de identitate (CEI) este un document de identitate modern, în formatul unui card, care conține un cip pe care sunt stocate datele personale ale titularului, precum și certificate digitale pentru autentificare sau semnătură electronică. Actul permite interacțiunea electronică securizată cu autoritățile publice și accesul la diverse servicii online.

Date înscrise în cartea electronică de identitate:

  • În format tipărit: nume prenume, cetățenie, data nașterii, sex, CNP, dar și imaginea facial și semnătura olografă.
  • În format electronic: la toate datele tipărite se vor adăuga și prenumele părinților, domiciliul, impresiunile papilare a două degete ale titularului și certificate digitale pentru autentificare sau semnătură electronică.

Ulterior, impresiunile papilare înscrise în CEI sunt șterse din baza de date a autorităților care realizarea imprimarea.

Începând cu luna iunie 2025 și copiii sub 14 ani pot obține cartea electronică de identitate

Documentul poate fi solicitat de părinți sau reprezentați legali și poate fi utilizat ca document de călătorie, înlocuind pașaportul, precum și pentru stabilirea identității în cadrul unor proceduri administrative (o soluție mai eficientă decât utilizarea certificatului de naștere). Cartea electronică de identitate pentru copiii sub 14 ani nu este obligatorie, ci este opțională. 

Începând cu 20 mai 2025 se eliberează și cărți de identitate simple (CIS), care nu conțin suport electronic de stocare.

Programările se vor realiza exclusiv online, prin accesarea portalului HUB Servicii MAI.

Site Guvernul României: hub.mai.ro – selectare județ penntru o programare nouă – alegere locație (în funcție de oraș pot exista mai multe locații) – programare pentru depunere acte (carte electronica de identitate) – numărul de persoane – alegere dată.

Valabilitatea documentului digital

Cartea electronică de identitate și cartea de identitate simplă se eliberează:

  • cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0-2 ani;
  • cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 2 şi 14 ani;
  • cu valabilitate de 5 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
  • cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
  • cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani.

Documente necesare pentru eliberarea cărții de identitate

Eliberarea cărții electronice de identitate la împlinirea vârstei de 14 ani:

  • cererea pentru eliberarea actului de identitate, semnată atât de minor, cât şi de părinte/reprezentantul legal;
  • certificatul de naştere;
  • actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal, document cu care se realizează și dovada adresei de domiciliu;
  • certificatul de căsătorie al părinţilor ori certificatul de divorţ însoţit de acordul parental/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în situaţia în care părinţii sunt divorţaţi;

La împlinirea vârstei de 14 ani, minorul se prezintă la ghişeul serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor, însoţit de unul dintre părinţi sau, după caz, de reprezentantul său legal, de persoana desemnată din cadrul centrului specializat aflat sub autoritatea serviciului public de asistenţă socială sau de persoana căreia i-a fost încredinţat în plasament, pentru a solicita eliberarea actului de identitate.

În situaţia în care părinţii au domicilii diferite, cererea pentru eliberarea actului de identitate se semnează de părintele la care minorul are domiciliul, în condiţiile legii.

Eliberarea primei cărți electronice de identitate după împlinirea vârstei de 18 ani:

  • cererea pentru eliberarea actului de identitate; (găsești un model de cerere aici)
  • certificatul de naştere;
  • declaraţia unuia dintre părinţi ori a unei terţe persoane, din care să rezulte faptul că identitatea declarată în cererea pentru eliberarea actului de identitate, coroborată cu imaginea facială preluată ori cu fotografia ataşată cererii, aparţine solicitantului;
  • extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;

Principalele beneficii ale cărții electronice de identitate

  • Dimensiune standardizată, similară cardurilor bancare, conform normelor europene;
  • Elemente avansate de securitate, care asigură protecție împotriva falsificării și a furtului de identitate;
  • Cartea electronică de identitate poate fi folosită pentru călătoriile în statele membre ale Uniunii Europene;
  • Acces facil la servicii electronice și posibilitatea utilizării pentru semnătură electronică.

Costuri pentru eliberarea CEI

În prezent, se pot elibera cărți electronice de identitate pentru persoanele cu vârsta între 0 și 14 ani cu plata unei taxe de 67 de lei.

Prima carte electronică  se eliberează gratuit pentru cetățenii români începând cu vârsta de 14 ani, în limita fondurilor asigurate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Ulterior, pentru solicitarea eliberării altei cărți electronice de identitate, cetățeanul va achita o taxă în valoare de 67 de lei.

De asemenea, pentru eliberarea cărții de identitate simple (CIS) solicitantul va achita o taxă în valoare 38 de lei.

Diferențele dintre buletinul clasic și cel cu cip

Principala diferență dintre cele două documente de identitate constă în capacitatea tehnologică a acestora. Buletinul clasic, cel pe care încă îl avem în România, stochează doar câteva date de bază precum: nume, prenume, domiciliu sau fotografia titularului, în timp ce varianta electronica va încorpora alte informații, printre care și două amprente și certificate digitale.

Aceste date sunt stocate într-un cip securizat, iar asta va face ca documentul să fie mai greu de falsificat. De asemenea, noile cărți de identitate vor include și funcționalitatea de a semna electronic documentele. Buletinele cu cip vor avea cel puțin 10 elemente de securitate, iar asta le face mult mai greu de falsificat.

Editor : C.S.

Share.
Exit mobile version