Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a declarat la Digi24 că a solicitat Corpului de Control, în urma finalizării verificărilor la Depogaz Ploieşti SRL, să ia toate măsurile care se impun, inclusiv aceea de a sesiza DNA, privind posibile infracţiuni. Anunțul făcut de el vine după ce Corpul de Control a descoperit nereguli privind modul de gestionare a stocurilor gaze, inclusiv „dezechilibre pe piața internă”, ceea ce făcut ca beneficierii să fie nevoiți  „să apeleze la import de gaze la prețuri mai mari, cu consecința împovărării bugetului de stat”, scrie în raportul Corpului de control.

  • O concluzie a raportului este că întreaga cantitate de gaze naturale extrasă în noiembrie 2024 din depozite a fost mai mare cu 58,15% raportat la cantitatea totală convenită prin programele de extracţie.
  • În aceeaşi lună, şapte mari beneficiari, din cei 65 de clienţi ai Depogaz, au extras aproape 90% din cantitatea totală extrasă din depozite în acea lună.
  • Cu excepţia a doi dintre marii beneficiari, care au respectat programul de extracţie, ceilalţi cinci au extras din depozite gaze naturale în cantităţi foarte mari, depăşind cantităţile convenite pentru extracţie în luna noiembrie cu procente cuprinse între 55,65% şi 108,86%, în condiţiile în care marja contractuală este de +/- 15%), se mai arată în raport.

„Ministerul Energiei are prin mandat să asigure furnizarea gazelor către populație și către mediul economic în baza unui regulament european care impune României anumite ținte de umplere a depozitelor de gaz. Toate aceste ținte au fost îndeplinite de România, inclusiv cea de la 1 februarie, deci din acest punct de vedere nu au fost probleme, și nici prin prisma furnizării gazului nu s-a pus în discuție.

Este adevărat, că în noiembrie extrăgându-se mai multe gaze, cu precădere din două depozite Bilciurești și Urziceni, în luna februarie cantitatea disponibilă de gaz înmagazinată a fost mai mică. Lucrul ăsta în sine iarăși nu este atipic. În fiecare an, mai ales în anii cu o iarnă geroasă, în luna februarie România apelează la importuri”, a spus Sebastian Burduja.

„În anii anteriori, dependența României față de importul în luna februarie a fost chiar mai mare decât cea de anul acesta. Problema pe care noi am observat-o, după o notificare pe care Depogaz a făcut-o furnizorilor la începutul lunii februarie, să extragă mai puțin gaz decât aveau planificat, este că în noiembrie s-a extras un volum mare de gaz. Furnizorii spun, și pe bună dreptate, că a fost cel mai friguros noiembrie din ultimul deceniu, și asta poate explica această extracție mai mare. În același timp, contractele dintre Depogaz și furnizorii care au gaze înmagazinate acolo specifică o clauză prin care atunci când se depășește un procent de +/- 15% față de ceea ce era agreat între cele două părți, trebuie parcurse anumite proceduri, notificări și așa mai departe, lucru care nu s-a întâmplat”, a explicat ministrul Energiei.

Echipa de control a considerat necesară sesizarea instituțiilor din sfera sistemului judiciar care își vor face treaba și vor lua, sunt convins, măsuri exemplare.

„Deci, dacă s-a extras mai mult gaz în luna noiembrie, și el nu a fost pentru consumul intern, asta este o speță, și ea trebuie analizată de toate instituțiile din sfera de monitorizare a pieței, reglementatorul pieței de energie, ANRE și așa mai departe, și sunt convins că vor face asta pentru că își fac treaba. Inclusiv anul trecut au dat sancțiuni record unor participanți la piață.

Din perspectiva Depogaz, care face parte din, să spunem, grupul Romgaz, companie din portofoliul Ministerului Energiei, faptul că au depășit clauzele contractuale fără să parcurgă procedurile corect, în mod corect, este o problemă, și noi vom lua, pe de o parte, măsuri în zona de management al Depogaz, și pe de altă parte, cei care vor ancheta această speță vor determina dacă sunt și alte infracțiuni.

„Principalele sancțiuni pe care le avem în vedere vizează compania Depogaz. Pe de o parte, Romgaz, în calitate de acționar al Depogaz, va evalua activitatea și performanțele consiliului de administrație. De acolo, consiliul va evalua activitatea și performanțele conducerii executive, directorul și așa mai departe. Deci, dacă nu și-au făcut treaba, de ce?, și măsurile vor fi, repet, exemplare. Am specificat și în varianta scurtată a raportului, pentru că varianta integrală nu o putem face publică, din rațiunile pe care le-am expus, și anume sesizarea Direcției Naționale Anticorupție, exact constatările și măsurile pe care le avem în vedere”, a continuat Burduja.

Întrebat dacă prin „măsuri exemplare” se înțelege inclusiv eliberări din funcții, demiteri, ministru a confirmat la Digi24: „Categoric, este o măsură care se impune, în măsura în care evaluarea Romgaz va confirma cele identificate de corpul de control”.

Concluzii ale Corpului de control

Potrivit Raportului de inspecţie al Corpului de Control al ministerului, efectuat la SC Depogaz Ploieşti SRL, în perioada noiembrie 2024 – ianuarie 2025, ponderea majoritară, de peste 75%, din cantitatea totală de gaze naturale convenită lunar pentru extracţie din depozitele Depogaz, este deţinută, cumulat, de patru mari beneficiari.

„Cantitatea totală de gaze naturale extrasă în luna noiembrie din depozite (de 5.254.572,92 MWh) a fost mai mare cu 58,15% (respectiv, cu 1.931.949,44 MWh) raportat la cantitatea totală de gaze naturale convenită prin programele de extracţie anexate la contracte pentru această lună (de 3.322.623,49 MWh). Din analiza datelor centralizate referitoare la cantităţile de gaze naturale extrase în cursul lunii noiembrie 2024, a rezultat că un număr de 31 beneficiari ai serviciilor de înmagazinare (din totalul de 65 clienţi din portofoliul Depogaz) au acţionat în mod similar, respectiv au solicitat extracţii de gaze naturale din depozite care au depăşit programul de extracţie (în condiţiile în care părţile aveau obligaţia de a derula Programele de extracţie potrivit celor convenite prin Actele adiţionale la contracte, cu menţiunea că se puteau admite variaţii ale cantităţilor de gaze naturale extrase, faţă de programele stabilite, în limita a +/- 15%)”, se arată în Sinteza Raportului, dată, luni, publicităţii.

În ceea ce priveşte cantităţile de gaze naturale extrase din depozite, în luna noiembrie, un număr de şapte mari beneficiari, din totalul de 65 clienţi din portofoliul Depogaz, au extras o cantitate de gaze naturale cumulată de 4.686.968,49 MWh, reprezentând un procent de 89,20% din cantitatea totală de gaze naturale extrasă din depozite în luna respectivă, de 5.254.572,92 MWh.

„Cu excepţia a doi beneficiari, care au respectat programul de extracţie pentru luna noiembrie), cinci mari beneficiari au extras din depozite gaze naturale în cantităţi foarte mari, depăşind cantităţile convenite pentru extracţie în luna respectivă cu valori cuprinse între 96.600,00 MWh şi 531.902,19 MWh, respectiv cu procente cuprinse între 55,65% şi 108,86% (marja contractuală fiind de +/- 15%). Cantitatea de gaze naturale extrasă în plus în luna noiembrie (raportat la cantităţile convenite pentru extracţie, prin contractele încheiate), cumulat de cei cinci mari beneficiari, a reprezentat un procent de 88,87% din cantitatea totală de gaze naturale extrasă în plus din depozite (de 1.931.949,44 MWh), în luna respectivă”, se menţionează în Raport, potrivit News.ro.

Potrivit aceluiaşi document, ca urmare a verificării contractelor de înmagazinare încheiate cu principalii  beneficiari, se poate aprecia „fără echivoc” că nu au fost respectate prevederile Contractelor încheiate, respectiv Programele de extracţie convenite prin Actele Adiţionale.

„Beneficiarii – operatorii economici aveau dreptul, potrivit contractelor încheiate cu Depogaz SRL, să solicite modificarea Programelor de extracţie, în cazuri justificate, cu minimum 2 (două) zile / 5 (cinci) zile calendaristice înainte de începerea lunii de extracţie. Prestatorul – Depogaz SRL avea posibilitatea de a formula observaţii cu privire la solicitarile beneficiarilor. Pentru luna de referinţă Noiembrie 2024 nu au existat solicitări scrise ale operatorilor economici de modificare a programelor de extracţie înaintate Depogaz SRL, cu minim 2 (două) zile / 5 (cinci) zile calendaristice înainte de începerea lunii de extracţie. În aceste condiţii, părţile aveau obligaţia de a derula Programele de extracţie potrivit celor convenite prin Actele Adiţionale, cu rezerva că se puteau admite variaţii ale cantităţilor zilnice şi lunare de gaze naturale faţă de programul stabilit, în limita a +/- 15%, dacă aceste variaţii nu afectau siguranţa în exploatare a depozitului”, se precizează în Raport.

Conform rezultatelor controlului, Depogaz SRL este în culpă că nu a făcut opoziţie scrisă, în temeiul prevederilor art. 20 din contracte, la cererile operatorilor economici de a extrage cantităţi de gaze exagerate în raport cu prevederile contractuale.

„De asemenea, am remarcat o inactivitate, o lipsă de reacţie a Depogaz SRL, determinată de interpretarea defectuoasă a clauzelor contractuale şi/sau de neobservarea prevederilor Regulamentului aplicabil. Se poate aprecia faptul că, prin modul în care Depogaz SRL şi unii operatori economici au acţionat în luna noiembrie 2024, şi, ulterior, în lunile ianuarie – februarie 2025, s-a creat o perturbare a pieţei gazelor din România. Atât Depogaz SRL, cât şi unii beneficiari ai serviciilor de înmagazinare au încălcat prevederile Regulamentului de programare şi funcţionare a depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale aprobat prin Ordinul ANRE nr. 141/22 decembrie 2021. Până la Notificarea din ianuarie 2025, Depogaz SRL nu a transmis operatorilor economici Notificări referitoare la necesitatea unor restricţii, nu şi-a adaptat/modificat programele de extracţie la situaţia de fapt, mai ales în ceea ce priveşte acele depozite de unde au fost extrase cantităţi mari de gaze în luna noiembrie (Bilciureşti şi Urziceni), nu a sancţionat nerespectarea prevederilor contractului de înmagazinare, nu a transmis părţilor implicate informaţii cu privire la eveniment, astfel cum prevede Regulamentul”, se mai arată în raportul citat.

Corpul de Control consideră necesară monitorizarea permanentă a investiţiilor referitoare la extinderea capacităţilor de depozitare şi extracţie a gazelor naturale deţinute de către Depogaz SRL şi informarea săptămânală, în scris, a ministrului Energiei, cu privire la stadiul acestora.

Propuneri şi recomandări ale Serviciului Inspecţie

Serviciul Inspecţie al Ministerului Energiei recomandă respectarea Programelor de extracţie şi prevederilor Regulamentului de programare şi funcţionare a depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale de către Depogaz SRL, inclusiv în sensul aplicării prevederilor art. 20 din Contracte, aplicării dispoziţiilor Regulamentului şi notificarea beneficiarilor ori de câte ori aceştia nu-şi îndeplinesc obligaţiile asumate prin Contracte sau impuse de Regulament.

De asemenea, inspectorii recomandă realizarea unor prognoze zilnice cu cantităţile ce urmează a fi extrase şi comunicarea acestora către toţi beneficiarii, cu obligaţia respectării acestora de ambele părţi (prestator şi beneficiari), fără a se admite abateri semnificative, cu excepţia situaţiilor de forţă majoră.

„Această prognoză va fi întocmită pentru a se evita situaţii de genul celor din cursul lunilor ianuarie – februarie 2025, atunci când, ca urmare a notificărilor intempestive transmise beneficiarilor de către Depogaz, uneori în aceeaşi zi sau cu o zi înainte, cu privire la limitări ale cantităţilor pentru extracţie, s-au produs dezechilibre pe piaţa internă, iar beneficiarii au fost nevoiţi să apeleze la import de gaze la preţuri mai mari, cu consecinţa împovărării bugetului de stat”, precizează inspectorii.

În acelaşi timp, aceştia recomandă analizarea Contractelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale, în sensul completării acestora cu clauze referitoare la situaţiile în care beneficiarii transmit nominalizări pentru extracţii de gaze în cantităţi mai mari decât cele prevăzute în programul de extracţie, fără notificări prealabile cu 2/5 zile înainte, modul de a acţiona al prestatorului, sancţiuni aplicabile beneficiarului, daune interese în situaţia neîndeplinirii obligaţiilor asumate de către beneficiari etc şi obligaţia de respectare a prevederilor Regulamentului de programare şi funcţionare a depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale şi de către beneficiari.

Totodată, inspectorii propun evaluarea activităţii Direcţiei Comerciale şi Direcţiei Înmagazinare de către directorul general, cercetarea disciplinar-administrativă a persoanelor vinovate pentru situaţia care a intervenit în luna noiembrie 2024 şi dispunerea măsurilor care se impun, pentru sancţionarea celor vinovaţi, după caz, evaluarea activităţii directorului general pentru posibil management defectuos de către Consiliul de Administraţie al Depogaz SRL şi informarea ministrului Energiei cu privire la rezultatele acestei evaluări şi măsurile întreprinse, evaluarea activităţii membrilor Consiliului de administraţie al Depogaz SRL cu privire la activitatea de supraveghere a managementului Depogaz şi informarea ministrului energiei cu privire la rezultatele acestei evaluări şi măsurile întreprinse şi evaluarea riscurilor în activitatea Depogaz SRL, exercitarea unui control strict şi permanent al cantităţilor de gaze înmagazinate, monitorizarea investiţiilor referitoare la extinderea capacităţilor de depozitare, în sensul respectării termenelor stabilite pentru lucrări şi informarea ministrului Energiei.

Serviciul Inspecţie al Ministerului Energiei mai propune sesizarea Direcţiei Naţionale Anticorupţie cu privire la o serie de aspecte constatate de echipa de inspecţie şi sesizarea Corpului de Control al Prim-ministrului cu o propunere de verificare a destinaţiei cantităţilor de gaze extrase din depozitele subterane gestionate de Depogaz SRL, de la 1 noiembrie 2024 până în prezent.

Editor : Liviu Cojan

Share.
Exit mobile version